Șantierul naval din Galați a produs două corvete pentru Forțele Navale din Pakistan, în timp ce Ministerul român al Apărării încearcă fără succes, de patru ani, să cumpere vase de luptă noi.
Citește și: Bubonel, dat pe fărășel din Comisia de la Veneția. Fostul călău al legislației românești a fost numit de două ori de guvernele PSD în acest organism internațional, situându-se însă în afara recomandărilor Comisiei în perioada în care a fost ministrul Justiției. Acum, liberalii nu-l mai vor acolo
Încă din anul 2015, ofițeri din Ministerul Apărării Naționale anunțau că Forțele Navale Române vor primi în dotare patru nave noi, de tip corvetă multifuncțională. Deși de la acel moment au trecut patru ani, aceste nave destinate României n-au început a fi construite ci rămân un vis îndepărtat. În acest timp, șantierul naval din Galați livrează nave de luptă pentru Pakistan.
Firma olandeză Damen care deține două șantiere în România, la Galați și la Mangalia, a semnat un contract cu Forțele Navale ale Pakistanului, pe baza căruia va livra două asemenea nave de luptă către Pakistan. Contractul a fost semnat în anul 2017, iar cele două nave, produse la Galați, sunt aproape gata de livrare. Se poate presupune că, dacă România ar fi semnat un contract similar în anul 2015, Forțele Navale Române ar fi putut primi acum, la finalul anului 2019, cele patru nave promise.
Surse din cadrul industriei de apărare ne-au precizat că, în această săptămână, viceamiralul Ather Mukhtar, șeful Statului Major al Forțelor Navale ale Pakistanului, va avea o nouă vizită la Galați, astfel ca, în foarte scurt timp, firma Damen să poată livra cele două corvete către Pakistan. Este vorba de două nave identice, cu un deplasament de 2300 de tone, care ar urma să patruleze în Oceanul Indian.
Corvetele construite pentru Pakistan sunt ceva mai mici, dar relativ asemănătoare cu navele de 2500 de tone pe care șantierul de la Galați le-ar fi putut construi pentru Forțele Navale ale României, și care fuseseră, de altfel, propuse părții române de către compania olandeză Damen.
Citește și: Raportul privind VIOLENȚELE Jandarmeriei Române la mitingul din 10 august 2018 a fost declasificat pentru anchetă. Aproape 800 de protestatari au depus plângeri penale împotriva jandarmilor, șefii acestora fiind puși sub acuzare în acest dosar din 21 septembrie 2018. VIDEO
Evident, asemenea nave militare se proiectează și se construiesc în baza cerințelor viitorului beneficiar, iar unele detalii sunt confidențiale. Se știe însă că Pakistanul comandase două nave tip OPV (Offshore Patrol Vessel – nave de patrulare în apropierea coastei). Dar și România deține o navă similară, produsă tot la Galați, care a primit numele de “Ștefan cel Mare” și care servește drept navă – amiral a Ministerului Afacerilor Interne (mai precis, a Poliției de Frontieră a României). De altfel, pe site-ul firmei olandeze Damen, ambarcațiunea din categoria OPV prezentată drept cea mai reprezentativă este chiar nava “Ștefan cel Mare”.
În privința navelor necesare Ministerului Apărării Naționale (MApN) al României, licitația care a fost organizată de MApN a avut trei competitori, unul dintre ei fiind firma olandeză Damen, care se angaja să construiască patru corvete multifuncționale la șantierul naval din Galați. Ceilalți doi competitori au fost firmele Fincantieri (Italia) și Naval Group (Franța).
Citește și: Gică Popescu este SINGURUL consilier din echipa Vioricăi Dăncilă la care Orban NU renunță. Cum își argumentează premierul liberal decizia
Una dintre cerințele obligatorii ale licitației a fost aceea ca respectivele corvete să fie construite într-un șantier naval din România – pe de o parte din motive de securitate națională, iar pe de altă parte pentru a susține industria românească. Fincantieri are și ea două șantiere navale în România, la Brăila și la Tulcea, iar Naval Group s-a asociat, în vederea acestei licitații, cu Șantierul Naval Constanța.
Valoarea totală a contractului de realizare a celor patru corvete este de circa 1,6 miliarde de euro, aceasta fiind una dintre cele mai scumpe achiziții din istoria Armatei Române. În iulie 2019, MApN a decis că noile nave de luptă vor fi construite la Șantierul Naval Constanța (SNC), de către Naval Group, dar această decizie este extrem de controversată, în condițiile în care SNC nu are experiență în construcția de nave de luptă. Firma Damen a depus o contestație, dar aceasta a fost respinsă. Drept urmate, nici acum nu se știe momentul în care va începe construirea celor patru corvete destinate României.
Senatorul Vergil Chițac, fost rector al Academiei Navale din Constanța, consideră că această achiziție a fost întârziată periculos de mult.
“Nu e vorba doar de corvete, offset-ul spune și de modernizarea fregatelor. Avem fregate, din 2005, care trebuiau aduse într-o stare funcțională în 2008 – cu toate capabilitățile și suntem în 2019 și nu s-a întâmplat nimic. Noi chiar avem nevoie de nave de luptă. La ora asta, este un miracol faptul că unele nave militare mai plutesc! Sfidează legea lui Arhimede!”, a declarat Vergil Chițac.