Dorel lovește din nou! Lucrările la podul suspendat de la Brăila bat pasul pe loc. Acum, constructorul s-ar afla în imposibilitatea de a monta tablierul suspendat, iar acest lucru a generat contre între CNAIR și firma contractantă.
Legendarele isprăvi ale celebrului Dorel continuă, de această dată la podul suspendat de la Brăila, doar că de data aceasta Dorel nu e român, ba chiar e și șmecheraș nițel. În aceste momente, lucrările de pe șantier sunt blocate deoarece compania WeBuild ar fi construit un pasaj peste calea ferată fără să fi mutat stâlpii CFR.
Pasajul peste calea ferată, parte componentă a mega-proiectului „Podul suspendat de la Brăila” – amplasat în zona unde, practic, va începe urcarea pe pod – a fost finalizat de mult timp, însă doar parțial. Practic, mai lipsește doar montarea tablierului sub care vor trece trenurile.
Tablierul este depozitat lângă pilonii pasajului de ceva vreme, iar porțiunea respectivă de șantier este blocată, inclusiv traficul rutier în zonă.
Felix Rache, vicepreședintele CJ Buzău, cărăușul șpăgii în dosarul Aeroportul Otopeni
Potrivit informațiilor obținute în exclusivitate de DEBRAILA.ro, situația este una hilară: constructorul WeBuild a construit pasajul, deși știa că este necesară mutarea stâlpilor CFR care s-ar apropia milimetric de tablierul suspendat atunci când va fi amplasat.
Astfel, se pare că WeBuild a vrut ca stâlpii CFR să fie mutați pe cheltuiala statului român, deși CNAIR a dovedit că, din punct de vedere juridic, stâlpii nu sunt parte a rețelei de utilitate publică, așa cum invocau italienii.
Practic, stâlpii trebuiau relocați de WeBuild, așa cum de altfel ne-a comunicat și CFR.
“Autorizația nr. 266 din 13.07.2022, emisă de SRCF Galați, prevede că lucrările de demontare și relocare a stâlpilor care susțin linia de contact, în zona aferentă construirii pasajului rutier superior, să fie realizată de constructor”, a transmis Sucursala Regională CF Galați la solicitarea DEBRAILA.ro.
Totodată, Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR, ne-a transmis că au existat discuții cu WeBuild pe această temă înainte de demararea lucrărilor la pasaj. Mai mult decât atât, abia acum italienii au înțeles că le revine sarcina de a muta stâlpii.
“Au construit pasajul în baza proiectului pe care ei l-au elaborat. Trebuie să mute stâlpii și asta înseamnă lucrări suplimentare. Au încercat să considere acești stâlpi de utilitate publică și au tot sperat că lucrarea va fi preluată de CNAIR. Le-am demonstrat juridic că intră în sarcina lor. Nu vorbim de rețele de utilitate publică, cum e cazul energiei electrice, gazelor sau apei. Constructorul a pierdut o perioadă lungă de timp în această discuție sterilă”, a explicat Șerbănescu pentru DEBRAILA.ro.
Reprezentanții WeBuild nu au putut fi contactați pentru a exprima un punct de vedere. Totuși, în mod neoficial, ni s-a menționat că se caută o firmă specializată în relocarea stâlpilor.
Practic, după atâtea luni pierdute, WeBuild a acceptat faptul că stâlpii trebuie mutați pe cheltuiala proprie, respectiv banii din contractul pentru pod, și au demarat procedurile pentru a identifica un operator specializat într-o astfel de procedură.
“În loc să se concentreze pe aplicarea unor soluții care să ducă la evoluțiile în șantier, au preferat să între într-o dezbatere care s-a dovedit neadevărată în ceea ce îi privește”, a mai adăugat purtătorul de cuvânt al CNAIR.
Podul suspendat de la Brăila sau Podul proceselor
De la demararea lucrărilor pe șantierul proiectului de 500 de milioane de euro și până în prezent, între italieni și statul român au avut loc numeroase divergențe. Majoritatea au ajuns în instanță și au cauzat amânarea de mai multe ori a termenului pentru darea în circulație a podului suspendat de la Brăila.
Unele procese au fost câștigate de WeBuild, altele de CNAIR, iar unele se judecă la acest moment. Într-unul dintre litigii, statul a fost obligat să plătească aproximativ 6 milioane de euro constructorului din cauza faptului că CNAIR nu a predat amplasamentul în totalitate, ci parțial, pe parcursul lucrărilor.
De cealaltă parte, reprezentanții WeBuild au anunțat public diverse termene de finalizare, pe care nu le-au respectat. Cel mai nou termen este finalul lunii mai.
Ministerul Transporturilor i-a acuzat, în repetate rânduri, pe italieni că au practicat “un soi de șantaj” , folosindu-se de “o apucătură istorică” – respectiv acțiuni în instanță pentru a obține despăgubiri, mai scriu ziariștii de la DEBRAILA.ro.