Un nou scandal care vizează Biserica Ortodoxă Română a apărut după ce Arhiepiscopul Teodosie al Tomisului a împărtășit copii cu aceeași linguriță pe treptele catedralei arhiepiscopale din Constanța. Teodosie a încălcat astfel măsurile exprimate de BOR la intrarea în starea de alertă.
În dimineața zilei de sâmbătă, 17 mai, Arhiepiscopul Teodosie al Tomisului şi mai mulţi preoţi au oficiat o slujbă de împărtășire a credincioșilor veniți în faţa catedralei arhiepiscopale. În imaginile postate de presa constănțeană se vede cum femei cu copii de mână sau în braţe se înghesuie pe treptele bisericii pentru a primi împărtăşania arhiepiscopului Tomisului, care se arată extrem de fericit să folosească aceeaşi linguriţă din acelaşi potir.
Citește și: Proxeneți din Măcin, județul Tulcea, ajunși după gratii după ce victimele au revenit în țară din cauza pandemiei de coronavirus. La întoarcere, proxeneții s-au trezit că au mai multe „soții”
Împărtăşiţii au fost şterşi la gură cu acelaşi prosop în care, din când în când, era curăţată şi linguriţa.
Arhiepiscopul Teodosie al Tomisului nu este la prima abatere
Amintim că Sinodul Bisericii Ortodoxe Române (BOR) a decis ca „împărtășirea comună a credincioşilor în timpul Sfintei Liturghii, în vreme de pandemie, va fi hotărâtă după data de 1 iunie 2020“, acest ritual fiind deocamdată interzis.
Deşi regulamentul stării de alertă, dar şi cel transmis de BOR impune ca la slujbele săvârşite în afara lăcaşurilor de cult, distanţa între credincioşi să fie de 2 metri în orice direcţie, Teodosie şi preoţii săi se comportă ca şi când nu există pandemie.
Ierarhul şi aghiotanţii săi văd că oamenii nu respectă distanţa de siguranţă şi că unii dintre ei nici nu poartă măşti de protecţie, însă nimeni nu intervine pentru a le impune oamenilor să se depărteze unul de celălalt. Mai mult, fără a purta mănuşi, oamenii proaspăt împărtăşiţi sunt lăsaţi să bage mâinile într-un bol aurit de unde iau bucăţi de pască, scrie publicația Constanța de Azi.
Potrivit recomandărilor transmise de Institutul Naţional de Sănătate Publică (INSP), ca precauții speciale, în biserici “se va evita oferirea/primirea împărtășaniei în condițiile în care nu se pot asigura lingurițe și pahare de unică folosință“.
Răspunsul Patriarhiei Române
Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, a expus părerea pe care o împărtășește instituția reprezentată de el, care consideră că acest gest nu onorează pe nimeni.
Citește și: Primul caz de infectare cu COVID-19 în ultimele două săptămâni, la Brăila. Cum a ajuns județul de la granița cu Moldova, regiune puternic afectată de pandemie, să aibă cel mai mic număr de infectați din țară. Declarațiile oficialilor brăileni, puse sub semnul întrebării
„Îndrumările bisericești ale Patriarhiei Române pentru perioada în care ne aflăm sunt clare, amănunțite şi publice. Firește că nu este vorba despre vreun pericol legat de împărtășirea în sine, dar ostentația cu care înțeleg că s-a procedat, după ce s-au făcut publice aceste îndrumări, nu onorează pe nimeni”, a declarat Vasile Bănescu, conform news.ro.
De asemenea, purtătorul de cuvânt consideră că este necesară o explicație pentru atitudinea Arhiepiscopului Teodosie al Tomisului, care să liniștească valurile de discuții publice.
„Ostentația cu care înțeleg ca s-a procedat după ce s-au făcut publice aceste îndrumări suscită inevitabile discuții şi solicită explicații. Exclusiv din partea celor ce le-au provocat”, este de părere Vasile Bănescu.
“Biserica nu este unitate de alimentație publică”
Fiecare ierarh, în eparhia sa, are o anumită autonomie în păstorirea clerului și credincioșilor, prin urmare, având făgăduința dată deja credincioșilor, ÎPS Teodosie nu a putut să-i rănească sufletește, îndepărtându-i de la Sf. Potir. Aceasta este lucrarea lui Hristos în mijlocul credincioșilor, prin arhiereul care își exercită misiunea încredințată de Biserica lui Hristos, conform libertatea.ro.
Oficialii Bisericii consideră că discuția în ceea ce privește lingurița a fost greșită de la început.
„Biserica nu este unitate de alimentație publică, ci instituție de cult. Împărtășania nu este mâncare și băutură firească (adică aliment pentru trup), ci este hrana cea mai sfântă pentru viața veșnică, Hristos prezent real, întrând în alcătuirea făpturii noastre, prin care ne îndumnezeim. Prin urmare, este o delimitare categorică între Hristos-Dumnezeu și alimentele firești, iar împărtășania și dăruirea ei credincioșilor este atributul exclusiv al Bisericii”, susțin oficialii BOR.