sâmbătă, 23 martie, 2019

ziar dependent doar de adevăr

|

contactați-ne: +40 755 977 819

16.1 C
Buzău
sâmbătă, 23 martie, 2019

ziar dependent doar de adevăr

|

contactați-ne: +40 755 977 819

  • ACTUALITATE
  • LA ZI
  • POLITICĂ

Canalul Siret-Bărăgan, un proiect strategic abandonat de toate guvernele postdecembriste

editorial

Mai crede Tăriceanu în Dragnea? Despre o poveste de iubire pe ducă și despre strategiile pe care le are la îndemână liderul ALDE. Ce...

Povestea de iubire dintre Calin Popescu Tăriceanu și Liviu Dragnea e fumată, gata, între cei doi s-a produs deja o separație în fapt! Urmează doar pronunțarea divorțului, cel mai probabil imediat după, dacă nu chiar înainte de europarlamentare. Alegeri la care ALDE va merge separat, ce-i aia lista comună, nimic, adio și n-am cuvinte, zice liderul alianței liberal-democrate, între noi fie vorba o construcție politică de tip struțo-cămilă! Dovadă...

Construirea Canalului Siret-Bărăgan a început în 1987, au fost finalizați 5,7 km din cei 190 km care ar lega Vrancea de București, dar după 1990 proiectul a mai primit doar finanțări nesemnificative.

Deși politicienii recunosc valoarea strategică a acestei investiții, nu fac nimic pentru a-i asigura finanțarea. Fac doar declarații pompoase despre rețeaua de autostrăzi și drumurile expres care, cică, vor fi, și râd de naivitatea noastră, cu mâinile înfipte adânc în fondurile care vin de la UE pentru acestea. România mai are, însă, și alte proiecte de infrastructură importante, cum ar fi reluarea navigației pe Prut, trecută și în lista proiectelor ce ar putea primi finanțare europeană prin Strategia Dunării sau Canalul Siret-Bărăgan, un proiect cu două utilități majore, în agricultură și transporturi.

Citește și: Șefii pesediști ai CJ Tulcea se pișă pe dreptul de proprietate al statului şi al agricultorilor privați din Deltă

Proiectul canalului care ar urma să străbată Bărăganul a revenit recent în atenție, când, în prezența premierului Viorica Dăncilă, a fost pusă în funcțiune Staţia de pompare de la Haret (Vrancea), prin care se extrage apă din Canalul Siret-Bărăgan pentru irigarea terenurilor agricole din Vrancea. A fost o investiție de un milion de lei. Cu acest prilej, ministrul Agriculturii, Petre Daea, a declarat că proiectul Canalului Siret-Bărăgan nu este un obiectiv inclus în planul național de irigaţii, deoarece finalizarea acestuia presupune o finanțare de circa 5,5 miliarde de euro, însă ideea nu a fost abandonată. „Acest Canal Siret-Bărăgan este deosebit de importat pentru ţară. Nu este abandonat ca idee. Căutăm soluții şi în curând o să vedeți primele cantități de apă care vor intra pe culturile din zonă cu apă din acest canal. Lăsați-mă să nu vă spun când va fi.

Dacă aţi aşteptat 30 de ani, pentru că acolo nu s-a irigat niciodată, mai merită câteva zile ca să vedeţi prima apă care ajunge la culturi din această lucrare magistrală a țării româneşti. Este în preocuparea noastră să vedem cum o abordăm, etapă cu etapă, ca să folosim această mană cerească: folosirea apei gravitaţional. Însă nu puteam să punem în planul zilei această investiţie care costă, din datele pe care le am, în jur de 5,5 miliarde de euro ca să fie finalizată. Se are în vedere, se judecă, se analizează la nivelul nostru, să vedem cum putem valorifica acest sistem. Nu este în planul de guvernare, dar nu este abandonat“, a declarat Daea.

„Proiectul Davidescu”

Canalul Siret-Bărăgan este unul din proiectele fabuloase care ar schimba radical o zonă a ţării, Bărăganul. Proiectul nu e nou şi nu face parte din seria proiectelor megalomanice ale comuniştilor, prima propunere datând din 1912, când, după numele iniţiatorului, era numit „Proiectul Davidescu“.

Discuţiile au fost reluate în 1952, odată cu elaborarea strategiei construirii sistemelor de irigaţii. În 1965, 1968 şi 1971 au fost elaborate mai multe studii, iar în 1984 Institutul de Cercetări şi Proiectări pentru Gospodărirea Apelor, actualul „Aquaproiect“ SA Bucureşti, a început elaborarea proiectului. Construirea Canalului Magistral Siret-Bărăgan a fost aprobată prin Decretul 394/10.01.1986. Constructorul desemnat să execute lucrările era Antrepriza de Lucrări Hidrotehnice Focşani, devenită după 1990 SC Sibarex SA Câmpineanca.

Citește și: PSD stă pe o blondă, pardon, bombă! Telenovela amoroasă a Mihaelei Triculescu a început să ticăie

Lucrările au demarat în 1987, cu construirea Tronsonului 1, de 50 km, în judeţul Vrancea. A fost finalizat un segment de 5,7 km. Documentaţiile tehnico-economice pentru Tronsonul 2, de 140 km, prin Vrancea, Brăila, Buzău, Ialomiţa, nu au fost aprobate. Prin Legea 363/2006 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional, Secţiunea 1 Reţele de Transport, Anexa 5, e prevăzută realizarea obiectivului „Canal Magistral Siret-Bărăgan între Adjud şi Dridu“, cu o lungime de 190 km şi un debit de 50-200 mc/s. În ianuarie 2014, Guvernul a aprobat înființarea Regiei Autonome „Administrația Canalului Siret-Bărăgan“.

Producții suplimentare de 100 milioane euro

Proiectul are mai multe utilități. În primul rând, ar asigura irigarea gravitaţională a 700.000 ha din Bărăgan, producţiile suplimentare fiind cifrate la 100 milioane euro. „Mana cerească“ de care vorbește ministrul Agriculturii este că irigarea celor 700.000 ha s-ar face aproape gratuit, fără grupuri de pompare, deci fără costuri energetice.

De 12 ani, însă, canalul din Bărăgan este pe lista „căilor navigabile interioare“. Prin Legea 363/2006 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional, Secţiunea 1 Reţele de Transport, Anexa 5, e prevăzută realizarea obiectivului „Canal Magistral Siret-Bărăgan între Adjud şi Dridu“, cu o lungime de 190 km şi un debit de 50-200 mc/s.

Construirea canalului ar facilita transportul naval de mărfuri între Bucureşti şi zona formată din Focşani, Brăila şi vestul judeţului Galaţi. Transportul cu barjele este mai ieftin şi mai puţin poluant. În altă ordine de idei, canalul ar diminua riscurile unor inundaţii catastrofale în Lunca Siretului, cum au fost cele din 2005 și 2010, pentru că ar prelua viiturile de pe Siret.

Încă un șantier părăsit

Subfinanţarea sistematică a proiectului a dus la imaginea de şantier părăsit. Dacă în 1989-1990 pe şantierul canalului lucrau peste 2.000 de constructori, numărul acestora a scăzut treptat, iar prin 1994, când au fost oprite lucrările, mai lucrau 500 de oameni. În funcţie de cum au fost alocate fondurile, în ultimii ani s-a lucrat cu 250 sau 50 de constructori. În 2007, au fost alocate 10 milioane de lei, cu care a fost finalizat şi pus în funcţiune un segment de 5,7 km de canal din Tronsonul 1, ce asigură irigarea a 154.283 ha. Lucrările au fost începute pe alţi 37 din cei 44,3 km rămaşi din Tronsonul 1.

În 2008, a fost alocat numai 1 milion de lei, pentru conservare. În bugetul pe 2009 fusese aprobată alocarea a 50 de milioane de lei, dar, în mai 2009, Administrația Națională „Apele Române“ a anunţat că suma alocată a fost redusă cu 90%. În anii care au urmat au fost alocate sume nesemnificative. În perioada 2011-2015 a fost alocată în total suma de 4,4 milioane euro.

Demersuri eșuate

Transportatorii, respectiv Uniunea Societăţilor de Expediţii din România (USER), au făcut demersuri constante pentru alocare de fonduri, susținând importanța construirii Canalului Siret-Bărăgan pentru asigurarea unui transport de mărfuri ieftin și nepoluant, dar și pentru agricultură și dezvoltarea localităților din zona străbătută de canal. La zecile de adrese pe care USER le-a trimis către Secretariatul General al Guvernului, Ministerul Transporturilor, Ministerul Agriculturii și Ministerul Mediului, au fost primite răspunsuri formale, de genul „Ministerul Agriculturii este interesat în asigurarea unor surse de apă pentru irigarea terenurilor din spaţiul Siret-Ialomiţa“!

Mai interesate de proiect sunt Statele Unite și ChinaMai multă atenție par să acorde străinii acestui proiect. Prin 2012, a venit la București o delegație din China interesată de construirea Canalului. Tot în 2012, ministrul Rovana Plumb a discutat despre acest proiect cu Joshua Kaplan, directorul Regional pentru Orientul Mijlociu, Africa de Nord şi Europa al Agenţiei Statelor Unite pentru Comerţ şi Dezvoltare. Reprezentantul Guvernului SUA a venit la Bucureşti pentru a discuta despre managementul pădurilor şi Canalul Siret-Bărăgan.

Atunci, ministrul Mediului a cerut sprijinul părţii americane „în vederea identificării de noi tehnologii aplicabile acestui proiect, pentru a deveni viabil şi funcţional“. Au fost două episoade care demonstrează că investițiile în Canalul Siret-Bărăgan sunt luate în calcul de investitori din Statele Unite și China. La noi, pe fondul certurilor și succesiunii de crize politice, în ultimii ani nici măcar nu s-a mai discutat despre acest proiect strategic, care înseamnă irigarea gratuită a 700.000 de hectare.

Datele tehnice ale proiectului

  • Lungimea canalului: 190 km.
  • Repere geografice: Canalul parcurge traseul între Acumularea Calimăneşti de pe Siret (judeţul Vrancea) şi Lacul Dridu, situat la nord de Bucureşti, pe râul Ialomiţa.
  • Lăţimea canalului la suprafaţa apei: 57 m
  • Adâncimea canalului : 7 m
  • Lăţimea la bază: 20 m
  • Utilitatea proiectului
  • Asigură apa pentru irigaţii în nordul şi centrul Câmpiei Bărăgan, respectiv: 518.000 ha – în anii secetoşi și 700.000 ha – în anii medii.
  • Asigură apa necesară pentru utilităţi industriale la un debit de 5 m/s.
  • Elimină riscul producerii inundaţiilor în Lunca Siretului, fiind alimentat din Acumularea Calimăneşti, din Vrancea.

Cale de transport naval între Focşani, Brăila, zona adiacentă Galaţi şi Bucureşti. Conform pct 5.03 din capitolul „Reţele de căi navigabile interioare şi porturi“ din Planul de Amenajare a Teritoriului Naţional elaborat de Ministerul Transporturilor. Dacă ar fi realizat acest canal ar deveni porturi localităţile Mărăşeşti, Focşani, Râmnicu Sărat, Buzău şi Dridu.

Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturați, cu un Like, comunității de cititori de pe pagina noastră de Facebook.

opinia zilei

După ce zilele trecute se apucase de respectabilitate, Dragnea Teleormăneanul s-a apucat fix ieri și de construit autostrăzi! Ce valoare au aceste cuvinte în...

În ziua protestului generat de lipsa de infrastructură, propaganda PSD anunță: “Autostrada Moldovei începe azi!”. Asta după ce, zilele trecute, Dragnea Teleormăneanul declarase că vrea candidați "respectabili" la europarlamentare, din partea formației pe care o conduce. Ei, da, iată-l punând piciorul în prag, cu tărie, pentru infrastructură și alegerile europarlamentare de al căror test ne apropiem. Dar ce valoare mai pot avea aceste cuvințele în gura profetului urcat ca...

topul de azi

Mirela Furtună, liderul PSD al Regiunii de Sud-Est, și-a văzut visul cu… lovelele lui Teodorescu, baronul Deltei. Este deputat, are un copil din flori...

Conform unui eseu trimis pentru obținerea unei burse (foto jos), Mirela Furtună își dorea de mică să devină parlamentar, apoi europarlamentar. Iată că primul pas l-a reușit. Depulata, scuzați, deputata Mirela Furtună este absolvent al Colegiului Naţional de Apărare şi al Facultăților de Litere şi Istorie şi Ştiinţe Politice din cadrul Universităţii „Ovidius“ din Constanţa. Tot la Constanţa a urmat şi un master în cadrul Facultății de Istorie şi Ştiinţe Politice....

Muzica, maestre: PSD și ALDE Buzău nu mai sunt, de multă vreme, în relații cordiale! La Toma la poartă e o mâță moartă

Este război în toată regula între primarul pesedist Constantin Toma și tăricenii din ALDE Buzău. Miercuri, viceprimarul Andrei Neder s-a trezit cu ușa biroului încuiată, lăsat fără mașină, secretară şi sarcini de serviciu. Vicele a fost mutat disciplinar într-un birou dosit, spune primarul, pentru a putea dormi în continuare, așa cum a făcut-o în ultimii ani. Tensiunile dintre viceprimarul municipiului Buzău, Andrei Neder (ALDE Buzău), şi primarul Constantin Toma sunt...

Mai crede Tăriceanu în Dragnea? Despre o poveste de iubire pe ducă și despre strategiile pe care le are la îndemână liderul ALDE. Ce...

Povestea de iubire dintre Calin Popescu Tăriceanu și Liviu Dragnea e fumată, gata, între cei doi s-a produs deja o separație în fapt! Urmează doar pronunțarea divorțului, cel mai probabil imediat după, dacă nu chiar înainte de europarlamentare. Alegeri la care ALDE va merge separat, ce-i aia lista comună, nimic, adio și n-am cuvinte, zice liderul alianței liberal-democrate, între noi fie vorba o construcție politică de tip struțo-cămilă! Dovadă...

În „căruceru” lui Livache Pop. Cine este Aida Căruceru, deputata PSD care a distribuit pe Facebook o poză în care susține, în mod fals,...

Depulata, scuzați, deputata PSD Aida Căruceru, fidelă lui Liviu Dragnea, a distribuit pe Facebook o poză în care Klaus Iohannis apare alături de mai mulți turiști, printre care şi un bărbat cu barbă, făcând aluzie că acesta ar fi Ştefan Mandachi, suceveanul care a inițiat protestul „15 minute” pentru a reclama lipsa autostrăzilor. „#ŞîEi“, a scris Aida Căruceru pe Facebook. Cine este Aiduța? Nu ați auzit de ea. Nici...

Marius Iacob, procuror-șef adjunct al DNA, a demisionat. Iacob fusese, ieri, sancționat disciplinar cu “avertisment” de ÎCCJ, dând astfel dreptate Inspecției Judiciare

Marius Iacob, procurorul-șef adjunct al DNA, a demisionat din funcție. Decizia acestuia vine după ce luni, 19 martie, ÎCCJ a dat dreptate Inspecției Judiciare şi a decis sancționarea disciplinară a lui Iacob cu "avertisment". Potrivit legii, sancțiunea disciplinară atrage demiterea din funcție, însă Marius Iacob nu a mai așteptat ca ministrul Justiției să propună revocarea. Potrivit unor surse, Iacob vrea să-şi continue activitatea la DNA, deși anterior numirii în funcţia...
CONSTANTIN LUPU
CONSTANTIN LUPUhttps://expresssud-est.ro/
Pentru a schimba lumea, trebuie să te schimbi în primul rând pe tine. Abia apoi poți să cutezi la așa ceva.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

anchete

Oancea, comuna în care PSD Galați a „naționalizat“ două bălți. Ori despre cum nesocotesc autoritățile gălățene două sentințe definitive și irevocabile ale Tribunalului Galați...

Instanțele gălățene au obligat Comisia de Fond Funciar de la Prefectura Galați să elibereze titlurile de proprietate localnicilor din comuna Oancea, dar operațiunea e blocată de faptul că bălțile sunt de ani buni în proprietatea unor mahări din PSD Galați: Alexandru Sântion, directorul APIA Galați și Marius Necula, fost subprefect și prefect al județului. La 70 de ani de la naționalizarea din 1948 și colectivizarea din anii ’50, sătenilor din...

dezvăluiri
Express sud-est

reportajul zilei

Focurile Vii, locul de baștină a Flăcării olimpice. O minune ascunsă de o infrastructură jalnică, fapt ce a dus la o situație caracteristică pentru...

Focurile Vii. Un fenomen rar, o locație superbă, un loc cu iz de legendă, chiar mitic dacă este să-i credem pe cei care spun că a inspirat Flacăra Olimpică… Toate acestea sunt ascunse însă de o infrastructură jalnică, fapt ce a dus la o situație caracteristică pentru întreg turismul românesc. Fenomenul natural de la Focurile Vii, din județul Buzău, este puțin cunoscut turiștilor din țară şi străinătate şi nu...

Muzica, maestre: PSD și ALDE Buzău nu mai sunt, de multă vreme, în relații cordiale! La Toma...

Este război în toată regula între primarul pesedist Constantin Toma și tăricenii din ALDE Buzău. Miercuri, viceprimarul Andrei Neder s-a trezit cu ușa biroului încuiată, lăsat fără mașină, secretară şi sarcini de serviciu. Vicele a fost mutat disciplinar într-un birou dosit, spune primarul, pentru a putea dormi în continuare, așa cum a făcut-o în ultimii ani. Tensiunile dintre viceprimarul municipiului Buzău, Andrei Neder (ALDE Buzău),...

Marian Dragomir, făcut foc pe șefii de la București! Primarul din Brăila, către conducerea PSD: ”Mai terminați odată cu...

Primarul PSD al Brăilei, Marian Dragomir, a îndemnat conducerea centrală de la București să abandoneze subiectul Legilor Justiției, pentru că nu face bine partidului. Dragomir a făcut declarația în cadrul conferinței județene, în aplauzele sălii, informează Libertatea. Citește și: PSD refuză alegerile pentru primari în două tururi. Ce lideri de partide...

Compania Națională de Investiții va construi un nou sediu pentru Tribunalul Vrancea, s-a lăudat azi, la Focșani, Tudorel Toader....

Compania Națională de Investiții va construi un nou sediu pentru Tribunalul Vrancea, pe terenul de 11.000 mp aflat pe strada Lupeni din Focșani. Anunțul a fost făcut la Focșani de ministrul (in)Justiției Tudorel Bubonel Toader, care spune că proiectul va prinde viață curând, Compania Națională de Investiții trecându-l printre...

Compania de Apă Buzău, o schimbare cu aceeași putoare. După ce l-a lăsat pe TESCARU fără Companie pe motiv...

Compania de Apă Buzău a anunțat zilele acestea majorarea tarifului pentru metrul cub de apă livrat la robinete. Managerul Companiei de Apă, Simona Săvulescu, susține că majorările vor fi aplicate prin impunerea unui plan tarifar, odată cu implementarea unui nou proiect cu fonduri europene. Citește și: După ce zilele trecute...

Podul lui Tudose a pornit să treacă Dunărea. Bine ar fi să nu se înece ca pesedistul la mal

Lucrările la Podul lui Tudose, cel mai mare pod din România, au fost demarate. Anunțul a fost făcut pe Facebook chiar de fostul prim-ministru Mihai Tudose. Acesta prezintă o fotografie realizată cu ajutorul unei drone. Ministerul Transporturilor a emis în 19 decembrie autorizația de începere a lucrărilor de construire la...

Buzău. Adela Petre, creatoarea de artă populară distinsă de UNESCO cu titlul de „Tezaur Uman Viu”, a murit la...

Doliu în lumea artiștilor populari. Creatoarea Adela Petre, care a fost distinsă cu titlul de „Tezaur Uman Viu” a murit. Avea 89 de ani și era recunoscută în întreaga lume pentru modul în care promova cultura, portul și vorba românească.  Citește și: Literatura buzoiană și ariditatea ei sau despre cum...
sâmbătă, 23 martie, 2019
Buzău
nori împrăștiați
16.1 ° C
16.1 °
16.1 °
41 %
2.7kmh
44 %
sâm
15 °
Dum
17 °
lun
20 °
mar
14 °
mie
7 °

weekend

un hohot de râs
oameni pamflet