marți, 11 februarie 2025
-3.4 C
Buzău

România

-3.4 C
Buzău
marți, 11 februarie 2025
-3.4 C
Buzău

Revoltă la Focșani. Cristi Misăilă a pus taxă pe...

O taxă specială introdusă de primarul Cristi Misăilă la Focșani a creat revoltă în rândul localnicilor: impozitul pe iluminatul public. Mulți locuitori consideră taxa abuzivă,...
Ești aiciDezvăluiriTAROM, o gaură care se astupă cu peste 100 milioane euro. De...

Despre Express Sud-Est


New York Times: „Cine sunt băieții ăștia? Niște mâzgălitori obosiți de pe net?”
The Guardian: „Nu am auzit niciodată de Express Sud-Est. Nu ne interesează.”
Le Monde: „Ăștia care scriu sunt români? Ce au furat?”

TAROM, o gaură care se astupă cu peste 100 milioane euro. De vină ar fi – vezi, Doamne! – „creșterea prețului la combustibil“

Managementul politizat al TAROM a totalizat, în aproximativ șase ani, pierderi de peste 100 milioane euro. Anul trecut a adus o gaură de peste 100 milioane lei (21 milioane euro). Compania invocă scumpirea combustibilului și costurile de mentenanță.

Compania Națională de Transporturi Aeriene TAROM SA a raportat pierderi semnificative pentru anul 2018. După mai bine de șase ani de management privat, TAROM a înregistrat pierderi totale de peste 100 milioane euro.

Citește și: Adevărul despre decorarea Laurei Codruța Kovesi de către Secret Service, una dintre cele mai importante instituții de stat americane. Rolul lui Robert Nicolae Turcescu în acreditarea ideii unei relații de un anumit gen între reprezentantul acestei instituții americane și Kovesi

La începutul anului trecut, oficialii companiei de transport aerian de stat au anunțat că operatorul va zbura pe profit. Mai mult, în bugetul de venituri și cheltuieli, aprobat la sfârșitul lunii martie a anului precedent, a fost prevăzut un profit de 27.000 lei. Totodată, la începutul acestui an, șefii companiei au prezentat datele EBITDA (cifre care arătau cât generează compania din activitatea sa curentă înainte de a plăti datoriile și taxele, reflectând în același timp și cheltuielile non-cash, amortizarea), respectiv un pozitiv de circa 10 milioane lei pentru TAROM.

Bugetul rectificat, cu un minus de 104 milioane lei

Totul s-a schimbat în ziua de 29 decembrie 2018, când fostul ministru al Transporturilor, Lucian Șova, a semnat Ordinul nr. 1927/2018 privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2018 al companiei TAROM. Conform datelor publicate în Monitorul Oficial, compania aeriană încheia anul 2018 pe minus, cu o pierdere de 104 milioane lei.

Citește și: Adriana Cotel și flacăra vie a Partidului. Ori despre cum au ajuns 16 milioane de asigurați din România și un buget de 7 miliarde de euro pe mâna unei protejate a penalului Darius Vâlcov

Directorul general al TAROM, Wolff Werner-Wilhelm, a tăiat peste 10 milioane de euro pentru investiții. Tot în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat cu două zile înainte de sfârșitul anului trecut, Ministerul Transporturilor a aprobat tăierea bugetului pentru investiții. Dacă în martie anul trecut TAROM avea 440 milioane lei pentru investiții, pe data de 29 decembrie, odată cu rectificarea bugetului, la capitolul investiții a fost trecută suma de 392 milioane lei.

Cheltuielile cu amortizarea ajung la 125 milioane lei

Reprezentanții TAROM susțin că bugetul inițial aprobat s-a bazat pe indicatori variabili, cum ar fi prețul combustibilului. Ei spun că TAROM a plătit în 2018 cu 89 milioane lei mai mult decât în 2017 numai pe combustibil – fără creștere consum, doar prețul. Oficialii TAROM spun totuși că pierderea estimată nu este „una reală“, fiind luate în calcul și amortizările.

Citește și: Focurile Vii, locul de baștină a Flăcării olimpice. O minune ascunsă de o infrastructură jalnică, fapt ce a dus la o situație caracteristică pentru întreg turismul românesc

Reprezentanții companiei aeriene au explicat că pierderea este cauzată de scumpirea carburantului pentru aeronave, TAROM cheltuind cu 37% mai mult în 2018 față de 2017, dacă se ia în calcul aceeași cantitate. De asemenea, au fost investite circa 120 milioane lei în întreținerea/refacerea aeronavelor (motoare etc.). Aceste sume, spun reprezentanții TAROM, sunt însă nemonetare (nu au ieșit din companie).

„TAROM a plătit mai mult pe combustibil în 2018, față de anul anterior, cu nu mai puțin de 89.036.029 lei. Raportul se face la același consum, raportând numai diferența de preț, nu și consumul suplimentar din 2018. Subliniem că o mare parte din cheltuieli sunt nemonetare, reprezentând amortizări ale investițiilor realizate în anii anteriori. Cuantumul total al cheltuielilor de amortizare ajunge la 125.257.950 lei. Pierderea TAROM în 2017 a fost de 172.355.730 lei. În 2018, compania a reușit să recupereze din această pierdere 23 de procente, aproximativ 40 milioane de lei“, susține operatorul aerian.

Citește și: Ianca, orașul fantomatic din pustietatea Bărăganului. Ori despre penitența ultimilor pensionari ai fostei elite a aviației militare românești

TAROM se mândrește cu „prima creștere a cotei de piață (domestică) din 2013“. „Piața transporturilor aeriene din România raportează o dinamică pozitivă pentru TAROM. Din datele noastre, prin creșterea numărului de pasageri transportați în România, compania și-a crescut cota de piață cu 1,4% în 2018. Mai mult decât atât, TAROM obține prima creștere pozitivă a cotei de piață domestice din 2013 și până în prezent“, mai spun reprezentanții TAROM. Aceștia nu exclud însă ca pierderea estimată în buget să fie chiar mai mare, după datele finale.

Anchetă a Corpului de Control al premierului

Corpul de Control al prim-ministrului a declanșat o acțiune de control la compania de stat TAROM, la solicitarea premierului Viorica Dăncilă – anunța Executivul anul acesta, la sfârșitul lunii ianuarie. „Obiectivele acțiunii de control constau în verificarea respectării dispozițiilor legale privind organizarea şi funcționarea TAROM, regulile care guvernează sistemul de administrare şi control, precum şi circumstanțele în care două aeronave Airbus A310 au fost înstrăinate în anul 2018“, se anunța într-un comunicat al Guvernului.

La finalul verificărilor, concluziile vor fi prezentate premierului. Dacă va fi cazul, vor fi comunicate şi instituțiilor abilitate pentru dispunerea măsurilor legale ce se impun.

În iunie 2018, TAROM a anunțat vânzarea a două aeronave Airbus A310 către compania aeriană Armenia Airways Aircompany, pentru care a încasat 5,48 milioane dolari. Cele două aeronave au fost scoase la vânzare în februarie 2018, fiind neoperabile şi aflându-se în stare de conservare din septembrie 2016. 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook și, dacă vrei, poți să ne dai Like și mai jos: 

Întrucât suntem CENZURAȚI pe FACEBOOK, ne poți urmări investigațiile și reportajele și pe GoogleNews. Nu te costă nimic, dar ajuți astfel niște ziariști idealiști care se încăpățânează, încă, să creadă că își pot face meseria fără patroni și fără interese ascunse. 

Express Sud-Est.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială, care nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice. Puteți să ne sprijiniți prin donații pentru susținerea jurnalismului independent:

Donează prin Transfer Bancar

CONTURI BANCARE:
IBAN RO34BTRLRONCRT0CE8518001, în lei
IBAN RO78BTRLEURCRT0CE8518001, în euro

Deschise la Banca Transilvania

Doriți să primiți notificări ori de câte ori postăm ceva nou?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Preluarea textelor de pe paginile EXPRESS SUD-EST se realizează în limita maximă de 1000 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web, ÎN LEAD, trebuie indicat și linkul direct către articolul preluat, iar în text, minim încă un hyperlink la sursa primară. Instituțiile de presă care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar edițiile tipărite vor indica sursa și autorul informației. Materialele de pe EXPRESS SUD-EST sunt protejate de Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, inclusiv de Codul Deontologic al Jurnalistului. Preluarea integrală a materialelor EXPRESS SUD-EST se poate realiza doar în condițiile unui acord prealabil cu redacția.

- A word from our sponsor -

spot_img

News

EXPRESS SUD-EST

Editorial

George Lixandru
GEORGE LIXANDRU

Bolojan și „mănăstiruțele” din PNL

Eram convins că toate reformele începute de Ilie Bolojan atât în PNL, dar şi la locul de muncă din Senat, nu vor fi primite cu aplauze nici măcar în propriul partid. Mă aşteptam însă ca, o perioadă de timp, cârcotelile să aibă loc pe la colţuri, prin birturi conspirative sau prin vreo toaletă frumos mirositoare din Bruxelles. Fiindcă PNL-iştii au mare nevoie de Bolojan, măcar la nivel de imagine, fostul primar al Oradiei scoţându-i pur şi simplu din gunoi, după calamitatea de la alegerile prezidenţiale. Iată, însă că deja o voce s-a ridicat public împotriva lui Bolojan, şi încă pe un ton foarte vehement, ca să nu spun mitocănesc. Mă refer la Silviu Mănăstire, fost secretar general adjunct al PNL...

Dezvăluiri

Răzvan Leu, din Buzău, și țeapa justițiarului Călin Georgescu

Iese la iveală încrengătura din spatele lui Călin Georgescu. Candidatul la Cotroceni, care a raportat „zero costuri" pentru promovare, s-a ales cu plângere penală la DIICOT, pentru înșelăciune. Concret, un om de afaceri din Buzău îi acuză pe Călin Georgescu și pe un apropiat al acestuia, Ionel Rusen, că l-au escrocat cu suma de 1,1 milioane de euro și că banii ar fi fost folosiți pentru a finanța campania electorală a lui Georgescu. Răzvan Leu a depus, la începutul anului,...
spot_img

REPORTAJ

Cislău – osul domnesc...

Ieșim din Buzău și  intrăm în șerpuirea scâncită a câmpiei buzoiene în jurul râului cu același nume. E ca și cum Bărăganul n-ar vrea să se despartă de noi, agățându-se de gâtul bietei ape și sufocând-o într-o ultimă îmbrățișare. Mergem spre Cislău, o comună al cărei nume are o rezonanță stranie. Mașina în care suntem este condusă de nea Gigi, un moldovean stabilit în Buzău și care se apropie bine de 60 de ani. Ca orice șofer care se respectă, nea Gigi este „omul enciclopedie”. Răspunde la întrebări, dar ...

Herghelia Cislău, o comoară națională

Herghelia Cislău, cu o istorie de peste un secol în care a servit armatei, a cunoscut un declin în timpul Primului Război Mondial şi o perioadă de glorie în anii '30 când a devenit centru de formare şi perfecţionare pentru echipa sportivă a României, este locul în care se găseşte armăsarul Pur sânge englez Fronzen Fire, adus din îndepărtata Irlandă de Irina Vlăducă Marghiloman, strănepoata marelui om politic şi 'părinte' al hipismului românesc, Alexandru Marghiloman. Potrivit...

Anchete

Dumitru Mitroiu, fostul primar din Cislău, la un pas de pușcărie. Ce acuzații i se mai aduc

Dumitru Mitroiu, fostul primar din Cislău, a fost trimis în judecată, alături de un consilier PSD al comunei, după ce din fondurile primăriei ar fi fost achitată contravaloarea energiei electrice consumate de o societate economică aparținând consilierului local, în cuantum de peste 66.000 lei. Potrivit Parchetului de pe lângă Tribunalul Buzău, Dumitru Mitroiu și respectivul consilier PSD al comunei Cislău au fost trimiși în judecată pentru infracțiunile de delapidare şi complicitate la delapidare. Dumitru Mitroiu a plătit facturile unui asociat în...

- A word from our sponsor -

spot_img

Nehoiu, orașul cu lacăte pe speranță

Nehoiu, orașul care, înainte de revoluție, era o bijuterie a județului Buzău, trece printr-unul dintre cele mai grele momente ale existenței sale. După ce fabrica de prelucrare a cherestelei Foresta a încăput pe mâinile afaceristului sirian Omar Hayssam, sub oblăduirea prefectului Ion Vasile și a primarului Alexandru Corcodel, orașul s-a prăbușit, scăderea iremediabilă a nivelului de trai aducând sărăcie, șomaj şi lipsa oricărei perspective pentru localnici. Altfel, localitatea în care trăiesc în jur de 14.000 de suflete se află...