vineri, 23 februarie 2024
6.4 C
Buzău

România

6.4 C
Buzău
vineri, 23 februarie 2024
6.4 C
Buzău

Cătălin Toma va fi înmormântat, joi, la Jariştea. Cine...

Trupul neînsufleţit al lui Cătălin Toma, președintele Consiliului Județean Vrancea, s-a întors acasă, la Jariştea, comuna unde a copilărit edilul. Moartea acestuia a şocat toţi...

Mihai Teodorescu și noua sinecură de partid. Portul Constanța...

Mihai Teodorescu a devenit, vineri, directorul general al Portului Constanța, după ce Florin Vizan și-a dat demisia intempestiv în ședința Consiliului de Administrație. Teodorescu are 38...
Ești aiciDezvăluiriTAROM, o gaură care se astupă cu peste 100 milioane euro. De...

Despre Express Sud-Est


New York Times: „Cine sunt băieții ăștia? Niște mâzgălitori obosiți de pe net?”
The Guardian: „Nu am auzit niciodată de Express Sud-Est. Nu ne interesează.”
Le Monde: „Ăștia care scriu sunt români? Ce au furat?”

TAROM, o gaură care se astupă cu peste 100 milioane euro. De vină ar fi – vezi, Doamne! – „creșterea prețului la combustibil“

Managementul politizat al TAROM a totalizat, în aproximativ șase ani, pierderi de peste 100 milioane euro. Anul trecut a adus o gaură de peste 100 milioane lei (21 milioane euro). Compania invocă scumpirea combustibilului și costurile de mentenanță.

Compania Națională de Transporturi Aeriene TAROM SA a raportat pierderi semnificative pentru anul 2018. După mai bine de șase ani de management privat, TAROM a înregistrat pierderi totale de peste 100 milioane euro.

Citește și: Adevărul despre decorarea Laurei Codruța Kovesi de către Secret Service, una dintre cele mai importante instituții de stat americane. Rolul lui Robert Nicolae Turcescu în acreditarea ideii unei relații de un anumit gen între reprezentantul acestei instituții americane și Kovesi

La începutul anului trecut, oficialii companiei de transport aerian de stat au anunțat că operatorul va zbura pe profit. Mai mult, în bugetul de venituri și cheltuieli, aprobat la sfârșitul lunii martie a anului precedent, a fost prevăzut un profit de 27.000 lei. Totodată, la începutul acestui an, șefii companiei au prezentat datele EBITDA (cifre care arătau cât generează compania din activitatea sa curentă înainte de a plăti datoriile și taxele, reflectând în același timp și cheltuielile non-cash, amortizarea), respectiv un pozitiv de circa 10 milioane lei pentru TAROM.

Bugetul rectificat, cu un minus de 104 milioane lei

Totul s-a schimbat în ziua de 29 decembrie 2018, când fostul ministru al Transporturilor, Lucian Șova, a semnat Ordinul nr. 1927/2018 privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2018 al companiei TAROM. Conform datelor publicate în Monitorul Oficial, compania aeriană încheia anul 2018 pe minus, cu o pierdere de 104 milioane lei.

Citește și: Adriana Cotel și flacăra vie a Partidului. Ori despre cum au ajuns 16 milioane de asigurați din România și un buget de 7 miliarde de euro pe mâna unei protejate a penalului Darius Vâlcov

Directorul general al TAROM, Wolff Werner-Wilhelm, a tăiat peste 10 milioane de euro pentru investiții. Tot în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat cu două zile înainte de sfârșitul anului trecut, Ministerul Transporturilor a aprobat tăierea bugetului pentru investiții. Dacă în martie anul trecut TAROM avea 440 milioane lei pentru investiții, pe data de 29 decembrie, odată cu rectificarea bugetului, la capitolul investiții a fost trecută suma de 392 milioane lei.

Cheltuielile cu amortizarea ajung la 125 milioane lei

Reprezentanții TAROM susțin că bugetul inițial aprobat s-a bazat pe indicatori variabili, cum ar fi prețul combustibilului. Ei spun că TAROM a plătit în 2018 cu 89 milioane lei mai mult decât în 2017 numai pe combustibil – fără creștere consum, doar prețul. Oficialii TAROM spun totuși că pierderea estimată nu este „una reală“, fiind luate în calcul și amortizările.

Citește și: Focurile Vii, locul de baștină a Flăcării olimpice. O minune ascunsă de o infrastructură jalnică, fapt ce a dus la o situație caracteristică pentru întreg turismul românesc

Reprezentanții companiei aeriene au explicat că pierderea este cauzată de scumpirea carburantului pentru aeronave, TAROM cheltuind cu 37% mai mult în 2018 față de 2017, dacă se ia în calcul aceeași cantitate. De asemenea, au fost investite circa 120 milioane lei în întreținerea/refacerea aeronavelor (motoare etc.). Aceste sume, spun reprezentanții TAROM, sunt însă nemonetare (nu au ieșit din companie).

„TAROM a plătit mai mult pe combustibil în 2018, față de anul anterior, cu nu mai puțin de 89.036.029 lei. Raportul se face la același consum, raportând numai diferența de preț, nu și consumul suplimentar din 2018. Subliniem că o mare parte din cheltuieli sunt nemonetare, reprezentând amortizări ale investițiilor realizate în anii anteriori. Cuantumul total al cheltuielilor de amortizare ajunge la 125.257.950 lei. Pierderea TAROM în 2017 a fost de 172.355.730 lei. În 2018, compania a reușit să recupereze din această pierdere 23 de procente, aproximativ 40 milioane de lei“, susține operatorul aerian.

Citește și: Ianca, orașul fantomatic din pustietatea Bărăganului. Ori despre penitența ultimilor pensionari ai fostei elite a aviației militare românești

TAROM se mândrește cu „prima creștere a cotei de piață (domestică) din 2013“. „Piața transporturilor aeriene din România raportează o dinamică pozitivă pentru TAROM. Din datele noastre, prin creșterea numărului de pasageri transportați în România, compania și-a crescut cota de piață cu 1,4% în 2018. Mai mult decât atât, TAROM obține prima creștere pozitivă a cotei de piață domestice din 2013 și până în prezent“, mai spun reprezentanții TAROM. Aceștia nu exclud însă ca pierderea estimată în buget să fie chiar mai mare, după datele finale.

Anchetă a Corpului de Control al premierului

Corpul de Control al prim-ministrului a declanșat o acțiune de control la compania de stat TAROM, la solicitarea premierului Viorica Dăncilă – anunța Executivul anul acesta, la sfârșitul lunii ianuarie. „Obiectivele acțiunii de control constau în verificarea respectării dispozițiilor legale privind organizarea şi funcționarea TAROM, regulile care guvernează sistemul de administrare şi control, precum şi circumstanțele în care două aeronave Airbus A310 au fost înstrăinate în anul 2018“, se anunța într-un comunicat al Guvernului.

La finalul verificărilor, concluziile vor fi prezentate premierului. Dacă va fi cazul, vor fi comunicate şi instituțiilor abilitate pentru dispunerea măsurilor legale ce se impun.

În iunie 2018, TAROM a anunțat vânzarea a două aeronave Airbus A310 către compania aeriană Armenia Airways Aircompany, pentru care a încasat 5,48 milioane dolari. Cele două aeronave au fost scoase la vânzare în februarie 2018, fiind neoperabile şi aflându-se în stare de conservare din septembrie 2016. 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook și, dacă vrei, poți să ne dai Like și mai jos: 

Întrucât suntem CENZURAȚI pe FACEBOOK, ne poți urmări investigațiile și reportajele și pe GoogleNews. Nu te costă nimic, dar ajuți astfel niște ziariști idealiști care se încăpățânează, încă, să creadă că își pot face meseria fără patroni și fără interese ascunse. 

Express Sud-Est.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială, care nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice. Puteți să ne sprijiniți prin donații pentru susținerea jurnalismului independent:

Donează prin Transfer Bancar

CONTURI BANCARE:
IBAN RO34BTRLRONCRT0CE8518001, în lei
IBAN RO78BTRLEURCRT0CE8518001, în euro

Deschise la Banca Transilvania

Doriți să primiți notificări ori de câte ori postăm ceva nou?

spot_img

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Preluarea textelor de pe paginile EXPRESS SUD-EST se realizează în limita maximă de 1000 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web, ÎN LEAD, trebuie indicat și linkul direct către articolul preluat, iar în text, minim încă un hyperlink la sursa primară. Instituțiile de presă care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar edițiile tipărite vor indica sursa și autorul informației. Materialele de pe EXPRESS SUD-EST sunt protejate de Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, inclusiv de Codul Deontologic al Jurnalistului. Preluarea integrală a materialelor EXPRESS SUD-EST se poate realiza doar în condițiile unui acord prealabil cu redacția.

- A word from our sponsor -

spot_img

News Sud-Est

EXPRESS SUD-EST

Editorial

George Lixandru
GEORGE LIXANDRU

De doi bani speranță. Vine primăvara, trăiască ștevia!

Vine primăvara, alegerile stau să cadă pe noi, trăiască ștevia! Fe-Martie ne pândește cu mâzgă și noroaie pur autohtone, iar ceața ne răscolește toate rănile căpătate în ultimii treizecișipatru de ani. Să ningă dacă e să fie, nicio criză nu ne mai afectează de mult, ne-am obișnuit să tot primim - pentru voturile noastre - de doi bani speranță, să trecem suferind prin fiecare iarnă,  învățând din suferințe prin primăvară, memorând suferințele vara şi schimbându-le cu altele, mai noi sau mai vechi, toamna. Iarna stă se pupe cu primăvara, membrii guvernului liberalo-pesedist se pupă cu membrii viitorului cabinet pesedisto-liberal, iar noi nu pupăm nimic, nici măcar de doi bani speranță. https://expresssud-est.ro/editorial/polul-de-doi-bani-de-la-buzau/ Stăm şi așteptăm alegerile, să se apuce odată de treabă vechiul...

Dezvăluiri

Mihai Teodorescu și noua sinecură de partid. Portul Constanța intră și mai rău la apă!

Mihai Teodorescu a devenit, vineri, directorul general al Portului Constanța, după ce Florin Vizan și-a dat demisia intempestiv în ședința Consiliului de Administrație. Teodorescu are 38 de ani și în momentul preluării conducerii Portului era directorul executiv al instituției, conform g4media.ro. Fără studii în domeniul maritim sau portuar, cu soția cadru militar în SRI, Mihai Teodorescu a deținut mai multe funcții în instituții publice: director executiv în Primăria București, în Consiliul de Administrație Metrorex, președintele Consiliului de Administrație al Companiei Municipale Eco Igienizare...
spot_img

REPORTAJ

Ianca, orașul fantomatic din...

Unitatea de la Ianca a fost 58 de ani elita aviaţiei militare. Acum seamănă cu piramidele mayaşilor din junglă. Ultimii 22 de colonişti de aici merg 5 km ca să-şi cumpere o pâine. E o lungă penitenţă, cea mai plictisitoare din lume. E ca o pedeapsă de 20 de ani la solitudine, pleci capul şi încerci să rezişti, n-ai unde să fugi, n-ai unde să scapi. Câteva familii, le numeri pe degetele de la mâini, îşi contemplă finalul printre ruinele fostei unităţi militare de aviaţie Ianca, într-un decor fantomatic din...

Focurile Vii, locul de baștină a Flăcării olimpice....

Focurile Vii. Un fenomen rar, o locație superbă, un loc cu iz de legendă, chiar mitic dacă este să-i credem pe cei care spun că a inspirat Flacăra Olimpică… Toate acestea sunt ascunse însă de o infrastructură jalnică, fapt ce a dus la o situație caracteristică pentru întreg turismul românesc. Fenomenul natural de la Focurile Vii, din județul Buzău, este puțin cunoscut turiștilor din țară şi străinătate şi nu este deloc promovat în circuitele turistice...

Anchete

”Băieții deștepți” din energie, călcați de DNA. Doi oameni de afaceri reţinuţi și doi directori din companii de stat, sub control judiciar

”Băieții deștepți” din energie, călcați de DNA. Procurorii DNA au reținut pe 8 februarie, pentru 24 de ore, doi oameni de afaceri pe care îi acuză de săvârșirea unor infracțiuni de dare de mită, trafic și cumpărare de influență și deturnare a unor licitații publice. În dosar sunt cercetate şi directorii CET Sud şi Electrocentrale Rovinari. Iată că și ”băieții deștepți” din energie sunt călcați de DNA. Pe când și un dosar cu șmecheriile samsarilor din domeniul furnizării energiei electrice? https://expresssud-est.ro/editorial/de-doi-bani-speranta-vine-primavara-traiasca-stevia/ Un...

- A word from our sponsor -

spot_img

Gura Teghii. Cu drag de deasupra lumii

Înfiptă în coasta cea mai de miazănoapte a Buzăului, la hotarele Vrancei și Covasnei, vatra comunei Gura Teghii a fost chiar sub Piatra lui Vișan, unde se unesc cele două Bâsce, aproape de locul unde odată se ținea „înțărcatul mieilor”, străbunul ritual tracic de urcare a turmelor spre pășunile din munți. Şi mai sunt ritualuri vechi: "Noaptea oilor", când baciul stă de veghe până în zorii zilei, invocând duhuri şi pândind pe cer constelația "Ciobanul cu oile şi câinii",...