Managementul politizat al TAROM a totalizat, în aproximativ șase ani, pierderi de peste 100 milioane euro. Anul trecut a adus o gaură de peste 100 milioane lei (21 milioane euro). Compania invocă scumpirea combustibilului și costurile de mentenanță.
Compania Națională de Transporturi Aeriene TAROM SA a raportat pierderi semnificative pentru anul 2018. După mai bine de șase ani de management privat, TAROM a înregistrat pierderi totale de peste 100 milioane euro.
Citește și: Adevărul despre decorarea Laurei Codruța Kovesi de către Secret Service, una dintre cele mai importante instituții de stat americane. Rolul lui Robert Nicolae Turcescu în acreditarea ideii unei relații de un anumit gen între reprezentantul acestei instituții americane și Kovesi
La începutul anului trecut, oficialii companiei de transport aerian de stat au anunțat că operatorul va zbura pe profit. Mai mult, în bugetul de venituri și cheltuieli, aprobat la sfârșitul lunii martie a anului precedent, a fost prevăzut un profit de 27.000 lei. Totodată, la începutul acestui an, șefii companiei au prezentat datele EBITDA (cifre care arătau cât generează compania din activitatea sa curentă înainte de a plăti datoriile și taxele, reflectând în același timp și cheltuielile non-cash, amortizarea), respectiv un pozitiv de circa 10 milioane lei pentru TAROM.
Bugetul rectificat, cu un minus de 104 milioane lei
Totul s-a schimbat în ziua de 29 decembrie 2018, când fostul ministru al Transporturilor, Lucian Șova, a semnat Ordinul nr. 1927/2018 privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2018 al companiei TAROM. Conform datelor publicate în Monitorul Oficial, compania aeriană încheia anul 2018 pe minus, cu o pierdere de 104 milioane lei.
Citește și: Adriana Cotel și flacăra vie a Partidului. Ori despre cum au ajuns 16 milioane de asigurați din România și un buget de 7 miliarde de euro pe mâna unei protejate a penalului Darius Vâlcov
Directorul general al TAROM, Wolff Werner-Wilhelm, a tăiat peste 10 milioane de euro pentru investiții. Tot în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat cu două zile înainte de sfârșitul anului trecut, Ministerul Transporturilor a aprobat tăierea bugetului pentru investiții. Dacă în martie anul trecut TAROM avea 440 milioane lei pentru investiții, pe data de 29 decembrie, odată cu rectificarea bugetului, la capitolul investiții a fost trecută suma de 392 milioane lei.
Cheltuielile cu amortizarea ajung la 125 milioane lei
Reprezentanții TAROM susțin că bugetul inițial aprobat s-a bazat pe indicatori variabili, cum ar fi prețul combustibilului. Ei spun că TAROM a plătit în 2018 cu 89 milioane lei mai mult decât în 2017 numai pe combustibil – fără creștere consum, doar prețul. Oficialii TAROM spun totuși că pierderea estimată nu este „una reală“, fiind luate în calcul și amortizările.
Citește și: Focurile Vii, locul de baștină a Flăcării olimpice. O minune ascunsă de o infrastructură jalnică, fapt ce a dus la o situație caracteristică pentru întreg turismul românesc
Reprezentanții companiei aeriene au explicat că pierderea este cauzată de scumpirea carburantului pentru aeronave, TAROM cheltuind cu 37% mai mult în 2018 față de 2017, dacă se ia în calcul aceeași cantitate. De asemenea, au fost investite circa 120 milioane lei în întreținerea/refacerea aeronavelor (motoare etc.). Aceste sume, spun reprezentanții TAROM, sunt însă nemonetare (nu au ieșit din companie).
„TAROM a plătit mai mult pe combustibil în 2018, față de anul anterior, cu nu mai puțin de 89.036.029 lei. Raportul se face la același consum, raportând numai diferența de preț, nu și consumul suplimentar din 2018. Subliniem că o mare parte din cheltuieli sunt nemonetare, reprezentând amortizări ale investițiilor realizate în anii anteriori. Cuantumul total al cheltuielilor de amortizare ajunge la 125.257.950 lei. Pierderea TAROM în 2017 a fost de 172.355.730 lei. În 2018, compania a reușit să recupereze din această pierdere 23 de procente, aproximativ 40 milioane de lei“, susține operatorul aerian.
Citește și: Ianca, orașul fantomatic din pustietatea Bărăganului. Ori despre penitența ultimilor pensionari ai fostei elite a aviației militare românești
TAROM se mândrește cu „prima creștere a cotei de piață (domestică) din 2013“. „Piața transporturilor aeriene din România raportează o dinamică pozitivă pentru TAROM. Din datele noastre, prin creșterea numărului de pasageri transportați în România, compania și-a crescut cota de piață cu 1,4% în 2018. Mai mult decât atât, TAROM obține prima creștere pozitivă a cotei de piață domestice din 2013 și până în prezent“, mai spun reprezentanții TAROM. Aceștia nu exclud însă ca pierderea estimată în buget să fie chiar mai mare, după datele finale.
Anchetă a Corpului de Control al premierului
Corpul de Control al prim-ministrului a declanșat o acțiune de control la compania de stat TAROM, la solicitarea premierului Viorica Dăncilă – anunța Executivul anul acesta, la sfârșitul lunii ianuarie. „Obiectivele acțiunii de control constau în verificarea respectării dispozițiilor legale privind organizarea şi funcționarea TAROM, regulile care guvernează sistemul de administrare şi control, precum şi circumstanțele în care două aeronave Airbus A310 au fost înstrăinate în anul 2018“, se anunța într-un comunicat al Guvernului.
La finalul verificărilor, concluziile vor fi prezentate premierului. Dacă va fi cazul, vor fi comunicate şi instituțiilor abilitate pentru dispunerea măsurilor legale ce se impun.
În iunie 2018, TAROM a anunțat vânzarea a două aeronave Airbus A310 către compania aeriană Armenia Airways Aircompany, pentru care a încasat 5,48 milioane dolari. Cele două aeronave au fost scoase la vânzare în februarie 2018, fiind neoperabile şi aflându-se în stare de conservare din septembrie 2016.