joi, 26 noiembrie, 2020
7 C
Buzău
joi, 26 noiembrie, 2020
7 C
Buzău
EXPRESS SUD-EST Canalul Siret-Bărăgan, un proiect strategic abandonat de toate guvernele postdecembriste

Canalul Siret-Bărăgan, un proiect strategic abandonat de toate guvernele postdecembriste

NEWS

Adrian Zoican, candidatul PNL la Primăria Buzău, împiedicat să intre la urne din cauza termometrului / Ce temperatură avea candidatul liberal

Accesul în secția de votare a candidatului PNL la Primăria Buzău, medicul Adrian Zoican, a fost restricționat din cauza unei erori a termometrului cu care era măsurată temperatura alegătorilor. Acesta a fost nevoit să aștepte duminică ca să își poată exercita dreptul la vot,...

PNL, învins umilitor la Buzău. Blatul jegos pe care „liberalii” buzoieni îl fac de ani de zile cu PSD-ul lui Ciolacu, i-a adus acestuia...

PNL, învins umilitor la Buzău. Blatul pe care „liberalii” buzoieni îl fac de ani de zile cu PSD-ul lui Ciolacu, i-a adus acestuia victoria atât de necesară pentru a rămâne la conducerea PSD. Citește și: Rețeta candidatului comun PNL și USR PLUS a funcționat și...

Rețeta candidatului comun PNL și USR PLUS a funcționat și pentru debarcarea lui Marian Oprișan. Cine este Oprișan și ce-a făcut în ultimii 20...

Marian Oprișan a pierdut funcția de președinte al Consiliului Județean Vrancea, pe care o deținea de aproape 20 de ani. În locul său a câștigat șefia consiliului județean candidatul comun al PNL și USR PLUS, Cătălin Dumitru Toma, acesta fiind ales prin vot direct, prevedere...

Construirea Canalului Siret-Bărăgan a început în 1987, au fost finalizați 5,7 km din cei 190 km care ar lega Vrancea de București, dar după 1990 proiectul a mai primit doar finanțări nesemnificative.

Deși politicienii recunosc valoarea strategică a acestei investiții, nu fac nimic pentru a-i asigura finanțarea. Fac doar declarații pompoase despre rețeaua de autostrăzi și drumurile expres care, cică, vor fi, și râd de naivitatea noastră, cu mâinile înfipte adânc în fondurile care vin de la UE pentru acestea. România mai are, însă, și alte proiecte de infrastructură importante, cum ar fi reluarea navigației pe Prut, trecută și în lista proiectelor ce ar putea primi finanțare europeană prin Strategia Dunării sau Canalul Siret-Bărăgan, un proiect cu două utilități majore, în agricultură și transporturi.

Citește și: Șefii pesediști ai CJ Tulcea se pișă pe dreptul de proprietate al statului şi al agricultorilor privați din Deltă

Proiectul canalului care ar urma să străbată Bărăganul a revenit recent în atenție, când, în prezența premierului Viorica Dăncilă, a fost pusă în funcțiune Staţia de pompare de la Haret (Vrancea), prin care se extrage apă din Canalul Siret-Bărăgan pentru irigarea terenurilor agricole din Vrancea. A fost o investiție de un milion de lei. Cu acest prilej, ministrul Agriculturii, Petre Daea, a declarat că proiectul Canalului Siret-Bărăgan nu este un obiectiv inclus în planul național de irigaţii, deoarece finalizarea acestuia presupune o finanțare de circa 5,5 miliarde de euro, însă ideea nu a fost abandonată. „Acest Canal Siret-Bărăgan este deosebit de importat pentru ţară. Nu este abandonat ca idee. Căutăm soluții şi în curând o să vedeți primele cantități de apă care vor intra pe culturile din zonă cu apă din acest canal. Lăsați-mă să nu vă spun când va fi.

Dacă aţi aşteptat 30 de ani, pentru că acolo nu s-a irigat niciodată, mai merită câteva zile ca să vedeţi prima apă care ajunge la culturi din această lucrare magistrală a țării româneşti. Este în preocuparea noastră să vedem cum o abordăm, etapă cu etapă, ca să folosim această mană cerească: folosirea apei gravitaţional. Însă nu puteam să punem în planul zilei această investiţie care costă, din datele pe care le am, în jur de 5,5 miliarde de euro ca să fie finalizată. Se are în vedere, se judecă, se analizează la nivelul nostru, să vedem cum putem valorifica acest sistem. Nu este în planul de guvernare, dar nu este abandonat“, a declarat Daea.

„Proiectul Davidescu”

Canalul Siret-Bărăgan este unul din proiectele fabuloase care ar schimba radical o zonă a ţării, Bărăganul. Proiectul nu e nou şi nu face parte din seria proiectelor megalomanice ale comuniştilor, prima propunere datând din 1912, când, după numele iniţiatorului, era numit „Proiectul Davidescu“.

Discuţiile au fost reluate în 1952, odată cu elaborarea strategiei construirii sistemelor de irigaţii. În 1965, 1968 şi 1971 au fost elaborate mai multe studii, iar în 1984 Institutul de Cercetări şi Proiectări pentru Gospodărirea Apelor, actualul „Aquaproiect“ SA Bucureşti, a început elaborarea proiectului. Construirea Canalului Magistral Siret-Bărăgan a fost aprobată prin Decretul 394/10.01.1986. Constructorul desemnat să execute lucrările era Antrepriza de Lucrări Hidrotehnice Focşani, devenită după 1990 SC Sibarex SA Câmpineanca.

Citește și: PSD stă pe o blondă, pardon, bombă! Telenovela amoroasă a Mihaelei Triculescu a început să ticăie

Lucrările au demarat în 1987, cu construirea Tronsonului 1, de 50 km, în judeţul Vrancea. A fost finalizat un segment de 5,7 km. Documentaţiile tehnico-economice pentru Tronsonul 2, de 140 km, prin Vrancea, Brăila, Buzău, Ialomiţa, nu au fost aprobate. Prin Legea 363/2006 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional, Secţiunea 1 Reţele de Transport, Anexa 5, e prevăzută realizarea obiectivului „Canal Magistral Siret-Bărăgan între Adjud şi Dridu“, cu o lungime de 190 km şi un debit de 50-200 mc/s. În ianuarie 2014, Guvernul a aprobat înființarea Regiei Autonome „Administrația Canalului Siret-Bărăgan“.

Producții suplimentare de 100 milioane euro

Proiectul are mai multe utilități. În primul rând, ar asigura irigarea gravitaţională a 700.000 ha din Bărăgan, producţiile suplimentare fiind cifrate la 100 milioane euro. „Mana cerească“ de care vorbește ministrul Agriculturii este că irigarea celor 700.000 ha s-ar face aproape gratuit, fără grupuri de pompare, deci fără costuri energetice.

De 12 ani, însă, canalul din Bărăgan este pe lista „căilor navigabile interioare“. Prin Legea 363/2006 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional, Secţiunea 1 Reţele de Transport, Anexa 5, e prevăzută realizarea obiectivului „Canal Magistral Siret-Bărăgan între Adjud şi Dridu“, cu o lungime de 190 km şi un debit de 50-200 mc/s.

Construirea canalului ar facilita transportul naval de mărfuri între Bucureşti şi zona formată din Focşani, Brăila şi vestul judeţului Galaţi. Transportul cu barjele este mai ieftin şi mai puţin poluant. În altă ordine de idei, canalul ar diminua riscurile unor inundaţii catastrofale în Lunca Siretului, cum au fost cele din 2005 și 2010, pentru că ar prelua viiturile de pe Siret.

Încă un șantier părăsit

Subfinanţarea sistematică a proiectului a dus la imaginea de şantier părăsit. Dacă în 1989-1990 pe şantierul canalului lucrau peste 2.000 de constructori, numărul acestora a scăzut treptat, iar prin 1994, când au fost oprite lucrările, mai lucrau 500 de oameni. În funcţie de cum au fost alocate fondurile, în ultimii ani s-a lucrat cu 250 sau 50 de constructori. În 2007, au fost alocate 10 milioane de lei, cu care a fost finalizat şi pus în funcţiune un segment de 5,7 km de canal din Tronsonul 1, ce asigură irigarea a 154.283 ha. Lucrările au fost începute pe alţi 37 din cei 44,3 km rămaşi din Tronsonul 1.

În 2008, a fost alocat numai 1 milion de lei, pentru conservare. În bugetul pe 2009 fusese aprobată alocarea a 50 de milioane de lei, dar, în mai 2009, Administrația Națională „Apele Române“ a anunţat că suma alocată a fost redusă cu 90%. În anii care au urmat au fost alocate sume nesemnificative. În perioada 2011-2015 a fost alocată în total suma de 4,4 milioane euro.

Demersuri eșuate

Transportatorii, respectiv Uniunea Societăţilor de Expediţii din România (USER), au făcut demersuri constante pentru alocare de fonduri, susținând importanța construirii Canalului Siret-Bărăgan pentru asigurarea unui transport de mărfuri ieftin și nepoluant, dar și pentru agricultură și dezvoltarea localităților din zona străbătută de canal. La zecile de adrese pe care USER le-a trimis către Secretariatul General al Guvernului, Ministerul Transporturilor, Ministerul Agriculturii și Ministerul Mediului, au fost primite răspunsuri formale, de genul „Ministerul Agriculturii este interesat în asigurarea unor surse de apă pentru irigarea terenurilor din spaţiul Siret-Ialomiţa“!

Mai interesate de proiect sunt Statele Unite și ChinaMai multă atenție par să acorde străinii acestui proiect. Prin 2012, a venit la București o delegație din China interesată de construirea Canalului. Tot în 2012, ministrul Rovana Plumb a discutat despre acest proiect cu Joshua Kaplan, directorul Regional pentru Orientul Mijlociu, Africa de Nord şi Europa al Agenţiei Statelor Unite pentru Comerţ şi Dezvoltare. Reprezentantul Guvernului SUA a venit la Bucureşti pentru a discuta despre managementul pădurilor şi Canalul Siret-Bărăgan.

Atunci, ministrul Mediului a cerut sprijinul părţii americane „în vederea identificării de noi tehnologii aplicabile acestui proiect, pentru a deveni viabil şi funcţional“. Au fost două episoade care demonstrează că investițiile în Canalul Siret-Bărăgan sunt luate în calcul de investitori din Statele Unite și China. La noi, pe fondul certurilor și succesiunii de crize politice, în ultimii ani nici măcar nu s-a mai discutat despre acest proiect strategic, care înseamnă irigarea gratuită a 700.000 de hectare.

Datele tehnice ale proiectului

  • Lungimea canalului: 190 km.
  • Repere geografice: Canalul parcurge traseul între Acumularea Calimăneşti de pe Siret (judeţul Vrancea) şi Lacul Dridu, situat la nord de Bucureşti, pe râul Ialomiţa.
  • Lăţimea canalului la suprafaţa apei: 57 m
  • Adâncimea canalului : 7 m
  • Lăţimea la bază: 20 m
  • Utilitatea proiectului
  • Asigură apa pentru irigaţii în nordul şi centrul Câmpiei Bărăgan, respectiv: 518.000 ha – în anii secetoşi și 700.000 ha – în anii medii.
  • Asigură apa necesară pentru utilităţi industriale la un debit de 5 m/s.
  • Elimină riscul producerii inundaţiilor în Lunca Siretului, fiind alimentat din Acumularea Calimăneşti, din Vrancea.

Cale de transport naval între Focşani, Brăila, zona adiacentă Galaţi şi Bucureşti. Conform pct 5.03 din capitolul „Reţele de căi navigabile interioare şi porturi“ din Planul de Amenajare a Teritoriului Naţional elaborat de Ministerul Transporturilor. Dacă ar fi realizat acest canal ar deveni porturi localităţile Mărăşeşti, Focşani, Râmnicu Sărat, Buzău şi Dridu.

Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturați, cu un Like, comunității de cititori de pe pagina noastră de Facebook.

Statistici Covid-19

Country/Region
Confirmed cases
Deaths
Recovered
Active cases
USA
13,139,882
268,262
7,808,059
5,063,561
India
9,266,705
135,261
8,679,138
452,306
Brazil
6,166,898
170,799
5,512,847
483,252
Russia
2,187,990
38,062
1,685,492
464,436
France
2,170,097
50,618
156,552
1,962,927
Spain
1,622,632
44,037
0
1,578,595
UK
1,557,007
56,533
0
1,500,474
Italy
1,480,874
52,028
637,149
791,697
Argentina
1,390,388
37,714
1,217,284
135,390
Colombia
1,270,991
35,860
1,174,959
60,172
Mexico
1,070,487
103,597
798,037
168,853
Germany
985,604
15,408
676,100
294,096
Peru
954,459
35,727
884,747
33,985
Poland
941,112
15,568
494,869
430,675
Iran
894,385
46,207
625,606
222,572
South Africa
775,502
21,201
716,444
37,857
Ukraine
677,189
11,717
317,395
348,077
Belgium
564,967
16,077
36,569
512,321
Chile
544,092
15,138
520,180
8,774
Iraq
542,187
12,086
472,054
58,047
Indonesia
516,753
16,352
433,649
66,752
Czechia
507,549
7,633
417,657
82,259
Netherlands
498,653
9,109
0
489,544
Turkey
467,730
12,840
385,480
69,410
Bangladesh
456,438
6,524
371,453
78,461
Romania
440,344
10,541
313,885
115,918
Philippines
424,297
8,242
387,266
28,789
Pakistan
386,198
7,843
334,392
43,963
Saudi Arabia
356,067
5,825
344,787
5,455
Canada
347,466
11,710
277,232
58,524
Morocco
336,506
5,539
284,496
46,471
Israel
332,317
2,826
320,069
9,422
Switzerland
313,978
4,418
218,900
90,660
Portugal
274,011
4,127
189,356
80,528
Austria
260,512
2,667
189,059
68,786
Sweden
230,514
6,555
0
223,959
Nepal
226,026
1,389
207,998
16,639
Jordan
198,021
2,442
131,181
64,398
Hungary
192,047
4,229
49,616
138,202
Ecuador
187,230
13,288
164,009
9,933
UAE
162,662
563
151,044
11,055
Panama
158,532
3,002
139,356
16,174
Bolivia
144,276
8,933
120,209
15,134
Kuwait
141,217
871
134,033
6,313
Serbia
140,608
1,315
31,536
107,757
Dominican Republic
139,396
2,315
113,263
23,818
Qatar
137,851
237
134,950
2,664
Japan
135,400
2,001
114,725
18,674
Costa Rica
134,520
1,674
82,611
50,235
Bulgaria
133,060
3,367
42,620
87,073
Armenia
130,870
2,068
103,055
25,747
Belarus
130,012
1,128
108,769
20,115
Kazakhstan
128,400
1,990
114,821
11,589
Oman
122,579
1,391
113,856
7,332
Lebanon
120,341
950
71,236
48,155
Guatemala
119,989
4,107
108,854
7,028
Georgia
118,690
1,124
98,781
18,785
Croatia
115,626
1,552
92,349
21,725
Egypt
114,107
6,585
102,201
5,321
Ethiopia
107,109
1,664
66,574
38,871
Honduras
106,116
2,888
47,006
56,222
Azerbaijan
102,396
1,224
66,963
34,209
Slovakia
101,257
749
56,378
44,130
Moldova
101,203
2,209
83,789
15,205
Venezuela
100,817
880
95,669
4,268
Greece
97,288
1,902
9,989
85,397
Tunisia
91,307
2,983
66,459
21,865
China
86,490
4,634
81,550
306
Bahrain
86,185
341
84,335
1,509
Myanmar
83,566
1,810
63,366
18,390
Bosnia
83,328
2,429
48,210
32,689
Libyan Arab Jamahiriya
80,407
1,140
51,585
27,682
Kenya
79,322
1,417
52,974
24,931
Paraguay
78,878
1,691
56,025
21,162
Algeria
78,025
2,329
50,712
24,984
Palestine
76,727
665
60,499
15,563
Denmark
74,204
802
58,148
15,254
Uzbekistan
72,289
606
69,477
2,206
Ireland
71,187
2,033
23,364
45,790
Kyrgyzstan
71,171
1,251
62,544
7,376
Slovenia
69,306
1,199
47,770
20,337
Nigeria
66,805
1,169
62,493
3,143
Malaysia
60,752
348
49,056
11,348
Singapore
58,195
28
58,091
76
Macedonia
57,451
1,600
34,970
20,881
Lithuania
53,757
449
12,655
40,653
Ghana
51,225
323
50,127
775
Afghanistan
45,716
1,737
36,232
7,747
El Salvador
37,884
1,098
34,595
2,191
Albania
34,944
743
17,031
17,170
Norway
34,268
316
20,956
12,996
Montenegro
32,808
459
21,229
11,120
S. Korea
32,318
515
26,950
4,853
Luxembourg
32,100
288
22,630
9,182
Australia
27,867
907
25,565
1,395
Cameroon
23,915
437
22,177
1,301
Finland
23,148
388
16,800
5,960
Sri Lanka
21,469
96
15,816
5,557
Côte d'Ivoire
21,168
131
20,843
194
Uganda
18,890
191
8,832
9,867
Zambia
17,535
357
16,755
423
Madagascar
17,341
251
16,657
433
Sudan
16,649
1,210
9,908
5,531
Senegal
15,960
331
15,558
71
Mozambique
15,302
128
13,459
1,715
Angola
14,821
340
7,517
6,964
Latvia
14,273
184
1,686
12,403
Namibia
14,006
145
13,339
522
French Polynesia
13,783
70
4,842
8,871
Guinea
12,949
76
11,922
951
Maldives
12,854
46
11,681
1,127
DRC
12,365
331
11,433
601
Tajikistan
12,008
86
11,395
527
French Guiana
11,116
70
9,995
1,051
Estonia
10,955
99
6,497
4,359
Cabo Verde
10,526
104
9,900
522
Jamaica
10,488
247
5,623
4,618
Botswana
9,992
31
7,692
2,269
Zimbabwe
9,508
274
8,336
898
Cyprus
9,453
47
2,055
7,351
Malta
9,253
122
7,062
2,069
Haiti
9,248
232
7,916
1,100
Gabon
9,173
59
9,016
98
Guadeloupe
8,344
149
2,242
5,953
Mauritania
8,246
171
7,646
429
Cuba
8,026
133
7,470
423
Réunion
7,836
39
6,660
1,137
Bahamas
7,469
163
5,733
1,573
Syrian Arab Republic
7,459
391
3,271
3,797
Trinidad and Tobago
6,503
116
5,655
732
Andorra
6,428
76
5,542
810
Swaziland
6,272
120
5,901
251
Malawi
6,018
185
5,450
383
Hong Kong
5,948
108
5,300
540
Nicaragua
5,784
160
4,225
1,399
Rwanda
5,779
47
5,317
415
Djibouti
5,670
61
5,575
34
Congo
5,632
93
4,988
551
Belize
5,423
129
2,986
2,308
Martinique
5,413
40
98
5,275
Iceland
5,312
26
5,110
176
Suriname
5,305
117
5,184
4
Guyana
5,236
147
4,242
847
Mayotte
5,181
49
2,964
2,168
Equatorial Guinea
5,137
85
5,005
47
Uruguay
4,988
73
3,923
992
Central African Republic
4,911
63
1,924
2,924
Aruba
4,778
45
4,632
101
Mali
4,461
148
3,060
1,253
Somalia
4,445
113
3,412
920
Thailand
3,942
60
3,788
94
Gambia
3,727
123
3,587
17
South Sudan
3,073
61
2,938
74
Benin
2,974
43
2,579
352
Togo
2,889
64
2,320
505
Burkina Faso
2,777
68
2,567
142
Guinea-Bissau
2,422
43
2,309
70
Sierra Leone
2,408
74
1,829
505
Yemen
2,124
611
1,474
39
Lesotho
2,092
44
1,277
771
New Zealand
2,040
25
1,955
60
Curaçao
1,929
3
1,057
869
Chad
1,655
101
1,494
60
Liberia
1,578
83
1,340
155
San Marino
1,492
44
1,221
227
Niger
1,419
70
1,170
179
Vietnam
1,331
35
1,166
130
Liechtenstein
1,183
14
985
184
Channel Islands
1,147
48
960
139
Sint Maarten
1,036
25
919
92
Gibraltar
991
5
895
91
Sao Tome and Principe
982
17
926
39
Turks and Caicos Islands
746
6
700
40
Diamond Princess
712
13
659
40
Mongolia
712
0
345
367
Saint Martin
690
12
598
80
Burundi
673
1
575
97
Papua New Guinea
645
7
588
50
Taiwan
625
7
555
63
Comoros
607
7
579
21
Monaco
594
3
530
61
Eritrea
558
0
473
85
Tanzania
509
21
183
305
Faroe Islands
500
0
498
2
Mauritius
497
10
440
47
Bhutan
386
0
367
19
Isle of Man
369
25
338
6
Cambodia
307
0
298
9
Cayman Islands
269
2
249
18
Barbados
263
7
243
13
Bermuda
239
9
205
25
Saint Lucia
235
2
109
124
Seychelles
166
0
159
7
Caribbean Netherlands
161
3
155
3
Brunei
150
3
145
2
Antigua and Barbuda
140
4
129
7
St. Barth
127
0
94
33
Saint Vincent and the Grenadines
84
0
78
6
Dominica
77
0
63
14
British Virgin Islands
71
1
70
0
Macao
46
0
46
0
Grenada
41
0
30
11
Lao People's Democratic Republic
39
0
24
15
Fiji
38
2
33
3
New Caledonia
32
0
32
0
Timor-Leste
30
0
30
0
Holy See (Vatican City State)
27
0
15
12
Saint Kitts and Nevis
22
0
19
3
Greenland
18
0
18
0
Solomon Islands
17
0
5
12
Saint Pierre Miquelon
16
0
12
4
Falkland Islands (Malvinas)
16
0
13
3
Montserrat
13
1
12
0
Western Sahara
10
1
8
1
MS Zaandam
9
2
0
7
Marshall Islands
4
0
1
3
Anguilla
4
0
3
1
Wallis and Futuna
3
0
1
2
Samoa
1
0
0
1
Vanuatu
1
0
0
1
Updated on 26 November 2020 13:22

TOPUL DE AZI

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.