Răzvan Cuc susține că proiectele de infrastructură, din 2016 până în prezent, au fost întârziate de contestații, nu de incompetența pesediștilor care s-au perindat pe la conducerea ministerelor păstorite de penalii lui Liviu Dragnea. Și nici nu declară lucrurile astea pentru că vin europarlamentarele, zice Cuc…
„Eu am avut o problemă mare şi de fapt problema asta au avut-o toți miniștrii, deși n-au recunoscut-o. Această problemă legată de contestații. L-am rugat pe domnul Neaga (Narcis Neaga, directorul general al CNAIR – n.r.) să îmi facă o analiză în luni ce au însemnat contestațiile din 2017 până la zi, acum, luna aprilie 2019. Și a luat fiecare proiect care a fost lansat şi cu contestațiile care s-au depus şi, dacă adunăm pe toate proiectele toate lunile, știți câte luni au dat? 311 luni. Este halucinant. De asta e supărarea mea mare pe toate firmele, pe toți cei care contestă fără niciun fel de fundament”, a spus Răzvan Cuc.
Citește și: „Nevinovata” Carmen Dan dă vina pe alții pentru întârzierea anchetei în dosarul 10 august: Parchetul general să caute vinovății pe baza probelor, nu scuze. Reacție a Parchetului după acuzațiile ministresei
Răzvan Cuc a mai subliniat că, pentru a fi rezolvată această problemă, săptămâna viitoare ar putea fi aprobată o ordonanță de urgenţă prin care „venim şi terminăm cu aceste contestații”. Mai exact, a explicat ministrul, chiar dacă s-a depus o contestație în cazul unui proiect, contractul de proiectare şi execuție se va semna şi se va da drumul la lucrări până se pronunță tribunalul.
„Și, în acest sens, săptămâna următoare, pentru că am avut în cursul zilei de ieri o întâlnire cu doamna prim ministru Dăncilă (Viorica Dăncilă – n. r.), cu domnul Teodorovici (ministrul Finanțelor Eugen Teodorovici – n. r.) şi cu domnul Tudorel Toader (încă ministrul Justiției – n. r.) am inițiat o ordonanță de urgenţă prin care venim şi terminăm cu aceste contestații.
Vă dau un exemplu: Pasajul de la Domnești – în 2015 licitat, 2017, jumătatea anului, s-a pronunțat instanța şi s-a semnat contractul. Am stat doi ani şi jumătate să semnăm un contract pentru un obiectiv. Ce facem? Venim cu ordonanța de urgenţă care spune următorul lucru: după prima contestație care se face fie la CNSC, fie la tribunal, şi avem un termen de 30 de zile, semnăm contractul.
Citește și: Baronii Deltei sifonează zeci de milioane de euro de la digurile de apărare din Deltă cu inundații controlate. Reparate de mântuială, digurile improvizate sunt spulberate anual de apele învolburate ale Dunării
Cel care contestă este liber să se ducă mai departe să conteste ce vrea el, să conteste din acea procedură. Noi, după 30 de zile, semnăm contractul de proiectare şi execuție şi dăm drumul la lucru. Până se pronunță instanța, noi ajungem undeva la 50-60% din acel obiectiv. Pentru că nouă cazuistica aceasta a contestațiilor ce ne arată? Că undeva la 95%, a fost făcut un studiu de BEI în 2017, 95% din contestații nu au sorți de izbândă, dar nouă ne blochează proiectele.
Avem acești contestatari, mă uitam, au ajuns să se conteste în ziua de azi, avem contestații făcute inclusiv la acordul de mediu. Am stat un an să obținem acordul de mediu la Pitești-Sibiu, un proiect de o importanță desăvârșită pentru România şi trei persoane fizice au contestat acordul de mediu, dintre care o persoană e din Dublin. Eu nu spun că anumiți funcționari nu trebuie impulsionați, pentru că vizavi de această ordonanță care va permite să semnăm contractele avem şi alte amendamente la ordonanță prin care le micșorăm şi perioada de evaluare”, a mai precizat ministrul Răzvan Cuc.
Răzvan Cuc a subliniat că, în momentul de faţă, pe infrastructura rutieră, România are lansate proiecte de 5,2 miliarde de euro şi urmează să mai fie lansate proiecte de încă 2 miliarde de euro.
Citește și: Combinatul siderurgic din Galați și-a schimbat oficial proprietarul. Noul patron al combinatului este omul de afaceri Sanjeev Gupta, un britanic cu origini indiene
Un număr de 114 cereri de finanțare pe proiecte majore sau mai mici au fost depuse până în prezent pe axele aferente sectorului de transport din cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020 cu o valoare totală eligibilă de 9,5 miliarde de euro, din care au fost aprobate 65 de cereri, în valoare totală eligibilă de 6,6 miliarde de euro, a afirmat, pe 1 aprilie, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, la dezbaterile pe moțiunea simplă pe Transporturi.
În perioada imediată, vor fi transmise către Comisia Europeană în vederea aprobării următoarele obiective de investiții: autostrada Nădăşelu-Suplacu de Barcău – Borş şi autostrada de centură a municipiului București, secțiunea nord, a adăugat el.
În plus, a susținut Răzvan Cuc, pe termen lung, la nivelul ministerului se află în pregătire următoarele aplicații de finanțare: autostrada Brașov-Bacău, Drumul Expres Ploiești-Pașcani, Drumul Expres Buzău-Brăila-Tulcea-Constanţa şi Drumul Expres Focșani-Brăila-Galați.