duminică, 8 septembrie 2024
17.3 C
Buzău

România

17.3 C
Buzău
duminică, 8 septembrie 2024
17.3 C
Buzău
Ești aiciAncheteConstanța, orașul condus spre ruină de niște imbecili. Ori despre cum, de...

Despre Express Sud-Est


New York Times: „Cine sunt băieții ăștia? Niște mâzgălitori obosiți de pe net?”
The Guardian: „Nu am auzit niciodată de Express Sud-Est. Nu ne interesează.”
Le Monde: „Ăștia care scriu sunt români? Ce au furat?”

Constanța, orașul condus spre ruină de niște imbecili. Ori despre cum, de peste 30 de ani, singura viziune politică a ștabilor locali s-a rezumat la carnavaluri estivale și pomeni pentru subjugarea electoratului, iar industria a funcționat doar din inerție

Constanța este un studiu de caz despre cum se poate irosi potențialul unui oraș atunci când îl conduci fără nicio strategie. De peste 30 de ani, singura viziune politică s-a rezumat la carnavaluri estivale, pomeni pentru subjugarea electoratului și căpușarea unor industrii pentru care nu s-a făcut aproape nimic, dar care au funcționat din inerție (activitățile comerciale din port și turismul din perioada de vară).

Peste tot în lume orașele-port vin imediat după capitala unei țări ca nivel de dezvoltare și ca număr de locuitori. În România, Constanța se afla în coada tuturor clasamentelor și, în loc să se ridice, se transformă tot mai mult într-un oraș subdezvoltat și îmbătrânit: tinerii pleacă masiv, mediul de afaceri e aproape inexistent, statul a rămas cel mai important angajator.

Trei, Doamne, și toți trei!

Radu Mazăre a condus Constanța vreme de un deceniu și jumătate, timp în care singura sa strategie a fost mituirea electoratului de vârsta a treia

Toți primarii Constanței din ultimele două decenii au funcționat pe aceleași coordonate: niciun proiect notabil pentru dezvoltarea orașului și multe dosare penale pentru corupție, abuz în serviciu și alte infracțiuni.

  1. Gheorghe Mihăieși (PD, 1996-2000) – cercetat pentru abuz în serviciu și fals intelectual într-un dosar privind concesionarea unui teren, a scăpat ca urmare a „prescripției răspunderii penale”.
  2. Radu Mazăre (PSD, 2000-2015) – cercetat în șase dosare penale, într-unul fiind deja condamnat la șase ani de închisoare în primă instanță.
  3. Decebal Făgădău (PSD, 2015-prezent) – urmărit penal pentru abuz în serviciu într-un dosar vizând construirea ilegală a unui imobil pe plaja stațiunii Mamaia și cercetat într-un al doilea dosar pentru înstrăinarea a 18 imobile din patrimoniul Unității Administrativ -Teritorială Constanța.

Făgădău, umbra lui Mazăre

Radu Mazăre, omul care a condus Constanța vreme de 15 ani, a renunțat la primărie și a fugit din țară după ce a fost pus sub control judiciar, refugiindu-se în Madagascar. Constănțenii n-au avut însă nicio emoție să-l voteze la cârma orașului pe fostul său viceprimar, Decebal Făgădău.

Constanța
Decebal Făgădău

În mandatul acestuia, declinul orașului continuă: conform datelor furnizate de Institutul Național de Statistică (INS), Constanța este orașul care suferă cea mai pronunțată tendință de depopulare în rândul celor șapte urbe ale României cu peste 300.000 de locuitori: – 4% în ultimii zece ani. Prin comparație, orașe din ce în ce mai efervescente precum Cluj-Napoca și Iași au înregistrat creșteri ale numărului de locuitori. “Republica Mazăre” înregistrează și cea mai scăzută pondere de tineri raportat la numărul total al locuitorilor, dintre orașele mari ale țării. În ultimii zece ani, numărul tinerilor din Constanța a scăzut cu aproape 30%!

Am vorbit cu liderii organizațiilor de tineret, cu oameni din mediul de afaceri și cu cei din zona academică pentru a înțelege cum a ajuns un oraș cu asemenea potențial să fie atât de slab dezvoltat.

Companiile de salubrizare și de apă, cei mai mari angajatori din Constanța

Tinerii pleacă în primul rând pentru că în Constanța nu există oportunități profesionale. E singurul oraș cu peste 300.000 de locuitori care nu are un parc industrial, iar conducerea orașului nu a elaborat, în ultimii 20 de ani, nicio strategie de dezvoltare economică sau pentru atragerea de investitori.

Citește și: Un nou puci contra lui Liviu Dragnea? Planul prin care acesta ar urma să fie eliminat de la conducerea PSD! Detalii din culise. Cine sunt protagoniștii de data aceasta

Cei mai mari angajatori din Constanța sunt Regia Autonomă de Apă (2.100 de angajați), condusă de șeful PSD Constanța, Felix Stroe, și compania de salubrizare Polaris (1.400 de angajați), firmă de casă a PSD, partidul care câștigă alegerile în Constanța de aproape 20 de ani. Cu alte cuvinte, cei mai mari angajatori ai orașului plătesc salarii din banii constănțenilor și nu aduc valoare adăugată.

“Primăria nu arată și nu a arătat nicio dorință de a stimula antreprenoriatul sau de a atrage multinaționale. Peste tot în lume, orașele-port sunt pe locul doi după capitală și ca număr de locuitori, și ca potențial economic. Or, Constanța este mult în urma Clujului, Timișoarei, Iașului, Brașovului, Craiovei, Sibiului, Sucevei, ca să nu mai spun Oradea. Să te bată un oraș cu 200.000 de locuitori este o rușine. Atât poate administrația orașului Constanța”, spune profesorul Tănase Stamule, plecat din Constanța cu ani în urmă și în prezent prodecan la Facultatea de Administrarea Afacerilor cu predare în limbi străine din cadrul ASE București.

Citește și: PSD REITEREAZĂ SCENARIUL KOVESI. Revocarea lui Augustin Lazăr, pusă pe tapet la CCR. Dăncilă va invoca faptul că refuzul lui IOHANNIS de a accepta REVOCAREA lui Lazăr a generat un conflict juridic de natură constituțională

Prin comparație, celelalte orașe mari din provincie au atras angajatori de top, giganți internaționali cu aport economic substanțial pe plan local, precum Continental, Ford, Renault, Draxlmaier, Bosch, etc. În Constanța, singurele și cele mai puternice unități de producție care pot fi catalogate “fabrici” sunt una de ulei, una de saci de rafie, una de bere și cea de pâine. Toate acestea cumulează sub 1.000 de angajați și sunt încadrate la “întreprinderi mici și mijlocii” pentru că nu depășesc câteva sute de muncitori, spune Ion-Dănuț Jugănaru, directorul general al Camerei de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța.

„Un oraș care s-a dezvoltat în jurul sambei”

Orașul este ținut pe linia de plutire de activitățile economice din Port și de serviciile hoteliere din sezonul estival, însă și acestea sunt mult sub potențial. Deși este unul dintre cele mai mari din Europa, Portul Constanța nu se află în top 20 al celor mai traficate centre de transport maritim de pe continent. Asta în ciuda faptului că cifra de afaceri a Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța este în creștere de la an la an. Portul Constanța se întinde pe aproape 4.500 de hectare, iar ultimele date, din 2016, arată o cifră de afaceri de 290 milioane lei și circa 900 de salariați.

Citește și: Mihai Tudose a DEMISIONAT din PSD și a trecut la Pro România! | Codrin Ştefănescu: A plecat la un partiduleţ foarte mic

“Spre deosebire de alte orașe importante precum Cluj, Brașov, Sibiu, Iași, Timișoara, Arad, Oradea, unde edilii s-au interesat să facă parcuri industriale, aici nimeni n-a fost interesat de așa ceva. Cei care au condus orașul au avut alte interese: Constanța e un oraș care s-a dezvoltat în jurul carnavalurilor, care a dus la un nivel de subcultură care pe mine mă sperie. Toate astea au creat o stare de fapt în care studenții constănțeni își pun o problemă reală: «unde mă angajez după ce termin facultatea?». Nimeni nu face o facultate de amorul artei”, ne-a explicat Wladimir Boskoff, decanul Facultății de Matematică a Universității “Ovidius” din Constanța.

„O clasă de mijloc ar fi prima amenințare pentru grupul care conduce orașul”

În aceste condiții, tinerii care vor să activeze în afara sectoarelor naval și turism, sunt nevoiți să părăsească orașul în căutarea unui loc de muncă adecvat aspirațiilor. Unii pleacă după facultate, alții pleacă imediat după terminarea liceului.

Citește și: Viorel Ștefan, omul care mulge vaca. Ori despre cum a devenit Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța, vaca de muls a vicepremierului României

„În clasa noastră, din 34 de elevi, peste jumătate pleacă din oraș. Cei care rămân, își continuă studiile pe zona de navigație, facultăți de nișă care se găsesc exclusiv în Constanța. Cred că acesta este singurul lucru care mai ține în viață mediul universitar constănțean, pentru că autoritățile locale nu investesc absolut deloc în această zonă: Constanța nu are un campus universitar și alte facilități pentru studenți, în condițiile în care celelalte orașe de calibrul Constanței au campusuri universitare care sunt de dimensiunea unui oraș.

Citește și: Berca, comuna pâclei şi a asistaților sociali ori despre cum a falimentat localitatea buzoiană care avea, în timpul comunismului, o industrie care „duduia“, la propriu, de cum a intrat în „morișca” nemiloasă a afacerilor de partid și de stat

Apoi, în alte orașe există incubatoare de afaceri dedicate tinerilor și sunt încurajate diferite programe de start-up. Autoritățile din Constanța nu sunt preocupate de așa ceva și își îndreaptă investițiile în lucruri care aduc beneficii electorale pe termen scurt, materializându-se în voturi. Eu, personal, din cauza asta plec din Constanța, ca proaspăt absolvent de liceu, pentru că simt că acest oraș se plafonează și nu-ți oferă oportunități și șanse de dezvoltare”, spune Alexandru Manda (foto dreapta), preşedinte Asociaţiei Elevilor din Constanţa.

Profesorul Tănase Stamule are propria teorie cu privire la dezinteresul autorităților locale în a stopa exodul tinerilor bine pregătiți: “Din informațiile mele, la nivelul primăriei există o reținere în a dezvolta clasa de mijloc. Consolidând o clasă de mijloc, atunci aceasta începe să ceară servicii sociale, culturale, să ceară calitate în administrația publică, să fie exigentă cu autoritățile. Mazăre ținea captiv un grup de câteva zeci de mii de oameni cu ajutoare și era suficient ca să câștige alegerile. În Constanța nu a fost niciodată interes pentru dezvoltarea unui grup independent de cetățeni din clasa de mijloc pentru că ar fi prima amenințare pentru grupul care conduce orașul”.

Citește și: EXCLUSIV EXPRESS SUD-EST. Marian Oprișan, obsedat de dosarele pe care le are și de „abuzurile” DNA, se dă iarăși la Kovesi. Vedeți aici de ce baronul de Vrancea susține că nu e penal, ci că a fost „persecutat politic” de DNA și de către Laura Codruța Kovesi

Dimensiunile alarmante ale depopulării orașului se observă și pe arterele principale ale urbei. Pe Tomis, cel mai mare bulevard al orașului, pe o porțiune de doar 250 de metri din fața Primăriei, am numărat nu mai puțin de nouă spații comerciale goale. Asta în condițiile în care, în toate orașele mari ale țării, în vecinătatea primăriilor sunt cele mai solicitate vaduri comerciale. Aceeași situație o întâlnim și pe singura arteră pietonală din centrul Constanței, Ștefan cel Mare.

În afara sezonului estival, tinerii care au mai rămas în Constanța vizitează în week-end-uri Capitala pentru că au puține alternative de petrecere a timpului liber în orașul lor. “Tinerii vin în Constanța doar în sezonul estival pentru că avem Marea Neagră și stațiunile, și asta se întâmplă în mod natural, fără ca Primăria să-și bată foarte mult capul. Dacă nu ar exista evenimentele estivale, cred că orașul ar fi pustiu și în perioada aceea. Ca tânăr, în Constanța, dacă nu ne aflăm în perioada de sezon mai – septembrie, nu ai ce face cu timpul tău liber”, spune tânărul Alexandru Manda.

Constanța, orașul cu cel mai puțin spațiu verde

Pe lângă dezinteresul față de dezvoltarea economică, municipalitatea nu asigură locuitorilor nici minima infrastructură care ar putea permite o viață socială adecvată.

Citește și: EXCLUSIV EXPRESS SUD-EST. Marian Oprișan, obsedat de dosarele pe care le are și de „abuzurile” DNA, se dă iarăși la Kovesi. Vedeți aici de ce baronul de Vrancea susține că nu e penal, ci că a fost „persecutat politic” de DNA și de către Laura Codruța Kovesi

Astfel, Constanța deține cel mai puțin spațiu verde pe cap de locuitor dintre marile orașe ale țării, respectiv 13,4 metri, lucru vizibil cu ochiul liber dacă aruncăm o privire pe imaginile Google Maps.

Autoritățile constănțene nu par prea îngrijorate de această situație, iar Primăria emite avize pentru construire pe spații verzi pe bandă rulantă. De exemplu, o mare parte a celui mai întins parc al Constanței (40 de hectare, de cinci ori mai mic decât Parcul Herăstrău) a fost defrișat pentru a face loc unui mall.

Constanța
O mare parte a locurilor de joacă din Constanța au fost închise pentru că reprezentau un pericol pentru copii

Iar ocuparea fărâmei de spațiu verde nu se oprește aici. Luna trecută, un grup de 200 de persoane a protestat împotriva deciziei Primăriei de a acorda aviz pentru construire a unor blocuri în același parc.

Citește și: Podul suspendat peste Dunăre. Câți bani va păpa cel mai scump pod din istoria României, dacă va fi gata vreodată

Opoziția de la USR susține că beneficiarul avizului ar fi chiar soțul șefei Direcției Programe şi Dezvoltare din cadrul Primăriei Constanţa, Ani Viorica Merlă. Administrația tergiversează de ani buni întocmirea Registrului Spațiilor Verzi, analiză pe care autoritatea locală trebuia să o finalizeze încă din 2011.

Constanța nu este un oraș prietenos nici pentru părinți, care nu își pot duce copiii la niciun loc de joacă public, asta pentru că toate prezintă neconformități sau sunt închise. Anul trecut, în urma mai multor accidente suferite de copii, Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Constanța a somat Primăria să aducă la conformitate locurile de joacă, însă municipalitatea a decis închiderea lor.

“Am transmis Primăriei să repare locurile de joacă, iar ei ne-au răspuns atunci că au decis dezafectarea a 34 dintre ele. Ar fi putut să le repare, nu să le desființeze. În momentul de față, dintre locurile de joacă rămase în Constanța niciunul nu corespunde normelor de siguranță”, ne-a spus Horia Constantinescu, șeful CJPC Constanța.

Făgădău: “Nu răspund la această întrebare!”

Am vrut să aflăm de la autoritățile constănțene dacă au vreun plan pentru viitorul orașului și cum răspund la criticile aduse de elevi, studenți, profesori universitari și mediul de afaceri. Așa că l-am interpelat pe Decebal Făgădău, primarul Constanței, în timpul unei acțiuni de presă, întrebându-l ce părere are despre fenomenul depopulării orașului și ce are de gând să facă pentru a stopa plecarea tinerilor din oraș. Am primit o replică scurtă: “Nu vă răspund la această întrebare!”. (Sursa: recorder.ro)

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook și, dacă vrei, poți să ne dai Like și mai jos: 

Întrucât suntem CENZURAȚI pe FACEBOOK, ne poți urmări investigațiile și reportajele și pe GoogleNews. Nu te costă nimic, dar ajuți astfel niște ziariști idealiști care se încăpățânează, încă, să creadă că își pot face meseria fără patroni și fără interese ascunse. 

Express Sud-Est.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială, care nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice. Puteți să ne sprijiniți prin donații pentru susținerea jurnalismului independent:

Donează prin Transfer Bancar

CONTURI BANCARE:
IBAN RO34BTRLRONCRT0CE8518001, în lei
IBAN RO78BTRLEURCRT0CE8518001, în euro

Deschise la Banca Transilvania

Doriți să primiți notificări ori de câte ori postăm ceva nou?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Preluarea textelor de pe paginile EXPRESS SUD-EST se realizează în limita maximă de 1000 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web, ÎN LEAD, trebuie indicat și linkul direct către articolul preluat, iar în text, minim încă un hyperlink la sursa primară. Instituțiile de presă care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar edițiile tipărite vor indica sursa și autorul informației. Materialele de pe EXPRESS SUD-EST sunt protejate de Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, inclusiv de Codul Deontologic al Jurnalistului. Preluarea integrală a materialelor EXPRESS SUD-EST se poate realiza doar în condițiile unui acord prealabil cu redacția.

- A word from our sponsor -

spot_img

News

EXPRESS SUD-EST

Editorial

George Lixandru
GEORGE LIXANDRU

Tinere, averea ta e țara de mâine! Ieși la vot! Nu-i lăsa pe martalogii din PSD să ți-o fure!

Când suntem tineri, viața noastră e atât de puternică și bogată, încât ce se întâmplă în exterior pălește. Iar pofta de viață și speranța unor visuri împlinite sunt mult mai puternice decât realitatea înconjurătoare. Totuși, ce se întâmplă în exterior – în cazul nostru orașul Buzău, comunele, județul Buzău – ne influențează viața fără să simțim. Și ajungem să intrăm în viață, în viața aia reală, de după facultate, și să avem de-a face cu toate problemele pe care tinerețea noastră le-a neglijat și care, acuma, pac, ne lovesc frontal. Tinere, averea ta e țara de mâine! Ieși la vot! Nu-i lăsa pe martalogii din PSD să ți-o fure! Chiar dacă azi nu te gândești că vei avea nevoie de...

Dezvăluiri

Suma astronomică a contractelor pe care firmele președintelui Consiliului Județean Tulcea, pesedistul Horia Teodorescu, le au cu statul

Suma astronomică a contractelor pe care firmele președintelui Consiliului Județean Tulcea, pesedistul Horia Tedorescu, le au cu statul: 32 de milioane de lei, doar în ultimii doi ani. Majoritatea contractelor sunt cu primării din propriul județ. Teoretic, primăriile nu au o relație de subordonare cu Consiliul Județean, dar localitățile mici, care nu dispun de bani suficienți, depind de sumele dirijate de Consiliul Județean. În total, contractele care figurează în declarația de interese a lui Teodorescu sunt de 55 de milioane de lei. Aproape...
spot_img

REPORTAJ

Ianca, orașul fantomatic din...

Unitatea de la Ianca a fost 58 de ani elita aviaţiei militare. Acum seamănă cu piramidele mayaşilor din junglă. Ultimii 22 de colonişti de aici merg 5 km ca să-şi cumpere o pâine. E o lungă penitenţă, cea mai plictisitoare din lume. E ca o pedeapsă de 20 de ani la solitudine, pleci capul şi încerci să rezişti, n-ai unde să fugi, n-ai unde să scapi. Câteva familii, le numeri pe degetele de la mâini, îşi contemplă finalul printre ruinele fostei unităţi militare de aviaţie Ianca, într-un decor fantomatic din...

Focurile Vii, locul de baștină a Flăcării olimpice....

Focurile Vii. Un fenomen rar, o locație superbă, un loc cu iz de legendă, chiar mitic dacă este să-i credem pe cei care spun că a inspirat Flacăra Olimpică… Toate acestea sunt ascunse însă de o infrastructură jalnică, fapt ce a dus la o situație caracteristică pentru întreg turismul românesc. Fenomenul natural de la Focurile Vii, din județul Buzău, este puțin cunoscut turiștilor din țară şi străinătate şi nu este deloc promovat în circuitele turistice...

Anchete

Nehoiu, orașul cu lacăte pe speranță

Nehoiu, orașul care, înainte de revoluție, era o bijuterie a județului Buzău, trece printr-unul dintre cele mai grele momente ale existenței sale. După ce fabrica de prelucrare a cherestelei Foresta a încăput pe mâinile afaceristului sirian Omar Hayssam, sub oblăduirea prefectului Ion Vasile și a primarului Alexandru Corcodel, orașul s-a prăbușit, scăderea iremediabilă a nivelului de trai aducând sărăcie, șomaj şi lipsa oricărei perspective pentru localnici. Altfel, localitatea în care trăiesc în jur de 14.000 de suflete se află...

- A word from our sponsor -

spot_img

Buzău, orașul înglodat în datorii. Drumul lui Constantin Toma, de la o căruță cu pepeni, la falimentarea unui oraș. Ascensiunea unui escroc

Constantin Toma a pozat, ani de zile, în „milionar”. Să ne aducem aminte cât de mult timp s-a lăudat și s-a folosit de această etichetă ca să se strecoare în Primăria Buzău. Șmecheria a ținut pentru că buzoienii, ca orice alți românii de fapt, preferă să creadă în iluzii şi să uite ce nu le place. În fapt, statutul lui Constantin Toma din top Forbes a ținut doar o vară. Odată cu obținerea funcției de primar al Buzăului, și...