joi, 21 ianuarie, 2021
1.5 C
Buzău
joi, 21 ianuarie, 2021
1.5 C
Buzău
Sănătate Ce șanse...

Ce șanse sunt ca Guvernul să nu ia în calcul ca România să revină la starea de urgență. Vin cinci zile decisive. Ce variante mai are pe masă premierul Ludovic Orban

SPECIAL

La propunerea medicilor, Guvernul Orban analizează reimpunerea stării de urgență în zonele în care epidemia a luat amploare, scrie Adevărul. Urmează zile decisive: dacă până la finalul săptămânii România nu va intra din nou pe o pantă descendentă, ne întoarcem la restricții pentru a evita sufocarea sistemului de sănătate. În paralel, PSD şi PNL continuă disputa în Parlament pe tema carantinei şi izolării.

Specialiștii în sănătate recomandă Guvernului să impună restricții mai dure în lupta cu pandemia, după valul de infectări din ultima săptămână. Medicii au ajuns la concluzia că starea de alertă e aproape inutilă în acest moment, în contextul în care românii nu respectă de bună-voie şi nesiliți de stat măsurile de distanțare socială şi de protecție sanitară, susțin pentru Adevărul surse implicate în procesul decizional. Prin urmare, Executivul condus de Ludovic Orban ia în calcul revenirea la starea de urgență, însă nu pe întreg teritoriul ţării, ci doar în localitățile sau județele unde cazurile de COVID-19 au explodat, ca urmare a relaxării iresponsabile.

Practic, în unele zone, România s-ar putea întoarce la măsurile severe de izolare impuse prin decret prezidențial în luna martie. ”Din păcate, am ratat procesul de tranziție după etapa de vârf a virusului şi am anulat o bună parte din sacrificiile făcute în lunile martie şi aprilie. Sistemul medical va intra în colaps în foarte scurt timp dacă vom continua să avem peste 500 de cazuri pe zi. E o chestiune de zile, nu de săptămâni sau luni”, susțin sursele citate.

Citește și: DNA DE LA PLOIEȘTI, DE CE DRACU’ NU-I MÂNDREȘTI? Despre cum a „modernizat” președintele Consiliului Județean „Ținutul Buzăului” și despre cum am obosit noi să-l tot întrebăm “Bă, da’ cât de greu o fi să faci niște drumuri care să ducă la minunile alea de care vorbești tu la televizor?”

Urmează cinci zile decisive: dacă numărul de cazuri va continua să crească amenințător, Guvernul şi preşedintele Klaus Iohannis vor fi nevoiți să impună starea de urgenţă în anumite zone. ”E una dintre măsurile aflate în analiza Guvernului, chiar dacă nimeni nu şi-ar dori noi restricții”, susțin surse guvernamentale. Pe de altă parte, premierul Ludovic Orban speră într-un trend descendent, astfel încât, începând cu 17 iulie, să fie suficientă prelungirea stării de alertă cu încă o lună, explică surse din conducerea PNL pentru Adevărul.

Din punct de vedere economic, Guvernul nu-şi permite încă o perioadă de blocaj total, după șocul din primăvară. Şi nici din punct de vedere politic, în contextul în care se apropie alegerile locale şi parlamentare, iar orice măsură punitivă duce la erodarea guvernării liberale. Așadar, Executivul caută o soluție care să îmbine siguranța cetățenilor şi libertatea socială, mai ales că traversăm perioada concediilor.

În discuțiile cu apropiații, premierul Orban a pledat pentru prelungirea stării de alertă – procedură care nu necesită aprobarea Parlamentului dominat de PSD. De asemenea, şeful Executivului așteaptă şi legea privind carantina şi izolarea, astfel încât statul să aibă pârghii legale de a interna obligatoriu persoanele pozitive asimptomatice. Peste 500 de persoane depistate pozitiv au plecat din spital, în baza unei decizii CCR, transformându-se în focare ambulante.

Eternul virus al circului politic

Guvernul a trimis la începutul săptămânii trecute un proiect de lege în Parlament privind carantina şi izolarea pentru a acoperi vidul legislativ generat de hotărârea CCR. Camera Deputaților a adoptat proiectul, însă dezbaterile s-au împotmolit la Senat. „Nu pot să înțeleg de ce PSD se încăpățânează să tragă de timp, să ne pună bețe în roate. E o lege indispensabilă pentru situaţia pe care o trăim. Sunt la capătul răbdării”, a spus premierul Ludovic Orban. În replică, senatorul PSD Robert Cazanciuc a spus: ”Îți trebuie foarte mult tupeu să vii în Parlament cu asemenea proiect, după care tot tu să țipi că nu este votat. Este a treia oară când guvernul trimite Parlamentului în ultimul moment o lege foarte proastă, plină de greșeli”.

Robert Cazanciuc, preşedintele interimar al Senatului, acuză că proiectul trimis de Guvern lasă loc abuzurilor. ”Carantina, izolarea, spitalizarea trebuie făcute pe baza unor dovezi clare, științifice de boală. În proiectul elaborat de Guvernul Orban nu există nicio garanție că românii nu vor fi luaţi de pe stradă pentru un simplu strănut, semnele sugestive, așa cum este precizat în proiectul Guvernului”, a declarat Cazanciuc. Ministrul Sănătății l-a contrazis: „Niciodată, niciun român nu a fost luat de pe stradă pentru un simplu strănut, cel puțin din partea corpului medical”, a spus Nelu Tătaru la Digi 24.

Care sunt motivele de dispută

Parlamentarii au oprit dezbaterile la legea carantinei după ce nu au putut să cadă de acord asupra unor prevederi care să asigure pârghii de control pentru stat, dar care în acelaşi timp să garanteze respectarea drepturilor persoanelor bolnave de COVID-19. Una dintre cele mai dezbătute teme e legată de gradualitatea măsurilor de izolare pentru asimptomatici. În forma Guvernului, prioritate avea izolarea în spital, altfel spus internarea obligatorie, în timp ce izolarea la domiciliu (dorită de unii cetățeni) era doar excepția. În forma adoptată de Camera Deputaților, acolo unde PSD are majoritate, aleșii au stabilit ca prioritate tot „spațiile special desemnate”, adică unitățile sanitare pregătite de autorități. Senatul, dominat tot de PSD, nu e de acord.

Citește și: De ce se leagă Marcel Ciolacu la cap cu moțiunea de cenzură, dacă nu îl doare. Despre politicieni, proști și alte marafeturi. Ori despre cum liderii PSD se tot laudă că-l aruncă pe Orban afară din Palatul Victoriei, dar nu se întâmplă nimic. Care este motivul

O altă problemă e reprezentată de definirea condițiilor care duc la izolare şi carantină, așadar restrângerea drepturilor prin privarea de libertate. În forma Guvernului erau izolate sau puse în carantină persoane bolnave sau cu „semne şi simptome sugestive pentru boli infectocontagioase”, sintagme care nu au claritate din punct de vedere legislativ. Nici deputații nu au corectat partea aceasta, punând în categoria celor care ar trebui izolați sau carantinaţi persoanele cu „risc iminent de transmitere comunitară”, formulare contestată de o parte a societății civile, cum e şi cazul APADOR-CH.

Așadar, senatorii juriști vor trebui să decidă care sunt condițiile care duc la izolarea unei persoane. De asemenea, durata măsurii de carantină, precum şi cea a izolării, nu e stabilită clar prin lege, fiind menționată doar „o durată conform datelor științifice oficiale disponibile la nivel internațional”.

Senatorii PSD au decis să nu reînceapă dezbaterile până nu primesc de la Comitetul de Situații de Urgență o situaţie comparată privind carantina şi izolarea din statele UE. De asemenea, PSD așteaptă şi avizul Consiliului Superior al Magistraturii pe proiectul de lege inițiat de guvern. După ce va fi adoptată şi de Senat, legea trebuie să mai aștepte încă două zile în Parlament, în cazul în care un partid o va contesta la CCR. Apoi va ajunge pe masa președintelui Klaus Iohannis pentru promulgare şi va intra în vigoare la trei zile după publicarea în monitorul oficial. Așadar, până săptămâna viitoare Guvernul nu va avea un cadru juridic pentru a opri externarea persoanelor infectate, dar care se află într-o stare de sănătate bună şi nu vor să rămână în spital.

Nelu Tătaru nu exclude că România ar putea reveni la starea de urgență

Ministrul Sănătății admite că România ar putea reveni la starea de urgență, însă doar dacă situaţia scapă total de sub control. ”Instituim acea stare de urgență, care este apanajul președintelui, în contextul în care avem o perioadă cu transmitere accentuată, la un moment dat, o creștere a numărului de cazuri exponențial, poate şi dublări de la o zi la alta, într-un context în care transmiterea comunitară este accentuată. Altceva e să apară zece mii de cazuri într-o săptămână şi jumătate – două săptămâni, şi alta e să apară zece mii de cazuri în patru-cinci zile. Atunci este impunerea unei stări de urgenţă. În condițiile în care avem aceste zece mii de cazuri în trei-patru zile la nivelul întregii ţări se impune starea de urgență. Când avem aceste zece mii de cazuri în trei orașe diferite atunci carantinăm acele orașe”, a declarat ministrul Sănătății Nelu Tătaru într-un interviu pentru Agerpres.

Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturați, cu un Like, comunității de cititori de pe pagina noastră de Facebook.

Statistici Covid-19

Country/Region
Confirmed cases
Deaths
Recovered
Active cases
USA
24,998,975
415,894
14,968,716
9,614,365
India
10,611,719
152,906
10,265,163
193,650
Brazil
8,639,868
212,893
7,564,622
862,353
Russia
3,633,952
67,220
3,027,316
539,416
UK
3,505,754
93,290
1,571,519
1,840,945
France
2,965,117
71,652
213,242
2,680,223
Italy
2,414,166
83,681
1,806,932
523,553
Spain
2,412,318
54,637
0
2,357,681
Turkey
2,406,216
24,487
2,283,919
97,810
Germany
2,090,161
50,296
1,741,800
298,065
Colombia
1,956,979
49,792
1,786,170
121,017
Argentina
1,831,681
46,216
1,613,773
171,692
Mexico
1,688,944
144,371
1,264,780
279,793
Poland
1,450,747
34,141
1,207,359
209,247
South Africa
1,369,426
38,854
1,160,412
170,160
Iran
1,348,316
57,057
1,137,812
153,447
Ukraine
1,172,038
21,258
900,749
250,031
Peru
1,078,675
39,157
993,509
46,009
Indonesia
939,948
26,857
763,703
149,388
Netherlands
927,110
13,248
0
913,862
Czechia
909,131
14,820
767,750
126,561
Canada
725,495
18,462
638,620
68,413
Romania
700,898
17,485
635,871
47,542
Belgium
681,250
20,554
47,326
613,370
Chile
680,740
17,594
639,091
24,055
Iraq
610,598
12,968
574,920
22,710
Portugal
581,605
9,465
428,364
143,776
Israel
575,842
4,181
488,389
83,272
Sweden
537,967
10,797
0
527,170
Bangladesh
529,687
7,950
474,472
47,265
Pakistan
527,146
11,157
480,696
35,293
Philippines
505,939
10,042
466,993
28,904
Switzerland
504,918
8,924
317,600
178,394
Morocco
462,542
8,043
437,955
16,544
Austria
398,096
7,237
374,824
16,035
Serbia
377,445
3,810
31,536
342,099
Saudi Arabia
365,563
6,338
357,177
2,048
Hungary
354,252
11,615
233,232
109,405
Japan
339,774
4,647
264,987
70,140
Jordan
317,405
4,187
303,108
10,110
Panama
303,777
4,912
246,452
52,413
Nepal
268,310
1,975
262,642
3,693
Lebanon
264,647
2,084
157,202
105,361
UAE
263,729
762
235,421
27,546
Georgia
249,934
2,987
236,922
10,025
Ecuador
234,315
14,437
199,332
20,546
Belarus
230,494
1,610
214,366
14,518
Slovakia
228,778
3,737
176,864
48,177
Azerbaijan
228,028
3,044
217,617
7,367
Croatia
226,550
4,711
218,358
3,481
Bulgaria
213,409
8,651
175,098
29,660
Dominican Republic
198,123
2,470
145,681
49,972
Bolivia
193,745
9,764
146,578
37,403
Denmark
191,505
1,872
174,374
15,259
Tunisia
188,373
5,921
135,543
46,909
Costa Rica
187,712
2,492
144,877
40,343
Ireland
179,324
2,768
23,364
153,192
Kazakhstan
172,412
2,403
156,521
13,488
Lithuania
172,060
2,514
110,451
59,095
Malaysia
169,379
630
127,662
41,087
Armenia
165,221
3,016
153,857
8,348
Kuwait
159,264
951
152,420
5,893
Egypt
158,963
8,747
124,605
25,611
Moldova
154,118
3,299
144,356
6,463
Palestine
153,590
1,751
142,004
9,835
Slovenia
152,851
3,257
128,709
20,885
Guatemala
151,324
5,343
136,244
9,737
Greece
149,973
5,545
9,989
134,439
Qatar
148,000
248
144,350
3,402
Honduras
136,898
3,406
60,217
73,275
Myanmar
135,721
2,997
119,314
13,410
Oman
132,317
1,516
124,579
6,222
Ethiopia
132,034
2,044
117,353
12,637
Paraguay
124,447
2,556
100,085
21,806
Venezuela
121,691
1,122
113,982
6,587
Bosnia
118,717
4,521
89,075
25,121
Nigeria
114,691
1,478
92,336
20,877
Libyan Arab Jamahiriya
111,124
1,715
88,930
20,479
Algeria
104,606
2,849
71,127
30,630
Kenya
99,444
1,736
82,654
15,054
Bahrain
98,573
366
95,240
2,967
Macedonia
89,463
2,739
74,800
11,924
China
88,701
4,635
82,468
1,598
Kyrgyzstan
83,430
1,392
79,373
2,665
Uzbekistan
78,163
620
76,624
919
S. Korea
73,918
1,316
60,846
11,756
Albania
69,238
1,291
41,969
25,978
Norway
59,887
543
49,835
9,509
Singapore
59,197
29
58,926
242
Ghana
58,431
358
55,899
2,174
Latvia
57,808
1,032
42,517
14,259
Montenegro
56,579
758
47,233
8,588
Sri Lanka
55,189
274
47,215
7,700
Afghanistan
54,403
2,363
46,759
5,281
El Salvador
51,437
1,521
45,223
4,693
Luxembourg
49,204
562
46,211
2,431
Finland
41,166
632
31,000
9,534
Zambia
40,949
585
29,775
10,589
Uganda
38,628
305
13,413
24,910
Estonia
38,544
349
28,107
10,088
Uruguay
34,294
336
26,118
7,840
Namibia
31,253
301
28,226
2,726
Cyprus
29,472
176
2,057
27,239
Zimbabwe
29,408
879
19,253
9,276
Mozambique
29,396
271
19,484
9,641
Australia
28,747
909
25,949
1,889
Cameroon
28,010
455
26,861
694
Sudan
26,279
1,603
15,688
8,988
Côte d'Ivoire
25,597
142
23,867
1,588
Senegal
23,642
546
19,730
3,366
DRC
21,302
640
14,834
5,828
Cuba
19,122
180
14,491
4,451
Angola
19,093
444
16,921
1,728
Botswana
18,630
88
14,624
3,918
Madagascar
18,301
273
17,609
419
French Polynesia
17,697
127
4,842
12,728
Mauritania
16,212
407
14,829
976
Malta
16,129
244
13,054
2,831
French Guiana
15,311
76
9,995
5,240
Malawi
14,851
353
6,206
8,292
Maldives
14,712
49
13,639
1,024
Jamaica
14,487
331
11,777
2,379
Guinea
14,207
81
13,422
704
Swaziland
13,789
427
8,652
4,710
Syrian Arab Republic
13,313
858
6,773
5,682
Tajikistan
13,308
90
13,218
0
Cabo Verde
13,224
121
12,400
703
Thailand
12,653
71
9,621
2,961
Rwanda
11,860
153
7,812
3,895
Belize
11,642
286
10,911
445
Haiti
10,963
240
8,959
1,764
Gabon
10,120
66
9,809
245
Hong Kong
9,798
166
8,864
768
Réunion
9,584
45
9,053
486
Burkina Faso
9,553
106
7,637
1,810
Andorra
9,308
92
8,399
817
Guadeloupe
8,980
154
2,242
6,584
Bahamas
8,075
175
6,720
1,180
Mali
7,897
318
5,658
1,921
Suriname
7,783
146
6,968
669
Congo
7,709
114
5,846
1,749
Trinidad and Tobago
7,430
133
6,965
332
Lesotho
7,035
102
1,773
5,160
Guyana
7,015
170
6,266
579
Mayotte
6,981
58
2,964
3,959
Aruba
6,562
52
5,987
523
Martinique
6,327
44
98
6,185
Nicaragua
6,204
168
4,225
1,811
Iceland
5,975
29
5,830
116
Djibouti
5,913
61
5,828
24
Equatorial Guinea
5,365
86
5,191
88
Central African Republic
4,974
63
4,885
26
Somalia
4,744
130
3,666
948
Curaçao
4,535
20
4,393
122
Togo
4,459
74
3,865
520
Niger
4,249
147
3,324
778
Gambia
3,938
128
3,697
113
Gibraltar
3,845
53
2,994
798
South Sudan
3,773
64
3,542
167
Benin
3,557
46
3,284
227
Channel Islands
3,398
78
3,107
213
Sierra Leone
3,030
77
2,109
844
Chad
3,012
114
2,178
720
San Marino
2,815
65
2,548
202
Guinea-Bissau
2,510
45
2,405
60
Liechtenstein
2,405
50
2,302
53
New Zealand
2,267
25
2,166
76
Yemen
2,115
612
1,423
80
Comoros
1,933
54
1,210
669
Eritrea
1,910
6
1,234
670
Liberia
1,901
84
1,714
103
Sint Maarten
1,703
27
1,542
134
Mongolia
1,584
2
1,046
536
Vietnam
1,544
35
1,406
103
Burundi
1,322
2
773
547
Monaco
1,262
9
1,050
203
Sao Tome and Principe
1,170
17
995
158
Barbados
1,156
9
493
654
Saint Martin
1,146
12
1,006
128
Turks and Caicos Islands
1,125
7
931
187
Taiwan
870
7
769
94
Bhutan
850
1
631
218
Seychelles
844
3
612
229
Papua New Guinea
835
9
790
36
Saint Lucia
713
8
344
361
Diamond Princess
712
13
699
0
Bermuda
684
12
611
61
Faroe Islands
652
1
644
7
Saint Vincent and the Grenadines
602
2
119
481
Mauritius
556
10
518
28
Tanzania
509
21
183
305
Cambodia
453
0
396
57
Isle of Man
432
25
357
50
Cayman Islands
381
2
341
38
Caribbean Netherlands
360
3
244
113
St. Barth
300
1
204
95
Antigua and Barbuda
190
6
157
27
Brunei
174
3
169
2
Grenada
139
1
129
9
British Virgin Islands
114
1
95
18
Dominica
113
0
104
9
Fiji
55
2
53
0
Timor-Leste
53
0
49
4
Macao
46
0
46
0
New Caledonia
44
0
43
1
Lao People's Democratic Republic
41
0
41
0
Falkland Islands (Malvinas)
35
0
29
6
Saint Kitts and Nevis
35
0
33
2
Greenland
30
0
29
1
Holy See (Vatican City State)
27
0
15
12
Solomon Islands
17
0
10
7
Saint Pierre Miquelon
16
0
16
0
Anguilla
15
0
15
0
Montserrat
13
1
12
0
Western Sahara
10
1
8
1
MS Zaandam
9
2
7
0
Wallis and Futuna
4
0
1
3
Marshall Islands
4
0
4
0
Samoa
2
0
2
0
Micronesia
1
0
0
1
Vanuatu
1
0
1
0
Updated on 21 January 2021 6:15
- Advertisement -

George Lixandru și EXPRESS SUD-EST vă urează sărbători fericite și pline de Lumina Nașterii Mântuitorului. Să aveți în casă și în suflete liniște și bucurie. Un AN NOU mai bun!

 

 

EDITORIAL