Noua lege care definește, previne și interzice violența psihologică – bullying reprezintă o victorie semnificativă pentru demnitatea copiilor, reușindu-se astfel identificarea corectă a fenomenului de bullying, precum și interzicerea comportamentelor care constau în violență psihologică – bullying, în toate spațiile destinate educației și formării profesionale. De asemenea, definiția nu limitează bullying-ul la elevi, vizând în egală măsură și profesorii și personalul administrativ din unitățile de învățământ, legea referindu-se la comportamentele care constau în violență psihologică și care se desfășoară în unitățile de învățământ.
„Bullying-ul este fără îndoială una dintre cele mai frecvente forme de violență care se manifestă în rândul copiilor, iar formele pe care acesta le îmbracă sunt de cele mai multe ori extrem de bine camuflate și greu de identificat. Devine astfel necesară și întărirea rolului specialiștilor din sistemul de învățământ, în condițiile în care acestora le revine un rol esențial în prevenirea și combaterea acestui fenomen, cu consecințe extrem de grave atât în ceea ce privește dezvoltarea copiilor, cât și asupra procesului de învățare, în ansamblul său.” declară reprezentanții Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție.
Citește și: ISU anunță MĂSURI OBLIGATORII pentru POPULAȚIE. Ce TREBUIE să facem la debutul sezonului rece pentru a nu deveni victime ale incendiilor la propriile locuințe și gospodării
„Această lege este primul pas spre a proteja demnitatea copiilor din sistemul de educație. Dar odată cu promulgarea legii prin care bullying-ul este definit și prin care se creează un mecanism de prevenire și combatere a acestui comportament agresiv se completează, practic, un vid legislativ. Modificarea Legii educației naționale pe care am inițiat-o anul trecut nu a fost doar o necesitate, ci chiar o urgență.” spune deputatul Petre Florin Manole.
„Toți copiii au dreptul la demnitate. Niciunul nu trebuie să sufere de pe urma altor copii. Sunt părinte și nu aș vrea să-mi văd copilul nici într-o ipostază de victimă. Bullying-ul este fără îndoială una dintre cele mai frecvente forme de violență care se manifestă în rândul copiilor, iar formele pe care acesta le îmbracă sunt de cele mai multe ori extrem de bine camuflate și greu de identificat. Devine astfel necesară și întărirea rolului specialiștilor din sistemul de învățământ, în condițiile în care acestora le revine un rol esențial în prevenirea și combaterea acestui fenomen, cu consecințe extrem de grave atât în ceea ce privește dezvoltarea copiilor, cât și asupra procesului de învățare, în ansamblul său” declară reprezentanții Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție.
„Această lege este primul pas spre a proteja demnitatea copiilor din sistemul de educație. Dar odată cu promulgarea legii prin care bullying-ul este definit și prin care se creează un mecanism de prevenire și combatere a acestui comportament agresiv se completează, practic, un vid legislativ. Modificarea Legii educației naționale pe care am inițiat-o anul trecut nu a fost doar o necesitate, ci chiar o urgență.” spune deputatul Petre Florin Manole.
Citește și: Rezultate alegeri prezidențiale, turul 2. Deși cifrele par să spună altceva, județul BUZĂU a rămas în continuare ROȘU. HARTA – județele unde Klaus Iohannis a învins-o cu un scor zdrobitor pe Viorica Dăncilă
„Toți copiii au dreptul la demnitate. Niciunul nu trebuie să sufere de pe urma altor copii. Sunt părinte și nu aș vrea să-mi văd copilul nici într-o ipostază de victimă, nici într-una de agresor. Este datoria noastră să-i apărăm și să-i protejăm așa cum putem, prin forța legii, prin educație, prin exemple pozitive.” spune deputatul Andrei Pop.
„O vorbă sau o privire urâtă, în mod repetat, face la fel de mult rău cât o bătaie. Poreclele și jignirile, etichetele de genul „oaia neagră a clasei”, excluderea din grup sunt foarte nocive pentru sănătatea emoțională a persoanei și întăresc un model toxic de relaționare. Toate comportamentele de tip bullying nu sunt decât strigăte de ajutor, pentru că persoana respectivă nu știe sa rezolve altfel o situație neplăcută.
Citește și: CU UN IOHANNIS NU SE FACE PRIMĂVARĂ. ORI DESPRE EPOPEEA SCHIMBĂRILOR NOASTRE CELE DE TOATE ZILELE
E timpul să ne uităm cu toții în oglindă, să ne ocupăm de rănile noastre și să reînvățăm să ne comportăm unii cu alții. Cu toții avem nevoie de ajutor, indiferent de rolul pe care îl jucăm în episoadele de bullying: victimă, agresor sau martor, pentru că trăim într-o societate îmbolnăvită deja. Un agresor nu este nici un om puternic și nici un nesimțit sau prost-crescut, ci este de fapt o fostă victimă care a învățat să se apere atacând prima… Avem nevoie să ne trezim și să apelăm la specialiști pentru a diminua bullying-ul în școli și în întreaga societate. ” declară Nadia Tătaru, co-fondatoarea Itsy Bitsy.
Conform Legii, „Violența psihologică-bullying este acțiunea sau seria de acțiuni fizice, verbale, relaționale și/sau cibernetice, într-un context social dificil de evitat, săvârșite cu intenție, care implică un dezechilibru de putere, au drept consecință atingerea demnității ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau unui grup de persoane şi vizează aspecte de discriminare şi excludere socială, care pot fi legate de apartenența la o anumită rasă, naționalitate, etnie, religie, categorie socială, sau la o categorie defavorizată ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuală, caracteristicile personale, acțiune sau serie de acțiuni, comportamente ce se desfășoară în unitățile de învățământ şi în toate spațiile destinate educației şi formării profesionale.”
Citește și: Gabriel Oprea, în stafful PSD. Cum a ajuns fesul „interesului național”, purtat șmecherește de o asociație obscură și care își declară caracterul nepolitic, să bată la fund șapca social-democraților
Legea urmează să fie transmisă către Monitorul Oficial și va intra în vigoare la trei zile de la data publicării. Noua Lege prevede ca în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare, Ministerul Educației Naționale să elaboreze norme metodologice de aplicare. Mai mult, în cadrul programelor de formare continuă a personalului didactic se vor introduce sesiuni de informare/teme/cursuri de perfecționare asupra problemelor legate de violența psihologică – bullying, în vederea dobândirii de competențe în identificarea acestora și a capacității de aplicare a unor strategii educaționale potrivite.
Definiția bullying-ului a fost creată în urma mai multor mese rotunde de lucru organizate de Asociația Părinților Isteți și Itsy Bitsy, cu sprijinul Point Public Affairs şi GMP Group. La discuții au participat reprezentanți ai statului și ai societății civile: reprezentanți din Parlament, Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție, Ministerul Educației Naționale, Ministerul Tineretului și Sportului, Serviciul de Analiză şi Prevenire a Criminalității din Poliția Capitalei, CMBRAE, Colegiul Psihologilor, Facultatea de Psihologie şi Științele Educației, Consiliul Național al Elevilor, Avocatul Poporului, Ambasada SUA în România, Organizația Salvați Copiii, Asociația Telefonul Copilului, UNICEF, Crucea Roșie, Federația Tinerilor din Constanța, Ana Maria Diceanu, psiholog Adriana Mitu, mediator Bruno Demaille, lingvista Dana Papadima etc.
La nivel european, România se situează pe locul 3 în ceea ce privește bullying-ul în clasamentul celor 42 de țări în care a fost investigat fenomenul, potrivit unui raport al Organizației Mondiale a Sănătății (OMS).
Găsiți pe site-ul itsybitsy.ro la secțiunea Bullying materiale realizate de specialiști în prevenirea bullying-ului.