joi, 20 iunie, 2019

ziar dependent doar de adevăr

|

contactați-ne: +40 755 977 819

27 C
Buzău
joi, 20 iunie, 2019

ziar dependent doar de adevăr

|

contactați-ne: +40 755 977 819

  • ACTUALITATE
  • LA ZI
  • POLITICĂ

Canalul Siret-Bărăgan, un proiect strategic abandonat de toate guvernele postdecembriste

editorial

Ionel Banu lu’ Hașdeu și procesul intentat de Andrei Alexandru Voicu, elevul care a primit nota doi la purtare pentru îndrăzneala de a o...

Pierderea de către Ionel Banu, directorul liceului Hașdeu din Buzău, a procesului intentat de Andrei Alexandru Voicu, elevul care a primit nota doi la purtare pentru îndrăzneala de a o critica pe cântăreața libidinoasă a liceului, a scos de sub preșul Ministerului Învățământului un munte de gunoi cu damfuri pesediste. Pierderea acestui proces de către Banu nu poate fi trecută cu vederea și datorită condițiilor în care învățământul românesc...

Construirea Canalului Siret-Bărăgan a început în 1987, au fost finalizați 5,7 km din cei 190 km care ar lega Vrancea de București, dar după 1990 proiectul a mai primit doar finanțări nesemnificative.

Deși politicienii recunosc valoarea strategică a acestei investiții, nu fac nimic pentru a-i asigura finanțarea. Fac doar declarații pompoase despre rețeaua de autostrăzi și drumurile expres care, cică, vor fi, și râd de naivitatea noastră, cu mâinile înfipte adânc în fondurile care vin de la UE pentru acestea. România mai are, însă, și alte proiecte de infrastructură importante, cum ar fi reluarea navigației pe Prut, trecută și în lista proiectelor ce ar putea primi finanțare europeană prin Strategia Dunării sau Canalul Siret-Bărăgan, un proiect cu două utilități majore, în agricultură și transporturi.

Citește și: Șefii pesediști ai CJ Tulcea se pișă pe dreptul de proprietate al statului şi al agricultorilor privați din Deltă

Proiectul canalului care ar urma să străbată Bărăganul a revenit recent în atenție, când, în prezența premierului Viorica Dăncilă, a fost pusă în funcțiune Staţia de pompare de la Haret (Vrancea), prin care se extrage apă din Canalul Siret-Bărăgan pentru irigarea terenurilor agricole din Vrancea. A fost o investiție de un milion de lei. Cu acest prilej, ministrul Agriculturii, Petre Daea, a declarat că proiectul Canalului Siret-Bărăgan nu este un obiectiv inclus în planul național de irigaţii, deoarece finalizarea acestuia presupune o finanțare de circa 5,5 miliarde de euro, însă ideea nu a fost abandonată. „Acest Canal Siret-Bărăgan este deosebit de importat pentru ţară. Nu este abandonat ca idee. Căutăm soluții şi în curând o să vedeți primele cantități de apă care vor intra pe culturile din zonă cu apă din acest canal. Lăsați-mă să nu vă spun când va fi.

Dacă aţi aşteptat 30 de ani, pentru că acolo nu s-a irigat niciodată, mai merită câteva zile ca să vedeţi prima apă care ajunge la culturi din această lucrare magistrală a țării româneşti. Este în preocuparea noastră să vedem cum o abordăm, etapă cu etapă, ca să folosim această mană cerească: folosirea apei gravitaţional. Însă nu puteam să punem în planul zilei această investiţie care costă, din datele pe care le am, în jur de 5,5 miliarde de euro ca să fie finalizată. Se are în vedere, se judecă, se analizează la nivelul nostru, să vedem cum putem valorifica acest sistem. Nu este în planul de guvernare, dar nu este abandonat“, a declarat Daea.

„Proiectul Davidescu”

Canalul Siret-Bărăgan este unul din proiectele fabuloase care ar schimba radical o zonă a ţării, Bărăganul. Proiectul nu e nou şi nu face parte din seria proiectelor megalomanice ale comuniştilor, prima propunere datând din 1912, când, după numele iniţiatorului, era numit „Proiectul Davidescu“.

Discuţiile au fost reluate în 1952, odată cu elaborarea strategiei construirii sistemelor de irigaţii. În 1965, 1968 şi 1971 au fost elaborate mai multe studii, iar în 1984 Institutul de Cercetări şi Proiectări pentru Gospodărirea Apelor, actualul „Aquaproiect“ SA Bucureşti, a început elaborarea proiectului. Construirea Canalului Magistral Siret-Bărăgan a fost aprobată prin Decretul 394/10.01.1986. Constructorul desemnat să execute lucrările era Antrepriza de Lucrări Hidrotehnice Focşani, devenită după 1990 SC Sibarex SA Câmpineanca.

Citește și: PSD stă pe o blondă, pardon, bombă! Telenovela amoroasă a Mihaelei Triculescu a început să ticăie

Lucrările au demarat în 1987, cu construirea Tronsonului 1, de 50 km, în judeţul Vrancea. A fost finalizat un segment de 5,7 km. Documentaţiile tehnico-economice pentru Tronsonul 2, de 140 km, prin Vrancea, Brăila, Buzău, Ialomiţa, nu au fost aprobate. Prin Legea 363/2006 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional, Secţiunea 1 Reţele de Transport, Anexa 5, e prevăzută realizarea obiectivului „Canal Magistral Siret-Bărăgan între Adjud şi Dridu“, cu o lungime de 190 km şi un debit de 50-200 mc/s. În ianuarie 2014, Guvernul a aprobat înființarea Regiei Autonome „Administrația Canalului Siret-Bărăgan“.

Producții suplimentare de 100 milioane euro

Proiectul are mai multe utilități. În primul rând, ar asigura irigarea gravitaţională a 700.000 ha din Bărăgan, producţiile suplimentare fiind cifrate la 100 milioane euro. „Mana cerească“ de care vorbește ministrul Agriculturii este că irigarea celor 700.000 ha s-ar face aproape gratuit, fără grupuri de pompare, deci fără costuri energetice.

De 12 ani, însă, canalul din Bărăgan este pe lista „căilor navigabile interioare“. Prin Legea 363/2006 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional, Secţiunea 1 Reţele de Transport, Anexa 5, e prevăzută realizarea obiectivului „Canal Magistral Siret-Bărăgan între Adjud şi Dridu“, cu o lungime de 190 km şi un debit de 50-200 mc/s.

Construirea canalului ar facilita transportul naval de mărfuri între Bucureşti şi zona formată din Focşani, Brăila şi vestul judeţului Galaţi. Transportul cu barjele este mai ieftin şi mai puţin poluant. În altă ordine de idei, canalul ar diminua riscurile unor inundaţii catastrofale în Lunca Siretului, cum au fost cele din 2005 și 2010, pentru că ar prelua viiturile de pe Siret.

Încă un șantier părăsit

Subfinanţarea sistematică a proiectului a dus la imaginea de şantier părăsit. Dacă în 1989-1990 pe şantierul canalului lucrau peste 2.000 de constructori, numărul acestora a scăzut treptat, iar prin 1994, când au fost oprite lucrările, mai lucrau 500 de oameni. În funcţie de cum au fost alocate fondurile, în ultimii ani s-a lucrat cu 250 sau 50 de constructori. În 2007, au fost alocate 10 milioane de lei, cu care a fost finalizat şi pus în funcţiune un segment de 5,7 km de canal din Tronsonul 1, ce asigură irigarea a 154.283 ha. Lucrările au fost începute pe alţi 37 din cei 44,3 km rămaşi din Tronsonul 1.

În 2008, a fost alocat numai 1 milion de lei, pentru conservare. În bugetul pe 2009 fusese aprobată alocarea a 50 de milioane de lei, dar, în mai 2009, Administrația Națională „Apele Române“ a anunţat că suma alocată a fost redusă cu 90%. În anii care au urmat au fost alocate sume nesemnificative. În perioada 2011-2015 a fost alocată în total suma de 4,4 milioane euro.

Demersuri eșuate

Transportatorii, respectiv Uniunea Societăţilor de Expediţii din România (USER), au făcut demersuri constante pentru alocare de fonduri, susținând importanța construirii Canalului Siret-Bărăgan pentru asigurarea unui transport de mărfuri ieftin și nepoluant, dar și pentru agricultură și dezvoltarea localităților din zona străbătută de canal. La zecile de adrese pe care USER le-a trimis către Secretariatul General al Guvernului, Ministerul Transporturilor, Ministerul Agriculturii și Ministerul Mediului, au fost primite răspunsuri formale, de genul „Ministerul Agriculturii este interesat în asigurarea unor surse de apă pentru irigarea terenurilor din spaţiul Siret-Ialomiţa“!

Mai interesate de proiect sunt Statele Unite și ChinaMai multă atenție par să acorde străinii acestui proiect. Prin 2012, a venit la București o delegație din China interesată de construirea Canalului. Tot în 2012, ministrul Rovana Plumb a discutat despre acest proiect cu Joshua Kaplan, directorul Regional pentru Orientul Mijlociu, Africa de Nord şi Europa al Agenţiei Statelor Unite pentru Comerţ şi Dezvoltare. Reprezentantul Guvernului SUA a venit la Bucureşti pentru a discuta despre managementul pădurilor şi Canalul Siret-Bărăgan.

Atunci, ministrul Mediului a cerut sprijinul părţii americane „în vederea identificării de noi tehnologii aplicabile acestui proiect, pentru a deveni viabil şi funcţional“. Au fost două episoade care demonstrează că investițiile în Canalul Siret-Bărăgan sunt luate în calcul de investitori din Statele Unite și China. La noi, pe fondul certurilor și succesiunii de crize politice, în ultimii ani nici măcar nu s-a mai discutat despre acest proiect strategic, care înseamnă irigarea gratuită a 700.000 de hectare.

Datele tehnice ale proiectului

  • Lungimea canalului: 190 km.
  • Repere geografice: Canalul parcurge traseul între Acumularea Calimăneşti de pe Siret (judeţul Vrancea) şi Lacul Dridu, situat la nord de Bucureşti, pe râul Ialomiţa.
  • Lăţimea canalului la suprafaţa apei: 57 m
  • Adâncimea canalului : 7 m
  • Lăţimea la bază: 20 m
  • Utilitatea proiectului
  • Asigură apa pentru irigaţii în nordul şi centrul Câmpiei Bărăgan, respectiv: 518.000 ha – în anii secetoşi și 700.000 ha – în anii medii.
  • Asigură apa necesară pentru utilităţi industriale la un debit de 5 m/s.
  • Elimină riscul producerii inundaţiilor în Lunca Siretului, fiind alimentat din Acumularea Calimăneşti, din Vrancea.

Cale de transport naval între Focşani, Brăila, zona adiacentă Galaţi şi Bucureşti. Conform pct 5.03 din capitolul „Reţele de căi navigabile interioare şi porturi“ din Planul de Amenajare a Teritoriului Naţional elaborat de Ministerul Transporturilor. Dacă ar fi realizat acest canal ar deveni porturi localităţile Mărăşeşti, Focşani, Râmnicu Sărat, Buzău şi Dridu.

Dacă v-a plăcut acest articol, vă invităm să vă alăturați, cu un Like, comunității de cititori de pe pagina noastră de Facebook.

CONSTANTIN LUPU
CONSTANTIN LUPUhttps://expresssud-est.ro/
Pentru a schimba lumea, trebuie să te schimbi în primul rând pe tine. Abia apoi poți să cutezi la așa ceva.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

abonează-te gratuit la express sud-est

comentarii recente

topul de azi

Ca pesedistul nu-i niciunul! Tudor Nădrag, fostul șef al Agenției pentru Protecția Mediului Constanța, a absolvit două facultăți LA ZI, în timp ce era...

Am scris de nenumărate ori despre „deșteptăciunea” care i-a trăznit și i-a adunat pe ștabii ridicați peste noapte în și din PSD. Vai de mama lor! Absolvenți a câte trei, patru facultăți în același timp, la universități care abia se înființau ori tocmai în anul terminării studiilor susnumiților se desființau. Însă, deșteptăciune mai mare ca a fostului primar de la Hârșova, Tudor Nădrag, rar întâlnești! La sfârșitul lui 2018, la...

Cătălin Țibuleac, fostul șef al SRI Tulcea, numit de Dăncilă în funcția de guvernator al Deltei Dunării. Scandal imens după publicarea deciziei în Monitorul...

Decizie controversată luată de premierul Viorica Dăncilă. Liderul Executivului a decis să îl numească pe Cătălin Țibuleac drept noul guvernator al Deltei Dunării, în locul lui Mălin Matei Mușetescu. Acesta este fostul șef al SRI Tulcea, funcție pe care a ocupat-o până la pensionarea din 2017. După aceea a ocupat funcția de președinte al Asociației de Management al Destinației Turistice Delta Dunării. Numirea lui Țibuleac a provocat un scandal de...

RĂZVAN AVRAM, UN FERMIER DN VRANCEA, VREA SĂ DEA LOVITURA! UN KILOGRAM DIN CARNEA ACESTOR ANIMALE COSTĂ 150 DE EURO!

AFACERE PROFITABILĂ! Răzvan Avram, un crescător de animale din Bordeasca Veche, Vrancea, spune că nu ar crește niciodată vaci sau oi pentru că piața este saturată. Prețul unui kilogram de carne din animalele pe care le crește costă între 100 și 150 de euro, iar mușchiulețul poate ajunge și la 300 de euro pe kilogram. Cu ce animale vrea să dea lovitura crescătorul? Citește și: Viorel Ionescu, primarul orașului Hârșova,...

Ionel Banu lu’ Hașdeu și procesul intentat de Andrei Alexandru Voicu, elevul care a primit nota doi la purtare pentru îndrăzneala de a o...

Pierderea de către Ionel Banu, directorul liceului Hașdeu din Buzău, a procesului intentat de Andrei Alexandru Voicu, elevul care a primit nota doi la purtare pentru îndrăzneala de a o critica pe cântăreața libidinoasă a liceului, a scos de sub preșul Ministerului Învățământului un munte de gunoi cu damfuri pesediste. Pierderea acestui proces de către Banu nu poate fi trecută cu vederea și datorită condițiilor în care învățământul românesc...

Viorel Ionescu, primarul orașului Hârșova, turist pe cheltuiala concetățenilor. Primare, banii înapoi!

În urmă cu un an, în mai 2018, primarul ALDE al orașului Hârșova, Viorel Ionescu, savura niscaiva whisky pe la Chicago, pe banii hârșovenilor, alături de o distinsă companie formată, printre alții, de fratele de suferință Vasile Pavăl, primarul pesedist al municipiului Vaslui, și Nicolae Barbu, primarul municipiului Giurgiu. Deplasarea oficială în SUA și Canada a avut loc la invitația făcută de președintele Asociației Municipiilor din România, Robert Sorin...

Cătălin Țibuleac, fostul șef al SRI Tulcea, numit de Dăncilă în funcția de guvernator al Deltei Dunării....

Decizie controversată luată de premierul Viorica Dăncilă. Liderul Executivului a decis să îl numească pe Cătălin Țibuleac drept noul guvernator al Deltei Dunării, în locul lui Mălin Matei Mușetescu. Acesta este fostul șef al SRI Tulcea, funcție pe care a ocupat-o până la pensionarea din 2017. După aceea a ocupat funcția de președinte al Asociației de Management al Destinației Turistice Delta Dunării. Numirea lui Țibuleac...

Andrei Bodean, procurorul care l-a trimis la închisoare pe Nicușor Constantinescu și care a instrumentat un dosar al lui...

Șeful DNA Constanța, Andrei Bodean, care a instrumentat dosare în care au fost trimiși în judecată fostul primar al Constanței Radu Mazăre și fostul președinte al Consiliului Județean Constanța Nicușor Constantinescu, a fost pus sub învinuire luni de Secția de anchetare a magistraților pentru abuz în serviciu, represiune nedreaptă...

Barajul Siriu, Prefectura Buzău și comunicatele de presă. Despre un „perpetuum mobile” de tocat bani, inventat de Consiliul Județean...

Ploile continuă să facă prăpăd în județul Buzău. Mai multe drumuri au fost rupte de viituri, între care Drumul Județean 203 K, la Lopătari, zeci de gospodării au fost inundate iar un cioban a fost la un pas să fie luat de apă, cu animalele sale. Sâmbăta trecută, o...

Plaja din Sfântu Gheorghe, înțesată cu pancarte cu „Accesul interzis“. Ce explicație are Administrația Deltei Dunării

Pe plaja din Sfântu Gheorghe au apărut pancarte prin care se anunță că accesul este interzis. Reprezentanții Biosferei Delta Dunării spun că oamenii vor putea să se bucure în continuare de accesul de zona sălbatică, însă se urmărește limitarea suprafeței care este invadată de turiști. Citește și: Primăria Constanța închiriază...

Primăria Constanța închiriază o suprafață de 5.000 metri pătrați din lacul Siutghiol pentru sporturi nautice

Primăria municipiului Constanţa vrea să închirieze cuveta lacului Siutghiol şi a luciului de apă aferent, în suprafață de aproximativ 5.000 metri pătrați pentru desfășurarea de activități recreative şi agrement nautic. Citește și: CULTURA URII. SINGURA CONSTANTĂ A POLITICII ȘI SOCIETĂȚII ROMÂNEȘTI Primăria Constanţa organizează la data de 7 iunie licitație publică...

Marcel Ciolacu, secretar general al PSD, în locul lui Ștefănescu Mitralieră. Stănescu, propus pentru funcția de președinte executiv /...

Ședința conducerii PSD în care liderii discută despre strategia partidului după eșecul de la europarlamentare și după încarcerarea lui Liviu Dragnea a început. Social-democrații vorbesc deja pe voci diferite. Câțiva lideri vor ieșirea de la guvernare, însă nucleul dur al partidului încearcă să strângă rândurile. Viorica Dăncilă îi are...

ALDE Claudiu Voicu, „viitorul primar” de la Pătârlagele, se plânge că a luat țeapă: Adrian de la ALDE Buzău...

Dezamăgire cruntă pentru „viitorul primar” de la Pătârlagele după ce a sperat că în sfârșit va demonstra ce poate mușchii lui (sâc!) în materie de alegători fără busolă în drum spre secția de votare. „Deputatul Adrian Mocanu m-a convins că ALDE e cel mai tare din parcare și mi-a promis...

opinia zilei

O VICTORIE CA O ÎNFRÂNGERE. De ce a pierdut PNL votul în majoritatea orașelor românești, iar alianța USR-PLUS a câștigat un procent uluitor la...

Alegerile viitoare, în mod sigur, nu vor mai beneficia de un referendum al lui Iohannis care să fie locomotiva unui vot anti PSD, și, pe cale de consecință, nici nu va mai exista o prezență masivă la vot care să scoată din pălărie niște bilețele norocoase pentru PNL, USR și PLUS. Astfel, dacă victoria de azi nu va fi fructificată cu luciditate, fără agende personale ale liderilor din opoziție,...

dezvăluiri
Express sud-est