luni, 19 mai 2025
13.1 C
Buzău

România

13.1 C
Buzău
luni, 19 mai 2025
13.1 C
Buzău
Ești aiciLA ZICum îți alegi parlamentarii? Pașii de la vot la mandat, o matematică...

Despre Express Sud-Est


New York Times: „Cine sunt băieții ăștia? Niște mâzgălitori obosiți de pe net?”
The Guardian: „Nu am auzit niciodată de Express Sud-Est. Nu ne interesează.”
Le Monde: „Ăștia care scriu sunt români? Ce au furat?”

Cum îți alegi parlamentarii? Pașii de la vot la mandat, o matematică alambicată

Alegerile parlamentare au în spate câteva reguli pe care mulți dintre alegători nu le știu sau le-au uitat. Sistemul electoral românesc este un amestec alambicat care trimite vedete de partid pe liste electorale în fiecare județ, însă ultimul cuvânt îl are tot scorul la nivel național.

Alegerea parlamentarilor diferă de cea a președintelui țării sau a primarilor, în primul rând prin faptul că nu poți să îți alegi direct candidatul favorit, ci ești obligat să votezi o listă de partid cu mai mulți candidați, stabilită pentru județul unde locuiești, dintre care doar cei de pe primele locuri au șanse reale de a intra în Parlament.

În fiecare județ, în București și separat pentru toată Diaspora, partidele înscriu în cursa pentru Parlament liste de candidați, separat pentru Camera Deputaților și Senat. În funcție de scorul final obținut de fiecare partid, un anumit număr de candidați de pe acele liste ajung în Parlament. Asta doar cu condiția ca partidul respectiv să obțină mai mult de 5% din totalul voturilor exprimate sau să obțină peste 20% în cel puțin 4 județe.

Drumul către Parlament al politicienilor preferați începe însă cu drumul la vot al alegătorilor. Și acesta este diferit față de alte scrutinuri:

  • poți vota doar în județul sau țara unde ai domiciliul sau reședința. Dacă în ziua votării te afli în altă localitate decât cea de domiciliu/reședință, poți vota la altă secție decât cea unde ești arondat, doar dacă te duci la o secție de vot din același județ, respectiv țară. Pentru bucureșteni, regulile sunt mai stricte: pot vota doar la secția unde sunt arondați cu domiciliul/reședința.
  • pe teritoriul României, votarea se face între orele 7 și 21. Dacă la ora 21, la o secție de vot alegătorii încă stau la coadă să voteze, procesul de votare poate dura cel mult până la ora 23:59, cei prezenți primind bonuri de ordine (pentru a nu permite altor alegători să vină la secția de vot după ora 21). În străinătate, românii din Diaspora au la dispoziție două zile să voteze – sâmbătă și duminică.

Cum ajung candidații de pe liste să primească mandat în Parlament

Votul tău are un traseu complicat în procedura alegerilor parlamentare. Degeaba îți place de un candidat la Senat din București, dacă tu locuiești în Constanța. Vei putea vota doar candidații de pe lista din județul unde locuiești cu domiciliul sau reședința. Cu alte cuvinte, la parlamentare votezi mai mult partidul preferat, și mai puțin candidații individuali ai acelui partid.

La încheierea votului, în fiecare județ, în București și în Diaspora (ca total, nu pe fiecare țară, pentru că Diaspora reprezintă o singură circumscripție electorală) se face clasamentul partidelor, în funcție de numărul de voturi obținut de fiecare, separat pentru Camera Deputaților și pentru Senat.

Parlamentul României este format din 465 de parlamentari – 136 de senatori și 329 de deputați. Pentru stabilirea lor, este nevoie de o matematică electorală complicată.

Prima etapă a repartizării mandatelor

Departajarea se face local, pe fiecare circumscripție electorală (județ, București și Diaspora). Autoritățile electorale stabilesc pe fiecare circumscripție un coeficient electoral.

Acesta se calculează împărțind numărul total de voturi exprimate în circumscripția respectivă la numărul de deputați, respectiv de senatori care vor reprezenta în Parlament județul respectiv. Numărul de parlamentari pentru fiecare circumscripție este stabilit dinainte, pe criteriul reprezentativității: un deputat la 73.000 de locuitori și un senator la 168.000 de locuitori. Coeficientul electoral rezultat din această împărțire este unul întreg, fără rotunjirea zecimalelor în sus sau în jos.

Apoi, fiecărui partid i se repartizează atâtea mandate de deputați și de senatori de câte ori coeficientul electoral al circumscripție se include la voturile exprimate pentru lista de deputați, respectiv de senatori.

De exemplu, dacă un partid a primit 100.000 de voturi în București pentru lista de candidați la Senat, iar coeficientul electoral al Bucureștiului este 25.000 pentru Senat, de pe lista respectivă vor merge în Senat primi 4 candidați (100.000 împărțit la 25.000 egal 4).

În cazul candidaților independenți, pentru a prinde mandat în Parlament ei trebuie să obțină cel puțin atâtea voturi cât este coeficientul electoral din circumscripția unde au candidat. În exemplul de mai sus, ar trebui ca un candidat independent să obțină minimum 25.000 de voturi, cât e coeficientul electoral.

A doua etapă a repartizării mandatelor

Are loc la nivel național. Pentru că există situații când într-un județ un partid obține un scor bun și deci mai multe mandate de parlamentar de pe lista respectivă, însă la nivel național partidul respectiv a ieșit pe locul doi sau trei, să spunem.

Per total, reprezentarea finală a partidelor în Parlament trebuie să respecte scorurile procentuale obținute la nivel național, indiferent că într-un județ un partid a ieșit pe primul loc, iar în altul pe locul trei, de exemplu.

Astfel, la nivel național, la Biroul Electoral Central, sunt adunate din circumscripții, pentru fiecare partid, numărul de voturi rămase neutilizate sau care au fost sub coeficientul electoral. Pentru că împărțirea matematică de la nivel județean nu produce numere rotunde, ci „dă cu rest”, „resturile” de mandate plus voturile partidelor care nu au trecut pragul electoral de 5% sunt adunate practic la nivel central și redistribuite partidelor, pe listele din județe.

Exemplu ipotetic de aplicare a matematicii electorale pentru Parlament

Într-un exemplu realizat la alegerile trecute, dacă în circumscripția Alba, pentru Camera Deputaților, ar rezulta un număr de 158.000 de voturi valabil exprimate, pentru trei competitori electorali, repartizarea va avea loc astfel: se va stabili mai întâi coeficientul de circumscripție, având în vedere că Alba are repartizate 5 mandate de deputați. Acest coeficient este astfel 31.600 (158.000 împărțit la 5).

Dacă partidul A obține din aceste 158.000 de voturi valabil exprimate 72.000, partidul B obține 50.000, iar partidul C obține 36.000, mandatele vor fi împărțite astfel:

  • partidul A – 2 mandate (72.000 împărțit la 31.600, adică 2,27), partidul B – 1 mandat (50.000 împărțit la 31.600, adică 1,58), partidul C – 1 mandat (36.000 împărțit la 31.600, adică 1,13) .
  • Rămâne, astfel, nerepartizat 1 mandat, din cele 5 atribuite circumscripției Alba. Acest mandat va fi oferit unui competitor electoral la a doua etapă, la redistribuirea națională.

În cazul partidului A, de exemplu, voturile nefolosite sunt diferența dintre cele 72.000 obținute și cele 63.200 utilizate pentru cele 2 mandate de deputat (2 înmulțit cu coeficientul electoral), adică 8.800 de voturi.

Pentru partidul B, numărul total al voturilor neutilizate este 18.400 (diferența dintre cele 50.000 obținute în total și cele 31.600 folosite pentru acordarea unui mandat). La fel se calculează și pentru partidul C.

La scară națională, se va forma un „coș” în care vor merge toate voturile neutilizate, ale tuturor partidelor. Să spunem că în acest coș s-au strâns 900.000 de voturi, dintre care 400.000 ale partidului A, 300.000 ale partidului B și 200.000 ale partidului C.

Vom considera că au ramas 5 mandate neîmpărțite la nivelul circumscripțiilor, care vor trebui acordate astfel în urma repartizării din a doua etapă.

Procedura presupune obtinerea unui nou coeficient, cel național, care va fi aflat prin împărțirea numărului total de voturi neutilizate ale fiecărui partid în parte, succesiv, la 1, 2, 3, 4, etc, până la o cifră finală egală cu cea a mandatelor nerepartizate.

În exemplul folosit, fiecare sumă va fi împărțită de 5 ori – câte mandate au rămas de împărțit. În cazul partidului A, împărțirea va fi făcută astfel: 400.000 la 1, 400.000 la 2, 400.000 la 3, 400.000 la 4, 400.000 la 5.

La fel se va întâmpla în cazul partidului B, cu cele 300.000 de voturi neutilizate, iar apoi în cazul partidului C, cu cele 200.000 de voturi neutilizate.

Câturile obținute vor fi clasificate în ordine descrescătoare, până la al cincilea cel mai mic (respectiv numărul de mandate rămase de distribuit). În acest exemplu, ordinea va fi 400.000, 300.000, 200.000, 150.000 și 133.333. Acesta din urma, catul cel mai mic, este coeficientul național.
Pentru împărțirea celor cinci mandate, se va împărți numărul de voturi neutilizate ale fiecărui competitor electoral la coeficientul național. Partidul A va avea astfel 400.000 împărțit la 133.333, care va da rezultatul 3,0, însemnând trei mandate. Partidul B va avea 300.000 împărțit la 133.333, însemnând 2,25, deci 2 mandate. Partidul C va avea 200.000 împărțit la 133.333, însemnând 1,5, deci un mandat.

Această procedură duce în exemplul folosit la împărțirea a 6 mandate, față de cele 5 care trebuiau distribuite inițial. Legea nu permite însă depășirea numărului total de mandate parlamentare, adică 465.

Procedura matematică pentru stabilirea coeficientului electoral la nivel național este alambicată, conform legii:

  • „Numărul voturilor astfel obținute de fiecare partid politic (…) se împarte la 1, 2, 3, 4 etc., făcându-se atâtea operații de împărțire câte mandate nu au putut fi atribuite la nivelul circumscripțiilor electorale”.
  • „valoarea zecimală a câtului obținut din aceste împărțiri se va trunchia după a 15-a zecimală, fără rotunjire”.
  • „câturile rezultate din împărțire, indiferent de lista din care provin, se clasifică în ordine descrescătoare, până la concurența numărului de mandate neatribuite”.
  • „cel mai mic dintre aceste câturi constituie coeficientul electoral național, pentru senatori și, separat, pentru deputați”.
  • „fiecărui partid politic (…) i se repartizează atâtea mandate de deputați sau, după caz, de senatori, de câte ori coeficientul electoral național se cuprinde în numărul total al voturilor valabil exprimate pentru partidul politic (…) respectiv, rezultat din însumarea națională a voturilor neutilizate și a celor inferioare coeficientului electoral de circumscripție”.

Redistribuirea propriu-zisă a mandatelor, de la nivel național:

  • pentru fiecare partid, se împarte numărul voturilor neutilizate și al celor inferioare coeficientului electoral de circumscripție la numărul total de voturi valabil exprimate.
  • rezultatul obținut astfel pentru fiecare circumscripție se înmulțește cu numărul de mandate cuvenit partidului.
  • datele obținute astfel se ordonează descrescător la nivel național și separat la nivelul fiecărei circumscripții.
  • „în circumscripțiile în care două sau mai multe partide politice, în urma calculelor făcute, nu pot fi departajate în vederea determinării repartitorului circumscripției respective, departajarea pentru ordonarea descrescătoare se va face având în vedere întâi numărul voturilor rămase neutilizate în respectiva circumscripție, apoi numărul de voturi valabil exprimate în cadrul circumscripției, apoi numărul voturilor valabil exprimate la nivel național, iar, în final, dacă niciunul din criteriile anterioare nu duce la departajare, prin tragere la sorți, organizată de Biroul Electoral Central”.
  • pentru fiecare circumscripție se iau în calcul primele partide politice, în limita mandatelor ce au rămas de repartizat în circumscripția respectivă;
  • ultimul număr din această operațiune reprezintă repartitorul acelei circumscripții.
  • în continuare, se procedează la repartizarea mandatelor pe circumscripții în ordinea partidelor politice, precum și a circumscripțiilor din lista ordonată pe țară, astfel: primul număr din lista ordonată la nivel național se împarte la repartitorul circumscripției de la care provine, rezultând numărul de mandate ce îi revin în circumscripția respectivă; în continuare se procedează identic cu numerele următoare din lista ordonată la nivel național; în situația în care s-a epuizat numărul de mandate cuvenite unui partid politic ori dintr-o circumscripție electorală, operațiunea se continuă fără acestea;
  • dacă numărul din lista ordonată la nivel național este mai mic decât repartitorul de circumscripție, se acordă un mandat.

Întrucât suntem CENZURAȚI pe FACEBOOK, ne poți urmări investigațiile și reportajele și pe GoogleNews. Nu te costă nimic, dar ajuți astfel niște ziariști idealiști care se încăpățânează, încă, să creadă că își pot face meseria fără patroni și fără interese ascunse. 

Express Sud-Est.ro este un proiect jurnalistic fără apartenență politică, ideologică sau comercială, care nu se finanțează cu fonduri ale statului român și nici cu sume provenite de la partidele politice. Puteți să ne sprijiniți prin donații pentru susținerea jurnalismului independent:

Donează prin Transfer Bancar

CONTURI BANCARE:
IBAN RO34BTRLRONCRT0CE8518001, în lei
IBAN RO78BTRLEURCRT0CE8518001, în euro

Deschise la Banca Transilvania

Doriți să primiți notificări ori de câte ori postăm ceva nou?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Preluarea textelor de pe paginile EXPRESS SUD-EST se realizează în limita maximă de 1000 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web, ÎN LEAD, trebuie indicat și linkul direct către articolul preluat, iar în text, minim încă un hyperlink la sursa primară. Instituțiile de presă care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar edițiile tipărite vor indica sursa și autorul informației. Materialele de pe EXPRESS SUD-EST sunt protejate de Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, inclusiv de Codul Deontologic al Jurnalistului. Preluarea integrală a materialelor EXPRESS SUD-EST se poate realiza doar în condițiile unui acord prealabil cu redacția.

EXPRESS SUD-EST

News

EXPRESS SUD-EST

Editorial

George Lixandru
GEORGE LIXANDRU

Jeg, gargară și greață

Ieri mi-a fost extrem de rău și nu am văzut „dezbaterea candidaților” de pe Digi24 . Am văzut-o abia azi și mi s-a făcut greață. George Simion nu a plecat mai devreme de la „dezbaterea candidaților”. A stat până la sfârșit. Până la sfârșitul ideilor sale. Care idei E una: a doua venire a lui Călin Georgescu pe pământ. Cu mers legănat de zici că i-a înfundat mielul colonul, cu o mimică de eliberat condiționat, e un tăntălău violent și cam atât. A plecat la fel de legănat și cu burta în față cum a venit, luându-și de mână ”femeia lui”, urmat de profitori. https://expresssud-est.ro/editorial/republica-de-la-ploiesti/ Crin Antonescu a venit cu altă față. Odihnit, cu ochii neinjectați, pus pe glume de tip Ponta –...

Dezvăluiri

Alexandru Vasile, judecătorul cu anularea deciziei CCR, a fost detașat la Ministerul Justiției în mandatele a cinci miniștri și voia să revină în minister...

Alexandru Vasile, judecătorul care a dat sentința bizară de suspendare a deciziei Curții Constituționale privind anularea alegerilor prezidențiale din 24 noiembrie 2024, este magistrat în cadrul Curții de Apel Ploiești. Dosarul a fost deschis de o femeie, Gheorghița Popescu, înregistrat în 10 aprilie și soluționat două săptămâni mai târziu. Decizia lui Alexandru Vasile nu este definitivă și poate fi atacată la Înalta Curte de Casație și Justiție, citește mai multe detalii pe G4Media. Printr-o adresă din 23 decembrie 2020, Ministerul Justiției a cerut...
spot_img

REPORTAJ

Cislău – osul domnesc...

Ieșim din Buzău și  intrăm în șerpuirea scâncită a câmpiei buzoiene în jurul râului cu același nume. E ca și cum Bărăganul n-ar vrea să se despartă de noi, agățându-se de gâtul bietei ape și sufocând-o într-o ultimă îmbrățișare. Mergem spre Cislău, o comună al cărei nume are o rezonanță stranie. Mașina în care suntem este condusă de nea Gigi, un moldovean stabilit în Buzău și care se apropie bine de 60 de ani. Ca orice șofer care se respectă, nea Gigi este „omul enciclopedie”. Răspunde la întrebări, dar ...

Herghelia Cislău, o comoară națională

Herghelia Cislău, cu o istorie de peste un secol în care a servit armatei, a cunoscut un declin în timpul Primului Război Mondial şi o perioadă de glorie în anii '30 când a devenit centru de formare şi perfecţionare pentru echipa sportivă a României, este locul în care se găseşte armăsarul Pur sânge englez Fronzen Fire, adus din îndepărtata Irlandă de Irina Vlăducă Marghiloman, strănepoata marelui om politic şi 'părinte' al hipismului românesc, Alexandru Marghiloman. Potrivit...

Anchete

Ținutul Buzăului. Afară-i vopsit gardul, înăuntru-i leopardul!

Avem o țară frumoasă, cu minunății pe care nu știm cum să le arătăm străinilor, la care ajungem greu, pentru că nu construim autostrăzi. Nici măcar nu ne asfaltăm drumurile… Fără strategii, fără promovare, doar cu planuri care rămân pe hârtie și bani cheltuiți fără rost, România rămâne o comoară îngropată adânc în nepăsarea celor care o conduc. Astăzi, EXPRESS SUD-EST vă arată provocările prin care trece un turist care vrea să vadă minunile din Ținutul Buzăului despre care...

- A word from our sponsor -

EXPRESS SUD-EST

Filip Andrei Ciolacu a ajuns medic la București, în departamentul lui Rafila, deși a luat notă mică la rezidențiat și fusese repartizat în Tg....

La examenul de rezidențiat, fiul lui Ciolacu a ocupat locul 4.503 din 6.243 de candidați. Punctajul lui: 579. Punctajul minim de trecere: 562. Cu toate astea, Filip Andrei Ciolacu a ajuns la Spitalul „Matei Balș”, din Capitală, sub coordonarea ministrului Alexandru Rafila, dezvăluie snoop.ro. Filip Andrei Ciolacu a fost repartizat, conform punctajului, la Târgu Mureș. Apoi, medicul s-a detașat în București, la Institutul Național de Boli Infecțioase „Prof. Dr. Matei Balș”. Potrivit listei oficiale a UMF, în spitalul Balș, singurul coordonator de...