Printre bălării şi construcții în paragină, Portul Constanța riscă să „se scufunde” din cauza corupției, a jocurilor politice şi a oamenilor fără experiență care ajung să conducă un obiectiv vital pentru dezvoltarea României. Investiții se anunță de ani de zile… Deocamdată pe hârtie.
Politicienii au grijă să-şi numească în funcție preferații, în detrimentul oamenilor cu experiență. Asta a făcut și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, pentru a-l pune jupân la Administrația Portului Constanța pe Florin Vizan, un valet politic. Acești conducători de ocazie sunt montați pe post ca să valorifice oportunitățile economice pe care le oferă cel mai important port din România.
Numit din pix din luna august a anului trecut, lui Vizan i-a luat aproape un an ca să-şi dea seama că trebuie dezvoltat Portul Constanța, taman pe perioada războiului Rusia-Ucraina, când fluxul de nave e maxim. Potrivit unui raport care a intrat in posesia Dobrogea TV, Portul Constanța a cunoscut, într-adevăr, „o creștere a traficului de mărfuri, care altfel ar fi fost expediate către sau dinspre porturile ucrainene. Preocupările de securitate în ceea ce privește portul sunt în principal fraudă și corupție și contrabanda de mărfuri ilicite. Aceste amenințări sunt adesea interconectate și, prin urmare, este dificil de evaluat care este amenințarea mai mare în raport cu operațiunile portuare comerciale”.
Dacă la capitolul piraterie, terorism, insurgență și operațiuni militare, riscul este catalogat ca fiind „redus”, contrabanda, frauda şi corupția sunt la nivel „ridicat”. „Cele mai comune tipuri de corupție sunt mita și cadourile în schimbul serviciilor oferite de oficialii guvernamentali. Aceste practici se oglindesc în administrația vamală, care este foarte afectată de corupție. În plus, incidentele raportate de contrabandă cu mărfuri ilicite prin port, indică în continuare activitate infracțională în port. Potrivit mai multor surse, eficacitatea legislației anticorupție este scăzută, iar oficialii sunt rareori trași la răspundere. Cele mai comune tipuri de corupție sunt mita și cadourile în schimbul serviciilor oferite de oficialii guvernamentali. Aceste practici se oglindesc în administrația vamală, care este foarte afectată de corupție”, se mai arată în raport.
Cum a fost numit în funcție Florin Vizan
Dar să revenim la oile noastre. Şi nu putem trece mai departe fără a aminti despre unul dintre scandalurile care au zguduit din temelii coaliția de guvernare şi anume înlocuirea, în august 2022, de la conducerea Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța S.A. a lui Florin Goidea cu Florin Vizan, susținut de PSD. Cum lui Florin Goidea i-a expirat mandatul, politicienii s-au gândit să aducă în funcție un om fără experiență și numit din pix, pentru că Florin Vizan a ajuns director fără concurs, condiție obligatorie pentru a te angaja la stat.
La o scurtă căutare pe Google pentru a afla realizările lui Vizan şi cum a ajuns să aibă în mâna sa o asemenea răspundere, nu găsim mai nimic interesant. Este cunoscut mai degrabă pentru activitatea sa privată și pentru aparițiile în presa tabloidă. Cu toate acestea, el a fost numit de Sorin Grindeanu și Bogdan Mîndrescu, în luna august 2022, la conducerea Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța SA.
Deși ministrul Transporturilor a precizat, chiar la Constanța, la acea vreme, că pentru APMC se va organiza un concurs bazat pe OUG 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, pentru a desemna cel mai potrivit om la conducere, Florin Vizan a primit funcția fără concurs și fără un plan de management. Ba mai mult, ministrul Transporturilor s-a schimbat precum a bătut vântul. Grindeanu a afirmat că vrea să schimbe legea deoarece un economist sau jurist poate intra în orice Consiliu de Administrație, mai puțin la Portul Constanța, unde sunt chestiuni extrem de restrictive.
„În urmă cu un an, de exemplu, dacă vorbeam de Consiliul de Administrație sau de directorul de la Portul Constanța, eu chestiuni mai restrictive decât la Portul Constanța în a intra în Consiliul de Administrație nu am văzut. În orice alt loc, dacă ești economist sau ești jurist, ai voie, nu vorbesc să fii inginer agronom, dar dacă ești economist sau jurist, ai voie să intri într-un Consiliu de Administrație, orice tip de Consiliu de Administrație. Doar la Portul Constanța nu aveai voie, pe o lege făcută în vremuri în care era cineva președinte care avea legătură cu zona asta şi care era adus la o selecție extrem de restrictivă. Drept dovadă ne-au adus în situația pe care o știți cu toții şi pe care eu nu m-am ferit să v-o prezint, indiferent de influențe politice. Nu m-am ferit să vi le prezint şi asta a fost şi cerința mea către domnul Vizan şi către toată echipa de acolo că trebuie așezat Portul Constanța pe coordonate sănătoase”, a declarat Sorin Grindeanu in iunie 2023, adăugând că legea se va schimba… Zis și făcut!
Ca să-i facă loc lui Vizan să participe fără concurs, legea a fost schimbata cu aportul „avocatei cămătarilor”, cunoscută și ca Laura Vicol – amica la toartă cu „inculpatul”, și ea vedetă de tabloid -, care a înaintat un proiect de lege parlamentului, ca să fie votat cu dedicație pentru favoritul lui Grindeanu. Legea cu pricina se poate consulta AICI, este de-a dreptul hilară, după chipul și asemănarea lui Vizan.
Vizan: portret de milionar, preferat al tabloidelor
Dar revenim la CV-ul lui Vizan. Legătura lui cu Administrația Porturilor Constanța începe pe vremea directorului Mircea Banias, al cărui consilier a fost. Iar în 2020, Vizan a candidat pe listele PSD, fără succes pentru un post de consilier județean. În luna mai 2022, Florin Vizan primea funcția de director general al Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Constanța (DRDP), fără nici un fel de experiență relevantă în domeniu. Potrivit CV-ului său, este absolvent al Facultății de Finanțe Contabilitate din cadrul ASE București și al Facultății de Drept – Universitatea „Spiru Haret”.
După ce a lucrat câteva luni la Drumuri și Poduri, Ministrul Transporturilor crede că Florin Vizan este pregătit să avanseze în carieră și îi dă pe mână conducerea Portului Constanța. Potrivit newsweek.ro, unul dintre cei care au insistat pentru numirea lui Vizan la șefia APMC este mâna dreaptă a lui Grindeanu din minister, Bogdan Mîndrescu.
Înainte să conducă Direcția Regională de Drumuri şi Poduri Constanța, acesta a mai activat în conducerea Petromin, CNAPMC dar și la Oil Terminal pe vremea când făcea politică în Partidul Democrat Liberal. Potrivit presei locale, Vizan este un cunoscut afacerist de la malul mării, un apropiat al șefului PSD Constanța, Felix Stroe. Acesta are acțiuni în mai multe companii cu obiecte de activitate dintre cele mai diverse: Eco Concept Expert SRL, Zeus Construct SRL, Nova Premium Gaz SRL, Lotus Camping SRL, Nova Management SRL, Zeus Service SRL. Multe dintre aceste firme au puțini angajați și multe pierderi.
De-a lungul timpului, Vizan s-a remarcat și prin apariții mondene. În 2018 era filmat de paparazzi de la Cancan petrecând în clubul Nuba din Mamaia. Iar în 2020 o publicație din Constanța l-a surprins la volanul unui autoturism Rolls Royce Wraith, în valoare de 400.000 de euro, care nu era trecut în declarația de avere. „În general mașinile se iau pe firmă, știți şi dumneavoastră. Da, a fost mașina mea o perioadă scurtă şi mi-am făcut un hobby din asta. Am vândut-o pentru că a fost o ofertă foarte bună”, declara, în luna octombrie 2020, Florin Vizan, pentru stirileprotv.ro.
Numit în fruntea portului, acesta nu a avut un plan de management. „Când am fost numit pe 4 luni de zile nu poți să-ți faci un plan, ce plan de management?! Dacă îți propui ceva şi propunerea în birocrația care există şi aia se pierde”, a mai spus Florin Vizan, pentru stirileprotv.ro. Iată cum unul fără nicio experiență, practic, un incompetent total ajunge într-o perioadă extrem de sensibilă din punct de vedere geo-strategic să conducă un punct cheie, Portul Constanta, acolo unde colcăie de corupție. Și asta pentru că mafia din Transporturi are nevoie de un pion și aici.
Politic Practic este seful care conduce Portul Constanta fara ca acesta sa produca macar un leu beneficiu economiei tarii Astia sunt mafiotii care fura nonstop fara teama de vreo autoritate