Pe oriunde ai lua-o, pe șosea sau pe calea ferată, legătura Bucureștiului cu Delta Dunării este extrem de proastă, cu toate că zona are un potențial turistic unic în Europa. În loc să rezolve problema, autoritățile au decis să facă o tichie de mărgăritar: au modernizat cu mai mult de 25 de milioane de euro aeroportul din Tulcea.
Aeroportul din Tulcea a fost modernizat deja de trei ori. Și, după spusele ștabilor tulceni, ar mai necesita o modernizare. Horia Teodorescu, preşedintele Consiliului Județean Tulcea, zis și Baronul peștilor, promitea acum câțiva ani că aeroportul tulcean va atrage 600.000 de pasageri anual, urmând să transforme această zonă subdezvoltată într-o Mecca turistică din sud-estul României. Când te apropii însă de intrare, îți dai seama că ceva a mers deosebit de prost.
Toate instalațiile sunt gata, turnul de control, zona pentru bagaje. Totuși, pistele sunt goale, iar cerul de deasupra este învăluit de o liniște ciudată. Nicio cursă regulată nu a mai aterizat aici din 1993 și niciun operator aerian nu şi-a arătat interesul pentru acest aeroport.
Citește și: Liviu Dragnea, te iubim, că ca tine nu găsim!
Consiliul Județean Tulcea a investit aici, în ultimii ani, 13 milioane de euro pentru lungirea pistei, o platformă de îmbarcare-debarcare şi zone dedicate pentru parcarea avioanelor. Cu alte şapte milioane de euro s-a ridicat un terminal de sosiri după cerințele Schengen.
Totuși, aeroportul a „refuzat” să revină la viață. Așa că cei de la Consiliul Județean Tulcea au mai investit aproape 20 de milioane de lei într-o altă așa zisă modernizare a lui. Inutilă, de altfel, atâta timp cât Consiliul Județean nu reușește să atragă nicio companie aeriană care să aterizeze aici, iar pista şi terminalul de sosiri zac nefolosite de ani buni.
Poartă de intrare în magica Deltă a Dunării
Deschis acum mai bine de o jumătate de secol, aeroportul din Tulcea a fost ani la rând un punct important pe harta de zbor a României. Zilnic aici operau 30 de avioane care aveau curse regulate către Bucureşti, Constanța şi Galaţi. În paralel, avioane de tip cargo decolau spre China cu peşte, icre şi stuf.
Citește și: Spitalul cu viermi din Galaţi scapă de sancțiuni. Explicația dată de inspectorii DSP
Astăzi, pe acest aeroport nu operează nicio cursă regulată din 1993, cu excepţia celor câteva efectuate în 2014 de către o companie a omului de afaceri Ovidiu Tender. Aceasta cu toate că anul trecut a fost finalizată o megainvestiție cu bani europeni. „85% din bani sunt fonduri europene, 13% provin de la bugetul de stat, iar 2% de la bugetul local. Lucrările de modernizare se fac la pistă, căi de rulare. În urma modernizării vom avea cinci locuri pentru parcarea avioanelor”, spunea în 2016 Constantin Albu, directorul general al Aeroportului Tulcea.
20 milioane de euro investite aiurea
Când a fost modernizat, aeroportul se voia o poartă de intrare în România a sute de mii de turişti dornici să ajungă în Delta Dunării.
După modernizare, pista de decolare-aterizare a fost extinsă cu 60 de metri şi lărgită de la 30 de metri la 45 de metri. În plus, au fost turnate trei straturi de mixturi asfaltice pe întreaga suprafaţă a pistei şi a fost extinsă platforma de îmbarcare-debarcare de la două locuri de parcare la cinci locuri de parcare pentru aeronave.
Aceştia nu sunt toţi banii care au fost investiți de-a lungul anilor în aeroportul tulcean. În perioada 2006-2010, Consiliul Judeţean Tulcea mai alocase 24 milioane de lei (peste şapte milioane de euro) pentru modernizarea aerogării, construcţia unui nou terminal de sosiri după cerințele Schengen şi achiziţia unor echipamente aeronautice.
Nicio cursă regulată
Şi totuşi, rezultatele întârzie să apară. În continuare, pe aeroportul din Tulcea nu operează nicio cursă regulată, iar charterele sunt puţine. „Am operat curse charter, operate cu Boeing 737 sau Airbus 320, 90% dintre ele de la Paris – Charles de Gaulle, dar au fost şi de la Zurich, Bruxelles sau Viena. În general, au fost 140-150 de pasageri pe cursă. Mai aterizează şi curse charter cu avioane de mici dimensiuni”, a declarat deunăzi directorul operațional al Aeroportului internaţional Tulcea „Delta Dunării”. El a refuzat însă să precizeze ce frecvență au aceste curse şi ce număr mediu zilnic de pasageri se înregistrează în aerogară.
Ar mai trebui vreo 15 milioane de euro
Invesţiile nu au dus însă şi la reluarea curselor. Aeroportul din Tulcea, cu trei directori şi 46 de angajaţi, este în continuare gol şi niciun avion de linie nu aterizează aici.
Aeroportul Delta Dunării este în administrarea Consiliului Judeţean Tulcea. În mod normal, instituţia ar fi trebuit să aibă o politică de atragere a companiilor aeriene şi să le acorde, de pildă, facilităţi fiscale.
“Facilităţile constau în acordarea de reduceri la taxe pentru operatorii aerieni cu nişte condiţii impuse pe care eu Consiliul Județean vin şi le subvenţionez. În asta va consta ajutorul său, oferta pe care o facem noi companiei”, explică Nicoleta Anton, director economic al Consiliului Județean Tulcea.
Consiliul Judeţean ar trebui să mai investească încă 15 milioane de euro pentru achiziționarea unor maşini de pompieri şi a unui sistem de ghidaj pentru aterizarea în condiţii meteo nefavorabile.
Fără un plan de dezvoltare a turismului în zonă, nici TAROM nu vrea să se bage
Pe aeroportul din Tulcea ar putea atertiza 1 milion de pasageri, susţin cei responsabili. Deocamdată, în Deltă, se ajunge doar cu maşina. Anul trecut, 300 de mii de turişti, mulţi dintre ei străini, au vizitat rezervaţia. Proprietarii de pensiuni susţin, însă, că autorităţile nu fac nimic că le uşureze acestora sosirea.
“Un aeroport pentru noi cei din Tulcea şi din Deltă ar însemna siguranţa unor pachete turistice vândute anticipat, înseamnă turoperatori turistici şi aerieni care pot angaja aceste pachete cu un an înainte”, explică Daniel Ilușcă, președintele Patronatului Delata Dunării.
Prima companie interesată de curse regulate spre Tulcea este TAROM. Ca să dea drumul la zboruri, operatorul aşteaptă ca Ministerul Turismului să facă un plan de dezvoltare a turismului în zonă. Responsabilii din Minister susţin că urmează să aibă discuţii cu cei din Consiliul Judeţean Tulcea.