duminică, 5 iulie, 2020
20.2 C
Buzău
duminică, 5 iulie, 2020
20.2 C
Buzău
Ești aici EXPRESS SUD-EST Cele 5 mari urgențe ale Guvernului Orban. De la presiunea pentru creionarea...

Cele 5 mari urgențe ale Guvernului Orban. De la presiunea pentru creionarea unui buget sustenabil pentru 2020, până la întărirea statului de drept

TOPUL DE AZI

Barajul Siriu, o catastrofă din ce în ce mai iminentă. Ori despre un eventual Dam Vajont românesc și nesimțirea celor care conduc destinele acestei...

Conform unui scenariu privind o eventuală catastrofă produsă la Barajul Siriu, la o ruptură a barajului cu o breșă...

Clanurile interlopilor din Brăila. O inedită hartă a zonelor de influență şi a afacerilor controlate de acestea

De la Revoluție încoace, municipiul Brăila şi-a consolidat an de an „reputația” de cel mai interlop oraș din România,...

ARTICOL SCRIS DE

Guvernul Orban are câteva puncte fierbinți pe care ar trebui să le rezolve în perioada următoare, de la presiunea pentru creionarea unui buget sustenabil pentru 2020, până la întărirea statului de drept, au explicat, pentru Europa Liberă, experți pe domenii.

  • Bugetul pentru 2020

Cu o situație complicată în 2019 – un deficit ajuns la 4,3% – și cu perspectiva majorării salariilor și mai ales a pensiilor, care ar urma să crească cu 40% din septembrie anul următor, creionarea bugetului pentru 2020 pare un exercițiu dificil.

Citește și: PSD-istul Marian Oprișan a câștigat procesul cu IPJ Gorj, proces deschis ca urmare a primirii unei sancțiuni rutiere. Cică, aparatul radar era defect. Dacă puteți, faceți și voi la fel

Dacă planurile de sporire a salariilor și pensiilor pentru 2020 se mențin și in anii următori, atunci deficitul pe anul viitor explodează. Poate să ajungă la 4,8% din PIB”, explică economistul Aurelian Dochia.

Guvernul are la îndemână câteva instrumente pe termen scurt: împrumuturile, care devin obligatorii, vânzarea licențelor 5G, amânată de anul acesta și care ar fi adus 2 miliarde de lei la buget, sau listarea unor companii de stat la Bursa de la București.Chiar și așa, situația rămâne îngrijorătoare, subliniază economistul citat, căci ultimele două posibilități sunt punctuale, în timp ce obligațiile cu pensiile și salariile sunt pe termen lung.

De altfel, și guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, a cerut „corectarea dezechilibrelor în mod înțelept”, de la Banca Națională venind, în mai multe rânduri, semnale că ar fi necesară o amânare a creșterii pensiilor.O altă soluție este revizuirea cheltuielilor cu salariile personalului din instituțiile publice, fie prin reducerea personalului, deși este „o măsură extrem de nepopulară în an electoral”, fie prin blocarea sau eliminarea posturilor neocupate, însă pentru care sunt alocate sume de la buget.

„Șansele ca majoritatea în Parlament să se evapore după votarea bugetului este foarte mare pentru că acum nu există buget și atunci aceasta este prioritatea”, explică analistul politic Cristian Pârvulescu.

  • OUG 114

„Obiectivul nostru este modificarea OUG 114 până la sfârșitul anului”, a spus premierul Ludovic Orban. Cunoscută sub numele de „ordonanța lăcomiei”, OUG 114 a fost considerată unul dintre riscurile la adresa economiei autohtone de către banca Națională a României și a fost aspru criticată de mediul de afaceri. OUG 114 afecta, prin introducerea unor taxe, operatorii telecom, sistemul bancar, fondurile de pensii private, dar și sectorul energetic.

Citește și: Lista celor care vor să „reformateze” PSD, un partid de hoți! De la șuțul de portofele Marian Oprișan, până la „doctorul” SRI Marcel Ciolacu. „La vremuri noi, tot noi”, sloganul care le vine mănușă așa zișilor reformatori

Comisia Europeană a decis atunci începerea procedurii de infringement, din cauza prevederilor ordonanței privind obligarea producătorilor de gaze să vândă la prețuri plafonate, timp de trei ani, care este contrară legislației europene. Ulterior, guvernul PSD a decis „îndulcirea” ordonanței, însă mediul de afaceri susține în continuare că ar fi mai bună abrogarea ei.

Soluția pe care o ia în calcul guvernul Orban pentru modificarea OUG 114 este angajarea răspunderii Guvernului. Însă asumarea răspunderii și pentru OUG 114, dar și pentru alte legi este o sabie cu două tăișuri, pentru că poate duce la declanșarea alegerilor anticipate, atrage atenția Cristian Pârvulescu.

  • Numirea șefilor principalelor parchete

Parchetul General, DNA și DIICOT sunt conduse în prezent de interimari, după ce Augustin Lazăr, Laura Codruța Kovesi și Felix Băncilă au părăsit, din diverse motive, aceste funcții. Pe lângă tot ceea ce ține de buget, „statul de drept, de la Secția Specială la modificarea legislației, întărirea independenței justiției, toate sunt priorități din prima linie”, mai subliniază Cristian Pârvulescu. Ministrul Justiției, Cătălin Predoiu, a anunțat că pe 2 decembrie va declanșa procedura de numire în funcții a procurorilor-șefi pentru cele trei instituții.

Citește și: MARCEL CIOLACU este noul PREȘEDINTE interimar al PSD. Dar, chiar dacă Marcelică i-a luat gâtul Veoricăi, LUPTA pentru CIOLACu continuă! În PSD nu se „schimbește” nimic!

Elena Calistru, președinte și cofondator al asociației Funky Citizens, explică că „baza legală pentru aceste numiri există, dacă ne uităm la legile justiției”, doar că raportul MCV a recomandat „de nenumărate ori să fie o procedură transparentă și un sistem robust”. Ea mai amintește că procedura în sine „poate fi trasată doar de ministru, fără o altă modificare legislativă care să aibă nevoie de un parcurs lung în Parlament, însă felul în care se dezbate această procedură va fi importantă”. Cu toate acestea, procedurile se vor finaliza abia anul viitor, astfel încât parchetele vor avea șefi plini abia în 2020.

  • Secția Specială

Una dintre principalele critici în rapoartele MCV a fost Secția specială, acuzată că a intervenit pentru a schimba cursul unor anchete sau a demarat proceduri împotriva magistraților care s-au opus modificărilor sistemului judiciar. Ultimul raport MCV pentru România nu propunea însă și soluții pentru o eventuală desființare a secției.

La rândul lui, președintele Iohannis atrăgea atenția, între cele două tururi că, își menține opinia de a desființa această secție care „poate fi transformată în ceva cu care se poate exercita control neconstituțional asupra magistraților”.

Citește și: Sediul PSD din Kiseleff s-a transformat marți într-o șatră din care au lipsit doar săbiile ninja. De la smiorcăielile gen „Ne linșează ăștia, Eugen!” (Dăncilă) și până la strigătul războinic al lui Teodorovici „Unde e șobolanul ăla?”, planul lui Ciolacu, noul Bulibașă al PSD, a fost excelent executat. CEx-ul poate ajunge la Tribunal 

Ministrul de Justiție, Cătălin Predoiu, a explicat că „nu își poate asuma o desființare peste noapte” a acestei secții, și că discuțiile referitoare la acest subiect vor începe anul viitor în Parlament. Cătălin Predoiu a spus că este nemulțumit de activitatea Secției speciale de investigare a magistraților, dar așteaptă și opiniile din sistemul judiciar.

Elena Calistru subliniază necesitatea redeschiderii dialogului cu „profesioniștii și cu asociațiile profesionale din domeniu, cu procurori, judecători”, după ce timp de câțiva ani au încercat să se facă auziți în România, însă părerile lor „au contat mai mult la nivel european”.

  • Alegeri locale în două tururi

Organizarea alegerilor locale în două tururi era o condiție pusă de USR și PMP pentru a susține guvernul Orban, iar alte două partide, ALDE și Pro România, au anunțat că susțin această variantă. PSD și UDMR, au optat pentru alegeri locale într-un singur tur. Recent, proiectul a fost respins la Senat, însă Camera Deputaților este for decizional. Timpul este relativ scurt deoarece legislația electorală nu poate fi modificată cu șase luni înainte de scrutin, iar alegerile locale ar urma să aibă loc în primăvara anului viitor.

Revenirea la alegerea primarilor în două tururi, așa cum a fost de fapt sistemul de vot până în 2011, este în avantajul cetățenilor, consideră asociația Funky Citizens, pentru că oferă: reprezentativitate şi legitimitate; șanse egale pentru partide noi şi independenți; spațiu pentru crearea consensului.

„Riscurile ca primarul în funcție să dispună de o majoritate clientelară care să îl mențină în funcție sunt foarte mari și atunci sistemul în două tururi ar asigura o competiție mai mare, dacă nu măcar o democrație mai mare”, a argumentat Cristian Pârvulescu.

Cu toate acestea amintește că, neexistând sprijin politic în Parlament este puțin probabil ca această modificare să aibă loc. „În general, practica europeană arată că primarul este ales de consiliu local, ca un fel de guvern. În România, situația este puțin aberantă pentru că duce la un conflict între primar și consiliu”.

Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un „LIKE” pe pagina noastră de Facebook.

ARTICOL SCRIS DE

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

EXPRESS SUD-EST dorește ca acest site să fie un spațiu al discuțiilor civilizate, al comentariilor de bun simț. Din acest motiv, cei care postează comentarii la articole trebuie să respecte următoarele reguli:

  1. Să se refere doar la articolul la care postează comentarii.
  2. Să folosească un limbaj civilizat, fără injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
  3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, dacă acestea nu au legătură cu textul. Aceștia pot fi criticați, însă, pentru eventuale greșeli, incoerență, lipsă de documentare etc.

Nerespectarea regulilor menționate mai sus va duce la ștergerea comentariilor, fără avertisment și fără explicații.
Abaterile repetate vor avea drept consecință interdicția accesului la aceasta facilitate a site-ului.

Harta cazurilor de coronavirus din fiecare țară. Graficul îmbolnăvirilor. Statistici

Country/Region
Confirmed cases
Deaths
Recovered
Active cases
USA
2,934,814
132,313
1,256,206
1,546,295
Brazil
1,578,376
64,365
978,615
535,396
Russia
674,515
10,027
446,879
217,609
India
673,904
19,279
409,062
245,563
Peru
299,080
10,412
189,621
99,047
Spain
297,625
28,385
0
269,240
Chile
291,847
6,192
257,445
28,210
UK
284,900
44,198
0
240,702
Mexico
245,251
29,843
147,205
68,203
Italy
241,419
34,854
191,944
14,621
Iran
237,878
11,408
198,949
27,521
Pakistan
225,283
4,619
125,094
95,570
Saudi Arabia
205,929
1,858
143,256
60,815
Turkey
204,610
5,206
179,492
19,912
Germany
197,418
9,081
181,300
7,037
South Africa
187,977
3,026
91,227
93,724
France
166,960
29,893
77,060
60,007
Bangladesh
159,679
1,997
70,721
86,961
Colombia
113,389
3,942
46,563
62,884
Canada
105,316
8,674
68,990
27,652
Qatar
99,183
123
90,387
8,673
China
83,545
4,634
78,509
402
Egypt
74,035
3,280
20,103
50,652
Argentina
72,786
1,453
25,930
45,403
Sweden
71,419
5,420
0
65,999
Belarus
63,270
418
50,669
12,183
Indonesia
62,142
3,089
28,219
30,834
Belgium
61,838
9,771
17,091
34,976
Ecuador
61,535
4,769
28,507
28,259
Iraq
58,354
2,368
31,077
24,909
UAE
50,857
321
39,857
10,679
Netherlands
50,335
6,113
0
44,222
Kuwait
49,303
365
39,943
8,995
Ukraine
47,677
1,227
21,115
25,335
Kazakhstan
45,719
188
26,750
18,781
Oman
45,106
203
26,968
17,935
Singapore
44,664
26
40,117
4,521
Portugal
43,569
1,605
28,772
13,192
Philippines
41,830
1,290
11,453
29,087
Bolivia
36,818
1,320
10,766
24,732
Dominican Republic
36,184
786
18,602
16,796
Panama
35,995
698
16,945
18,352
Poland
35,719
1,512
23,127
11,080
Afghanistan
32,672
826
19,164
12,682
Switzerland
32,198
1,965
29,200
1,033
Israel
29,170
330
17,816
11,024
Bahrain
28,857
96
23,959
4,802
Romania
28,582
1,731
19,854
6,997
Nigeria
28,167
634
11,462
16,071
Armenia
27,900
477
15,935
11,488
Ireland
25,509
1,741
23,364
404
Guatemala
22,501
920
3,330
18,251
Honduras
22,116
605
2,250
19,261
Azerbaijan
19,801
241
11,291
8,269
Ghana
19,388
117
14,330
4,941
Japan
19,282
977
16,959
1,346
Austria
18,165
705
16,607
853
Moldova
17,672
580
10,396
6,696
Serbia
15,829
306
13,064
2,459
Algeria
15,500
946
11,181
3,373
Nepal
15,491
34
6,415
9,042
Morocco
13,822
232
9,329
4,261
S. Korea
13,030
283
11,811
936
Denmark
12,832
606
11,817
409
Cameroon
12,592
313
10,100
2,179
Czechia
12,440
351
7,852
4,237
Côte d'Ivoire
10,462
72
4,807
5,583
Uzbekistan
9,708
31
6,425
3,252
Sudan
9,663
604
4,624
4,435
Norway
8,926
251
8,138
537
Malaysia
8,658
121
8,461
76
Australia
8,362
104
7,355
903
Kenya
7,577
159
2,236
5,182
El Salvador
7,507
210
4,434
2,863
DRC
7,379
182
2,961
4,236
Senegal
7,272
129
4,713
2,430
Finland
7,248
329
6,700
219
Kyrgyzstan
7,094
78
2,714
4,302
Macedonia
6,932
334
2,987
3,611
Venezuela
6,537
59
2,100
4,378
Haiti
6,230
110
1,286
4,834
Tajikistan
6,159
52
4,809
1,298
Ethiopia
5,846
103
2,430
3,313
Bulgaria
5,677
241
2,898
2,538
Gabon
5,620
44
2,555
3,021
Guinea
5,570
34
4,496
1,040
Bosnia
4,962
191
2,550
2,221
French Guiana
4,913
16
1,866
3,031
Mauritania
4,827
129
1,805
2,893
Djibouti
4,736
55
4,580
101
Costa Rica
4,621
18
1,721
2,882
Luxembourg
4,476
110
4,016
350
Hungary
4,174
589
2,784
801
Central African Republic
3,969
48
914
3,007
Palestine
3,835
13
463
3,359
Greece
3,511
192
1,374
1,945
Thailand
3,185
58
3,066
61
Croatia
3,094
113
2,183
798
Equatorial Guinea
3,071
51
842
2,178
Somalia
2,961
92
973
1,896
Albania
2,819
74
1,637
1,108
Madagascar
2,728
29
1,078
1,621
Mayotte
2,661
35
2,375
251
Nicaragua
2,519
83
1,238
1,198
Maldives
2,435
10
1,976
449
Paraguay
2,385
20
1,134
1,231
Cuba
2,369
86
2,227
56
Mali
2,303
118
1,516
669
Sri Lanka
2,074
11
1,885
178
South Sudan
2,021
38
333
1,650
Estonia
1,993
69
1,870
54
Iceland
1,860
10
1,833
17
Lebanon
1,855
35
1,304
516
Lithuania
1,831
79
1,545
207
Guinea-Bissau
1,765
25
676
1,064
Slovakia
1,749
28
1,466
255
Slovenia
1,679
111
1,384
184
Zambia
1,632
30
1,348
254
Congo
1,557
44
501
1,012
Sierra Leone
1,533
62
1,051
420
New Zealand
1,530
22
1,490
18
Malawi
1,498
16
317
1,165
Cabo Verde
1,421
16
654
751
Hong Kong
1,259
7
1,145
107
Yemen
1,248
337
537
374
Benin
1,199
21
333
845
Tunisia
1,186
50
1,046
90
Jordan
1,150
10
902
238
Latvia
1,123
30
1,000
93
Rwanda
1,092
3
523
566
Niger
1,082
68
963
51
Cyprus
1,002
19
839
144
Burkina Faso
980
53
854
73
Mozambique
969
7
256
706
Uruguay
955
28
840
87
Swaziland
954
13
535
406
Georgia
948
15
825
108
Uganda
927
0
868
59
Libyan Arab Jamahiriya
918
27
230
661
Chad
871
74
787
10
Liberia
869
37
369
463
Andorra
855
52
800
3
Jamaica
721
10
565
146
Montenegro
720
13
315
392
Sao Tome and Principe
719
13
267
439
Diamond Princess
712
13
651
48
San Marino
698
42
656
0
Zimbabwe
698
8
181
509
Malta
672
9
650
13
Togo
671
14
424
233
Channel Islands
571
47
512
12
Suriname
565
14
276
275
Réunion
533
2
472
59
Tanzania
509
21
183
305
Taiwan
449
7
438
4
Namibia
375
0
25
350
Vietnam
355
0
340
15
Angola
346
19
108
219
Mauritius
341
10
330
1
Syrian Arab Republic
338
10
123
205
Isle of Man
336
24
312
0
Myanmar
313
6
240
67
Comoros
309
7
241
61
Botswana
277
1
29
247
Guyana
256
14
117
125
Martinique
249
14
98
137
Mongolia
220
0
183
37
Eritrea
215
0
56
159
Cayman Islands
201
1
194
6
Burundi
191
1
118
72
Faroe Islands
187
0
187
0
Guadeloupe
184
14
157
13
Gibraltar
178
0
176
2
Bermuda
146
9
137
0
Cambodia
141
0
131
10
Brunei
141
3
138
0
Trinidad and Tobago
130
8
115
7
Monaco
106
4
95
7
Aruba
105
3
98
4
Bahamas
104
11
89
4
Barbados
97
7
90
0
Liechtenstein
83
1
81
1
Seychelles
81
0
11
70
Bhutan
78
0
51
27
Sint Maarten
78
15
63
0
Antigua and Barbuda
68
3
23
42
French Polynesia
62
0
60
2
Gambia
57
2
27
28
Macao
46
0
45
1
Turks and Caicos Islands
45
2
11
32
Saint Martin
43
3
37
3
Lesotho
35
0
11
24
Belize
30
2
19
9
Saint Vincent and the Grenadines
29
0
29
0
Timor-Leste
24
0
24
0
Grenada
23
0
23
0
Curaçao
23
1
19
3
Saint Lucia
22
0
19
3
New Caledonia
21
0
21
0
Lao People's Democratic Republic
19
0
19
0
Dominica
18
0
18
0
Fiji
18
0
18
0
Saint Kitts and Nevis
16
0
15
1
Greenland
13
0
13
0
Falkland Islands (Malvinas)
13
0
13
0
Holy See (Vatican City State)
12
0
12
0
Papua New Guinea
11
0
8
3
Montserrat
11
1
10
0
Western Sahara
10
1
8
1
MS Zaandam
9
2
0
7
British Virgin Islands
8
1
7
0
Caribbean Netherlands
7
0
7
0
St. Barth
6
0
6
0
Anguilla
3
0
3
0
Saint Pierre Miquelon
1
0
1
0
Updated on 5 July 2020 2:34
- Advertisement -

DIN ACEEAȘI CATEGORIE

- Advertisement -

EDITORIAL

Constantin Florescu, peticul găsit de traseiștii Mocanu și Bădulescu pentru sacul plin de găuri al administrației PSD a municipiului Buzău. Ori despre zicala „cum...

Constantin Florescu e un fost judecător îmbârligat în toate nenorocirile comuniste de dinainte de 89, fost PSD-ist, beneficiar de pensie specială - pe care, fie vorba între noi, nu a contestat-o niciodată - traseist, combinagiu, trădător, oportunist etc. Citește și: De ce se leagă Marcel Ciolacu la cap cu moțiunea de cenzură, dacă nu îl doare. Despre politicieni, proști și alte marafeturi. Ori despre cum liderii PSD se tot laudă că-l aruncă pe Orban afară din Palatul Victoriei, dar nu...

TOPUL DE AZI