duminică, 6 decembrie, 2020
5 C
Buzău
duminică, 6 decembrie, 2020
5 C
Buzău
Ești aici EXPRESS SUD-EST Guvernarea PNL e pe cale să prindă viață. Ce ne promit liberalii...

Guvernarea PNL e pe cale să prindă viață. Ce ne promit liberalii în „guvernarea de tranziție”, așa cum au calificat-o ei, și ce șanse de reușită au

SPECIAL

Marea fraudă COVID: Ce secret teribil ascunde China? Informații care răstoarnă tot ce credeam că știm despre pandemia de coronavirus

Informațiile despre existența coronavirusului cu luni de zile înainte de ce știam până acum răstoarnă tot ce credeam că...

Petre Emanoil Neagu: NU există cale de întoarcere. Trebuie să câștigăm un nou mandat, pentru că anul viitor va fi un an de foc...

Președintele Consiliului Județean Buzău, Petre Emanoil Neagu, vorbește, într-un amplu interviu acordat EXPRESS SUD-EST, despre activitatea sa în cadrul...

Claudiu Voicu, trompeta cu jeg de Mocanu, vrea să fericească pe veci orașul Pătârlagele, să-l ducă la loc cu verdeață. Ori despre un altfel...

Desigur, știrea poate părea a fi una falsă, ticluită în laboratoarele perfidului PSD/Pro România, ca să bage spaima sau...

Liberalii vor să plece la drum, într-o mini-guvernare de câteva luni sau un an, având printre obiective măsuri de „reparare” a legilor PSD. Analiști politici consideră însă că șansele lor de reușită sunt împărțite, pentru că vor trebui negociate cu fiecare partid în parte, în funcție de interes.

Cu un guvern format din mai multe partide în jurul PNL sau cu un guvern minoritar în Parlament, dar cu susținere politică pentru a fi învestit, liberalii vor încerca în „guvernarea de tranziție”, așa cum au calificat-o, să impună câteva modificări legislative menite să repare măsurile adoptate de PSD, dar și să le ușureze viața la alegerile locale din vara lui 2020.

Citește și: PSD se mută din Teleorman în zona penalo-seismică Vrancea. Gruparea Ciolacu-Stănescu s-a întâlnit cu Ponta și pregătește înlăturarea lui Dăncilă

Pentru a le adopta rapid, PNL poate recurge la metoda ordonanțelor de urgență, însă în unele domenii acest lucru este problematic. Chiar și așa, marea problemă este testul Parlamentului, unde OUG-urile pot fi modificate sau chiar anulate prin legi. Dacă liberalii nu pot obține sprijinul unei majorități coagulate anti-PSD, modificările nu au cum să rămână în vigoare.

Cheia va fi, consideră analiștii consultați de Europa Liberă, la Victor Ponta și parlamentarii săi Pro România-ALDE. Iar acesta, spre deosebire de USR sau PMP, a anunțat că va face opoziție după ce este înlocuit guvernul Dăncilă sau va negocia în interes propriu – un prim exemplu este încercarea de a o propune pe Corina Crețu comisar european.

Conform Hotnews, cele 10 măsuri pe care PNL intenționează să le ia la guvernare sunt:

  • Un guvern cu 15-16 ministere și reducerea numărului de agenții
  • Refacerea capacității administrative prin evaluări ale personalului și ocuparea prin concurs a funcțiilor.
  •  Desființarea Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție.
  • Abrogarea legii recursului compensatoriu.
  • Eliminarea supraaccizei la combustibil
  • Eliminarea suprataxării pentru contractele part-time.
  • Abrogarea prevederilor OUG 114 referitoare la domeniul gazelor, energiei electrice, taxării în domeniul comunicațiilor și înființarea Fondului de Investiții.
  • Abrogarea prevederilor care au afectat Pilonul II de pensii.
  • Desființarea pensiilor speciale cu excepția pensiilor cadrelor militare
  • Alegerea primarilor în două tururi de scrutin.

Analistul politic Cristian Pîrvulescu arată că multe dintre aceste măsuri nu au șanse să treacă de Parlament, dar pot fi date ordonanțe de urgență pentru adoptarea lor.

Citește și: Dan Barna a ajuns bătaia de joc a Volguței Vasilescu! „Cam atât cu mitul că băieții ăștia ar ști ceva carte, văzându-i doar pe alții că sunt proști!”, chicotește fostul ministru PSD

„Majoritatea sunt dificile. Să luăm OUG 114, aici trebuie văzut care este impactul bugetar, pentru că vor prelua o guvernare în care INS anunță că avem o creștere economică mai mică decât cea inițială, deci trebuie văzut de unde vin veniturile la buget. Eu nu știu dacă ei au făcut un calcul serios. Foarte importantă este Secția Specială și modificarea legislației pentru alegerea primarilor, care ar schimba raportul de forțe în mod radical în politica românească și ar relansa jocul. PSD și-a creat în 2008, profitând de slăbiciunea lui Tăriceanu ca prim-ministru, un avantaj competitiv cu ajutorul căruia a blocat practic dezvoltarea României, pentru că primarii au devenit cei care controlează politica românească”, explică Cristian Pîrvulescu.

Sociologul Ovidiu Voicu, directorul Centrului de Inovare Publică, spune însă că introducerea alegerilor locale în două tururi, care ar elimina dominația PSD, nu este lejer de dat prin OUG: „Sunt drepturi electorale, ar fi ușor de atacat la Curtea Constituțională (CCR). Comisia de la Veneția nu recomandă modificări în sistemul electoral cu 12 luni înainte, însă CCR uneori le-a respins, alteori nu, spunând că dacă este o măsură care afectează un drept nu e acceptabil, dar dacă ajută un drept este acceptabil. De exemplu, a fost acceptat votul prin corespondență, pentru că ajută un drept, dar au refuzat uninominalul pe baza acestei recomandări a Comisiei de la Veneția”.

Citește și: Moțiunea de cenzură îi înnebunește pe penalii din PSD! Dăncilă inventează PNDL 3 și aruncă cu bani în baroni și parlamentarii „trădători”. Ori despre cum votul de joi ne va arăta cât de verticală este coloana vertebrală a parlamentarilor noștri

Voicu arată și el că multe din intențiile PNL la guvernare sunt greu de pus în practică în acest context politic.

„Dintre cele 10 măsuri, doar prima este cu adevărat în puterea unui guvern minoritar – cea cu 15-16 ministere. O poate face orice guvern, ei își fac guvernul cum vor. Apoi au măsura cu reducerea personalului și ocuparea prin concurs a funcțiilor, care dacă vor să o facă cum trebuie, durează mai mult de un an. Așa va fi doar îi înlocuim pe ai voștri cu ai noștri, ceea ce bănuiesc că și vor să facă”, spune Voicu.

În ce privește măsurile pe justiție – desființarea Secției de Investigare a Infracțiunilor din Justiție (SIIJ) și recursul compensatoriu, Ovidiu Voicu susține că „le pot face prin OUG, încălcând direct rezultatul referendumului”.

Cristian Pîrvulescu nu este de acord. În opinia sa, referendumul validat de pe 26 mai înseamnă că „nu mai dăm ordonanțe pe justiție, dar putem da ordonanțe reparatoare pe justiție. Referendumul se referea la rea intenție”. „Dacă promisiunea legată de Secția Specială nu va fi onorată, atunci o bună parte din electoratul protestatar va fi decepționat și va considera că PNL se află într-un concubinaj politic cu ALDE și Pro România. Va fi dificil, dar nu imposibil”, mai spune Pîrvulescu.

Citește și: Cine este Adrian Mocanu, deputatul care dă pe votanții săi exact atât cât valorează: o sacoșă, două cu pungi de mălai și sticle de ulei de rapiță. Ori despre cum a ajuns Mocănel la al treilea mandat în care zice că ne reprezintă, dar votează legi împotriva noastră

Eliminarea pensiilor speciale este un alt cartof fierbinte. „Se vor lovi cu siguranță de contestații la Curtea Constituțională”, spune Cristian Pîrvulescu, în timp ce Ovidiu Voicu arată că „a mai fost o încercare cu magistrații și atunci CCR a spus că pensiile odată acordate se asimilează unui drept și nu pot fi retrase. Liberalii pot spune că de acum încolo cine iese la pensie nu mai primește pensie specială, iar cele acordate deja să le taxeze sub o formă nediscriminatorie”.

Măsurile legate de fiscalitate – eliminarea supraaccizei la combustibili, abrogarea OUG 114, eliminarea măsurilor împotriva pilonului II de pensii – „sunt în atribuțiile Guvernului, dar dacă le dau prin OUG în noiembrie, tot discursul că nu schimbăm Codul Fiscal cu 6 luni înainte de adoptarea bugetului se anulează, trebuie să facă iar derogare de la legea responsabilității fiscale. Dar la noi oricum toate modificările fiscale se fac prin OUG”, mai spune Ovidiu Voicu.

Timing-ul PNL în siajul lui Iohannis. Liberalii trebuie să negocieze fiecare măsură

Analiștii politici arată că va fi dificil pentru liberali să găsească susținere în Parlament pentru măsurile lor.

De aceea, crede Cristian Pîrvulescu, ei ar trebui să acționeze rapid: „Dacă nu vor face nimic până la alegerile prezidențiale, acest guvern va fi puternic contracarat în ianuarie, februarie, până când dispare acea perioadă de grație de două-trei luni de care beneficiază fiecare președinte atunci când este ales. După o probabilă victorie a lui Klaus Iohannis, toate aceste măsuri în acele trei luni în care există o susținere pentru noul președinte se vor putea lua fără să existe o prea mare împotrivire, pentru că ele sunt susținute de președinte”.

Ovidiu Voicu arată că, cel mai probabil, PNL va fi nevoit să negocieze punct cu punct orice măsură: „Cred că își vor găsi susținere să treacă guvernul, dar pentru fiecare măsură mai importantă vor trebui să negocieze punct cu punct. Ei fără Ponta-Tăriceanu nu pot. Fără Victor Ponta, ei nu strâng 200 de voturi în Parlament. Poate pe fiecare cameră parlamentară să stea ușor diferit situația, dar tot nu au majoritate”.

Cristian Pîrvulescu aseamănă situația unui guvern PNL minoritar cu situația mai veche din Cehia, care a dat naștere la „teoria guvernului util”: „Acolo social-democrații au ajuns la guvernare, dar nu aveau majoritate și nici nu aveau cu cine forma majoritate, nu puteau nici cu comuniștii, nici cu partidul lui Vaclav Klaus. Și atunci au încheiat un acord prin care guvernul a primit votul de învestitură, au existat câteva probleme generale care au fost considerate a fi esențiale și în rest pe fiecare lege guvernul trebuia să își găsească majoritate”.

Dacă ți-a plăcut acest articol, dă-ne un „LIKE” pe pagina noastră de Facebook.

Statistici Covid-19

Country/Region
Confirmed cases
Deaths
Recovered
Active cases
USA
14,981,767
287,825
8,787,680
5,906,262
India
9,644,529
140,216
9,099,946
404,367
Brazil
6,577,177
176,641
5,761,363
639,173
Russia
2,431,731
42,684
1,916,396
472,651
France
2,281,475
54,981
169,358
2,057,136
Italy
1,709,991
59,514
896,308
754,169
UK
1,705,971
61,014
0
1,644,957
Spain
1,699,145
46,252
0
1,652,893
Argentina
1,459,832
39,632
1,288,785
131,415
Colombia
1,362,249
37,633
1,249,702
74,914
Germany
1,170,095
18,975
835,700
315,420
Mexico
1,156,770
108,863
852,719
195,188
Poland
1,054,273
19,861
687,910
346,502
Iran
1,028,986
50,016
719,708
259,262
Peru
970,860
36,195
903,958
30,707
South Africa
810,449
22,067
744,298
44,084
Ukraine
801,716
13,421
412,533
375,762
Turkey
797,893
14,705
427,242
355,946
Belgium
587,439
17,142
38,858
531,439
Indonesia
569,707
17,589
470,449
81,669
Iraq
562,520
12,411
491,657
58,452
Chile
558,668
15,592
531,543
11,533
Netherlands
550,445
9,662
0
540,783
Czechia
544,148
8,790
474,207
61,151
Romania
508,345
12,186
399,207
96,952
Bangladesh
475,789
6,807
393,408
75,574
Philippines
438,069
8,526
399,582
29,961
Pakistan
413,191
8,303
352,529
52,359
Canada
408,921
12,589
324,882
71,450
Morocco
376,738
6,184
327,693
42,861
Saudi Arabia
358,526
5,954
348,562
4,010
Switzerland
344,497
5,324
260,600
78,573
Israel
343,826
2,909
327,749
13,168
Portugal
318,640
4,876
240,203
73,561
Austria
300,689
3,757
249,441
47,491
Sweden
278,912
7,067
0
271,845
Hungary
243,581
5,706
70,396
167,479
Nepal
239,885
1,577
224,053
14,255
Jordan
237,513
3,010
182,463
52,040
Serbia
213,843
1,891
31,536
180,416
Ecuador
197,391
13,756
169,804
13,831
Panama
175,907
3,173
151,247
21,487
UAE
175,276
589
158,498
16,189
Bulgaria
160,844
4,729
60,673
95,442
Georgia
158,154
1,462
129,210
27,482
Japan
157,674
2,283
133,443
21,948
Dominican Republic
147,655
2,345
116,329
28,981
Croatia
147,454
2,102
120,857
24,495
Bolivia
145,325
8,987
124,390
11,948
Belarus
145,279
1,198
122,339
21,742
Kuwait
144,164
889
139,610
3,665
Costa Rica
143,685
1,773
95,789
46,123
Azerbaijan
142,323
1,593
85,980
54,750
Armenia
140,959
2,309
116,066
22,584
Qatar
139,783
239
137,060
2,484
Kazakhstan
135,498
2,034
119,419
14,045
Lebanon
134,295
1,078
86,019
47,198
Guatemala
125,352
4,239
113,870
7,243
Oman
124,329
1,435
115,866
7,028
Egypt
118,014
6,750
103,324
7,940
Moldova
115,557
2,403
99,606
13,548
Slovakia
115,462
981
79,956
34,525
Greece
114,568
2,902
9,989
101,677
Ethiopia
112,740
1,745
79,579
31,416
Honduras
109,960
2,941
49,096
57,923
Venezuela
103,877
913
98,879
4,085
Tunisia
102,991
3,526
76,441
23,024
Myanmar
98,047
2,081
76,382
19,584
Palestine
96,098
812
71,236
24,050
Bosnia
93,768
2,922
58,034
32,812
Denmark
88,858
878
69,869
18,111
Kenya
87,984
1,518
68,532
17,934
Bahrain
87,732
341
85,876
1,515
Algeria
87,502
2,501
56,617
28,384
Paraguay
87,213
1,833
61,283
24,097
China
86,601
4,634
81,694
273
Libyan Arab Jamahiriya
85,529
1,219
56,048
28,262
Slovenia
84,775
1,700
62,600
20,475
Kyrgyzstan
74,774
1,290
66,538
6,946
Ireland
73,948
2,099
23,364
48,485
Uzbekistan
73,751
611
71,002
2,138
Lithuania
72,430
611
30,277
41,542
Malaysia
71,359
380
60,204
10,775
Nigeria
68,937
1,180
64,650
3,107
Macedonia
67,311
1,901
42,872
22,538
Singapore
58,255
29
58,158
68
Ghana
52,096
325
50,924
847
Afghanistan
47,641
1,865
37,485
8,291
Albania
42,148
889
21,286
19,973
El Salvador
39,718
1,153
36,286
2,279
Norway
38,073
354
27,414
10,305
Montenegro
37,879
530
26,809
10,540
Luxembourg
37,684
350
28,029
9,305
S. Korea
36,915
540
28,917
7,458
Australia
27,956
908
25,634
1,414
Sri Lanka
27,228
137
20,090
7,001
Finland
27,218
415
18,100
8,703
Cameroon
24,752
443
23,344
965
Uganda
22,188
206
9,117
12,865
Côte d'Ivoire
21,441
132
21,090
219
Latvia
20,787
253
1,866
18,668
Sudan
19,196
1,290
10,942
6,964
Zambia
17,898
364
17,168
366
Madagascar
17,513
255
16,927
331
Senegal
16,397
337
15,731
329
Mozambique
16,133
133
14,343
1,657
Angola
15,536
354
8,335
6,847
French Polynesia
15,107
79
4,842
10,186
Namibia
14,950
152
13,908
890
Estonia
14,500
126
8,919
5,455
DRC
13,413
342
11,857
1,214
Guinea
13,233
76
12,355
802
Maldives
13,159
47
12,264
848
Tajikistan
12,389
87
11,796
506
Cyprus
12,181
57
2,057
10,067
Botswana
11,531
34
8,978
2,519
French Guiana
11,407
71
9,995
1,341
Jamaica
11,063
261
6,866
3,936
Cabo Verde
11,036
109
10,541
386
Zimbabwe
10,617
291
8,844
1,482
Malta
10,423
149
8,289
1,985
Haiti
9,370
233
8,146
991
Mauritania
9,359
184
7,835
1,340
Gabon
9,254
60
9,106
88
Cuba
8,714
136
7,909
669
Guadeloupe
8,427
149
2,242
6,036
Syrian Arab Republic
8,320
442
3,879
3,999
Réunion
8,200
41
7,729
430
Belize
7,601
172
3,752
3,677
Bahamas
7,570
163
5,995
1,412
Andorra
7,005
78
6,171
756
Uruguay
6,965
81
4,946
1,938
Hong Kong
6,803
112
5,511
1,180
Trinidad and Tobago
6,751
122
5,907
722
Swaziland
6,495
122
6,078
295
Rwanda
6,084
51
5,696
337
Malawi
6,049
185
5,476
388
Nicaragua
5,838
161
4,225
1,452
Congo
5,774
94
4,988
692
Djibouti
5,692
61
5,592
39
Guyana
5,637
151
4,733
753
Martinique
5,520
41
98
5,381
Iceland
5,476
27
5,253
196
Suriname
5,324
117
5,207
0
Mayotte
5,181
49
2,964
2,168
Equatorial Guinea
5,159
85
5,023
51
Mali
5,062
163
3,334
1,565
Aruba
4,957
45
4,763
149
Central African Republic
4,922
63
1,924
2,935
Somalia
4,525
121
3,480
924
Thailand
4,072
60
3,848
164
Gambia
3,770
123
3,615
32
South Sudan
3,166
62
2,977
127
Burkina Faso
3,156
68
2,697
391
Benin
3,055
44
2,907
104
Togo
3,051
65
2,599
387
Curaçao
3,011
7
1,328
1,676
Guinea-Bissau
2,441
44
2,327
70
Sierra Leone
2,420
74
1,843
503
Yemen
2,304
633
1,547
124
Lesotho
2,150
44
1,278
828
New Zealand
2,078
25
1,994
59
San Marino
1,789
48
1,412
329
Niger
1,789
77
1,237
475
Chad
1,722
102
1,561
59
Liberia
1,676
83
1,358
235
Channel Islands
1,549
48
1,012
489
Liechtenstein
1,378
17
1,183
178
Vietnam
1,365
35
1,220
110
Sint Maarten
1,120
26
1,007
87
Gibraltar
1,048
5
980
63
Sao Tome and Principe
999
17
937
45
Mongolia
842
0
368
474
Turks and Caicos Islands
755
6
738
11
Saint Martin
717
12
641
64
Diamond Princess
712
13
699
0
Burundi
694
1
575
118
Taiwan
693
7
574
112
Papua New Guinea
671
7
597
67
Monaco
637
3
572
62
Eritrea
632
0
508
124
Comoros
616
7
600
9
Tanzania
509
21
183
305
Mauritius
508
10
465
33
Faroe Islands
506
0
500
6
Bhutan
424
0
387
37
Isle of Man
370
25
344
1
Cambodia
345
0
305
40
Cayman Islands
288
2
257
29
Bermuda
288
9
216
63
Barbados
285
7
260
18
Saint Lucia
265
2
158
105
Seychelles
184
0
168
16
Caribbean Netherlands
164
3
158
3
Brunei
151
3
146
2
St. Barth
147
1
105
41
Antigua and Barbuda
144
4
133
7
Saint Vincent and the Grenadines
87
0
80
7
Dominica
85
0
72
13
British Virgin Islands
72
1
71
0
Macao
46
0
46
0
Fiji
44
2
33
9
Grenada
41
0
39
2
Lao People's Democratic Republic
39
0
26
13
New Caledonia
35
0
32
3
Timor-Leste
31
0
30
1
Holy See (Vatican City State)
27
0
15
12
Saint Kitts and Nevis
22
0
19
3
Greenland
18
0
18
0
Solomon Islands
17
0
5
12
Falkland Islands (Malvinas)
17
0
15
2
Saint Pierre Miquelon
16
0
14
2
Montserrat
13
1
12
0
Western Sahara
10
1
8
1
MS Zaandam
9
2
7
0
Anguilla
7
0
3
4
Marshall Islands
4
0
4
0
Wallis and Futuna
3
0
1
2
Samoa
2
0
2
0
Vanuatu
1
0
1
0
Updated on 6 December 2020 2:58
- Advertisement -

EDITORIAL

Răul cel mai nimic. Ori despre cea mai ciudată, dar și penibilă campanie electorală, dar și despre politicieni care își bagă țeava în orice...

S-a încheiat poate cea mai ciudată, dar și penibilă campanie electorală din istoria României. Cum s-a ajuns, te întrebi, la o societate în care principiile fundamentale ale logicii nu mai funcționează dar, în schimb, povești în care se împletesc semnele demenței și formele cele mai stupide ale minciunii ajung să treacă drept silogisme de-o puritate aristotelică? În ce fel de...

TOPUL DE AZI