marți, 24 noiembrie, 2020
5.6 C
Buzău
marți, 24 noiembrie, 2020
5.6 C
Buzău
Ești aici EXPRESS SUD-EST Canalul Siret-Bărăgan, un proiect strategic abandonat de toate guvernele postdecembriste

Canalul Siret-Bărăgan, un proiect strategic abandonat de toate guvernele postdecembriste

NEWS

Adrian Zoican, candidatul PNL la Primăria Buzău, împiedicat să intre la urne din cauza termometrului / Ce temperatură avea candidatul liberal

Accesul în secția de votare a candidatului PNL la Primăria Buzău, medicul Adrian Zoican, a fost restricționat din cauza unei erori a termometrului cu care era măsurată temperatura alegătorilor. Acesta a fost nevoit să aștepte duminică ca să își poată exercita dreptul la vot,...

PNL, învins umilitor la Buzău. Blatul jegos pe care „liberalii” buzoieni îl fac de ani de zile cu PSD-ul lui Ciolacu, i-a adus acestuia...

PNL, învins umilitor la Buzău. Blatul pe care „liberalii” buzoieni îl fac de ani de zile cu PSD-ul lui Ciolacu, i-a adus acestuia victoria atât de necesară pentru a rămâne la conducerea PSD. Citește și: Rețeta candidatului comun PNL și USR PLUS a funcționat și...

Rețeta candidatului comun PNL și USR PLUS a funcționat și pentru debarcarea lui Marian Oprișan. Cine este Oprișan și ce-a făcut în ultimii 20...

Marian Oprișan a pierdut funcția de președinte al Consiliului Județean Vrancea, pe care o deținea de aproape 20 de ani. În locul său a câștigat șefia consiliului județean candidatul comun al PNL și USR PLUS, Cătălin Dumitru Toma, acesta fiind ales prin vot direct, prevedere...

Construirea Canalului Siret-Bărăgan a început în 1987, au fost finalizați 5,7 km din cei 190 km care ar lega Vrancea de București, dar după 1990 proiectul a mai primit doar finanțări nesemnificative.

Deși politicienii recunosc valoarea strategică a acestei investiţii, nu fac nimic pentru a-i asigura finanţarea. Fac doar declarații pompoase despre rețeaua de autostrăzi și drumurile expres care, cică, vor fi, și râd de naivitatea noastră, cu mâinile înfipte adânc în fondurile care vin de la UE pentru acestea. România mai are, însă, și alte proiecte de infrastructură importante, cum ar fi reluarea navigației pe Prut, trecută și în lista proiectelor ce ar putea primi finanțare europeană prin Strategia Dunării sau Canalul Siret-Bărăgan, un proiect cu două utilități majore, în agricultură și transporturi.

Proiectul canalului care ar urma să străbată Bărăganul a revenit recent în atenție, când, în prezența premierului Viorica Dăncilă, a fost pusă în funcțiune Staţia de pompare de la Haret (Vrancea), prin care se extrage apă din Canalul Siret-Bărăgan pentru irigarea terenurilor agricole din Vrancea. A fost o investiție de un milion de lei. Cu acest prilej, ministrul Agriculturii, Petre Daea, a declarat că proiectul Canalului Siret-Bărăgan nu este un obiectiv inclus în planul naţional de irigaţii, deoarece finalizarea acestuia presupune o finanțare de circa 5,5 miliarde de euro, însă ideea nu a fost abandonată. „Acest Canal Siret-Bărăgan este deosebit de importat pentru ţară. Nu este abandonat ca idee. Căutăm soluţii şi în curând o să vedeţi primele cantităţi de apă care vor intra pe culturile din zonă cu apă din acest canal. Lăsaţi-mă să nu vă spun când va fi.

Citește și: EDITORIAL devastator pentru PSD în Le Figaro / „BOLNAVUL EUROPEI nu este Polonia sau Ungaria, ci ROMÂNIA”

Dacă aţi aşteptat 30 de ani, pentru că acolo nu s-a irigat niciodată, mai merită câteva zile ca să vedeţi prima apă care ajunge la culturi din această lucrare magistrală a țării româneşti. Este în preocuparea noastră să vedem cum o abordăm, etapă cu etapă, ca să folosim această mană cerească: folosirea apei gravitaţional. Însă nu puteam să punem în planul zilei această investiţie care costă, din datele pe care le am, în jur de 5,5 miliarde de euro ca să fie finalizată. Se are în vedere, se judecă, se analizează la nivelul nostru, să vedem cum putem valorifica acest sistem. Nu este în planul de guvernare, dar nu este abandonat“, a declarat Daea.

„Proiectul Davidescu”

Canalul Siret-Bărăgan este unul din proiectele fabuloase care ar schimba radical o zonă a ţării, Bărăganul. Proiectul nu e nou şi nu face parte din seria proiectelor megalomanice ale comuniştilor, prima propunere datând din 1912, când, după numele iniţiatorului, era numit „Proiectul Davidescu“.

Citește și: Dumitru Bărbieru, proprietarul fermei DAB Zootehnica din localitatea Jijila, Tulcea, acuză statul că îi ține porcii în carantină și nu-i poate vinde

Discuţiile au fost reluate în 1952, odată cu elaborarea strategiei construirii sistemelor de irigaţii. În 1965, 1968 şi 1971 au fost elaborate mai multe studii, iar în 1984 Institutul de Cercetări şi Proiectări pentru Gospodărirea Apelor, actualul „Aquaproiect“ SA Bucureşti, a început elaborarea proiectului. Construirea Canalului Magistral Siret-Bărăgan a fost aprobată prin Decretul 394/10.01.1986. Constructorul desemnat să execute lucrările era Antrepriza de Lucrări Hidrotehnice Focşani, devenită după 1990 SC Sibarex SA Câmpineanca.

Lucrările au demarat în 1987, cu construirea Tronsonului 1, de 50 km, în judeţul Vrancea. A fost finalizat un segment de 5,7 km. Documentaţiile tehnico-economice pentru Tronsonul 2, de 140 km, prin Vrancea, Brăila, Buzău, Ialomiţa, nu au fost aprobate. Prin Legea 363/2006 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional, Secţiunea 1 Reţele de Transport, Anexa 5, e prevăzută realizarea obiectivului „Canal Magistral Siret-Bărăgan între Adjud şi Dridu“, cu o lungime de 190 km şi un debit de 50-200 mc/s. În ianuarie 2014, Guvernul a aprobat înființarea Regiei Autonome „Administrația Canalului Siret-Bărăgan“.

Producții suplimentare de 100 milioane euro

Proiectul are mai multe utilități. În primul rând, ar asigura irigarea gravitaţională a 700.000 ha din Bărăgan, producţiile suplimentare fiind cifrate la 100 milioane euro. „Mana cerească“ de care vorbește ministrul Agriculturii este că irigarea celor 700.000 ha s-ar face aproape gratuit, fără grupuri de pompare, deci fără costuri energetice.

De 12 ani, însă, canalul din Bărăgan este pe lista „căilor navigabile interioare“. Prin Legea 363/2006 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional, Secţiunea 1 Reţele de Transport, Anexa 5, e prevăzută realizarea obiectivului „Canal Magistral Siret-Bărăgan între Adjud şi Dridu“, cu o lungime de 190 km şi un debit de 50-200 mc/s.

Construirea canalului ar facilita transportul naval de mărfuri între Bucureşti şi zona formată din Focşani, Brăila şi vestul judeţului Galaţi. Transportul cu barjele este mai ieftin şi mai puţin poluant. În altă ordine de idei, canalul ar diminua riscurile unor inundaţii catastrofale în Lunca Siretului, cum au fost cele din 2005 și 2010, pentru că ar prelua viiturile de pe Siret.

Încă un șantier părăsit

Subfinanţarea sistematică a proiectului a dus la imaginea de şantier părăsit. Dacă în 1989-1990 pe şantierul canalului lucrau peste 2.000 de constructori, numărul acestora a scăzut treptat, iar prin 1994, când au fost oprite lucrările, mai lucrau 500 de oameni. În funcţie de cum au fost alocate fondurile, în ultimii ani s-a lucrat cu 250 sau 50 de constructori. În 2007, au fost alocate 10 milioane de lei, cu care a fost finalizat şi pus în funcţiune un segment de 5,7 km de canal din Tronsonul 1, ce asigură irigarea a 154.283 ha. Lucrările au fost începute pe alţi 37 din cei 44,3 km rămaşi din Tronsonul 1.

În 2008, a fost alocat numai 1 milion de lei, pentru conservare. În bugetul pe 2009 fusese aprobată alocarea a 50 de milioane de lei, dar, în mai 2009, Administrația Națională „Apele Române“ a anunţat că suma alocată a fost redusă cu 90%. În anii care au urmat au fost alocate sume nesemnificative. În perioada 2011-2015 a fost alocată în total suma de 4,4 milioane euro.

Demersuri eșuate

Transportatorii, respectiv Uniunea Societăţilor de Expediţii din România (USER), au făcut demersuri constante pentru alocare de fonduri, susținând importanța construirii Canalului Siret-Bărăgan pentru asigurarea unui transport de mărfuri ieftin și nepoluant, dar și pentru agricultură și dezvoltarea localităților din zona străbătută de canal. La zecile de adrese pe care USER le-a trimis către Secretariatul General al Guvernului, Ministerul Transporturilor, Ministerul Agriculturii și Ministerul Mediului, au fost primite răspunsuri formale, de genul „Ministerul Agriculturii este interesat în asigurarea unor surse de apă pentru irigarea terenurilor din spaţiul Siret-Ialomiţa“!

Mai interesate de proiect sunt Statele Unite și ChinaMai multă atenție par să acorde străinii acestui proiect. Prin 2012, a venit la București o delegație din China interesată de construirea Canalului. Tot în 2012, ministrul Rovana Plumb a discutat despre acest proiect cu Joshua Kaplan, directorul Regional pentru Orientul Mijlociu, Africa de Nord şi Europa al Agenţiei Statelor Unite pentru Comerţ şi Dezvoltare. Reprezentantul Guvernului SUA a venit la Bucureşti pentru a discuta despre managementul pădurilor şi Canalul Siret-Bărăgan.

Atunci, ministrul Mediului a cerut sprijinul părţii americane „în vederea identificării de noi tehnologii aplicabile acestui proiect, pentru a deveni viabil şi funcţional“. Au fost două episoade care demonstrează că investițiile în Canalul Siret-Bărăgan sunt luate în calcul de investitori din Statele Unite și China. La noi, pe fondul certurilor și succesiunii de crize politice, în ultimii ani nici măcar nu s-a mai discutat despre acest proiect strategic, care înseamnă irigarea gratuită a 700.000 de hectare.

Datele tehnice ale proiectului

Lungimea canalului: 190 km.

Repere geografice: Canalul parcurge traseul între Acumularea Calimăneşti de pe Siret (judeţul Vrancea) şi Lacul Dridu, situat la nord de Bucureşti, pe râul Ialomiţa.

Lăţimea canalului la suprafaţa apei: 57 m

Adâncimea canalului : 7 m

Lăţimea la bază: 20 m

Utilitatea proiectului

Asigură apa pentru irigaţii în nordul şi centrul Câmpiei Bărăgan, respectiv: 518.000 ha – în anii secetoşi și 700.000 ha – în anii medii.

Asigură apa necesară pentru utilităţi industriale la un debit de 5 m/s.

Elimină riscul producerii inundaţiilor în Lunca Siretului, fiind alimentat din Acumularea Calimăneşti, din Vrancea.

Cale de transport naval între Focşani, Brăila, zona adiacentă Galaţi şi Bucureşti. Conform pct 5.03 din capitolul „Reţele de căi navigabile interioare şi porturi“ din Planul de Amenajare a Teritoriului Naţional elaborat de Ministerul Transporturilor. Dacă ar fi realizat acest canal ar deveni porturi localităţile Mărăşeşti, Focşani, Râmnicu Sărat, Buzău şi Dridu.

Statistici Covid-19

Country/Region
Confirmed cases
Deaths
Recovered
Active cases
USA
12,777,174
263,687
7,548,940
4,964,547
India
9,177,722
134,254
8,603,575
439,893
Brazil
6,088,004
169,541
5,445,095
473,368
France
2,144,660
49,232
152,592
1,942,836
Russia
2,114,502
36,540
1,611,445
466,517
Spain
1,606,905
43,131
0
1,563,774
UK
1,527,495
55,230
0
1,472,265
Italy
1,431,795
50,453
584,493
796,849
Argentina
1,374,631
37,122
1,203,800
133,709
Colombia
1,254,979
35,479
1,158,897
60,603
Mexico
1,049,358
101,926
784,693
162,739
Peru
950,557
35,641
880,645
34,271
Germany
946,648
14,583
618,800
313,265
Poland
876,333
13,774
438,868
423,691
Iran
866,821
45,255
610,406
211,160
South Africa
769,759
20,968
711,195
37,596
Ukraine
635,689
11,075
291,060
333,554
Belgium
558,779
15,618
35,949
507,212
Chile
542,080
15,106
517,524
9,450
Iraq
537,457
11,996
467,654
57,807
Indonesia
502,110
16,002
422,386
63,722
Czechia
496,638
7,360
405,982
83,296
Netherlands
489,818
8,945
0
480,873
Turkey
453,535
12,511
377,891
63,133
Bangladesh
449,760
6,416
364,611
78,733
Romania
422,852
10,177
296,844
115,831
Philippines
420,614
8,173
386,604
25,837
Pakistan
379,883
7,744
331,760
40,379
Saudi Arabia
355,489
5,796
343,816
5,877
Canada
337,555
11,521
269,199
56,835
Israel
329,998
2,811
318,601
8,586
Morocco
327,528
5,396
275,158
46,974
Switzerland
300,352
4,222
206,700
89,430
Portugal
264,802
3,971
176,827
84,004
Austria
250,333
2,459
175,527
72,347
Nepal
222,288
1,337
202,067
18,884
Sweden
208,295
6,406
0
201,889
Jordan
188,410
2,302
120,014
66,094
Ecuador
185,944
13,225
164,009
8,710
Hungary
177,952
3,891
43,339
130,722
UAE
160,055
554
149,578
9,923
Panama
155,658
2,973
137,004
15,681
Bolivia
144,034
8,916
119,548
15,570
Kuwait
140,393
868
132,848
6,677
Dominican Republic
138,829
2,311
112,882
23,636
Qatar
137,415
236
134,486
2,693
Japan
132,358
1,981
112,269
18,108
Costa Rica
132,295
1,641
81,336
49,318
Armenia
126,709
1,976
95,099
29,634
Serbia
126,187
1,237
31,536
93,414
Kazakhstan
126,182
1,945
112,806
11,431
Belarus
125,482
1,104
104,698
19,680
Bulgaria
124,966
3,069
38,226
83,671
Oman
122,356
1,386
113,577
7,393
Guatemala
118,722
4,092
107,819
6,811
Lebanon
117,517
911
69,079
47,527
Egypt
113,381
6,560
101,981
4,840
Georgia
108,690
1,012
89,170
18,508
Ethiopia
106,203
1,651
65,839
38,713
Croatia
105,691
1,398
85,018
19,275
Honduras
104,915
2,859
46,475
55,581
Venezuela
100,143
873
94,985
4,285
Moldova
98,418
2,169
80,882
15,367
Slovakia
96,472
693
47,933
47,846
Azerbaijan
95,281
1,160
64,475
29,646
Greece
93,006
1,714
9,989
81,303
Tunisia
89,196
2,862
63,846
22,488
China
86,464
4,634
81,508
322
Bahrain
85,886
339
84,017
1,530
Bosnia
80,553
2,342
45,760
32,451
Myanmar
80,505
1,765
59,888
18,852
Libyan Arab Jamahiriya
78,473
1,102
49,592
27,779
Kenya
77,785
1,392
51,903
24,490
Paraguay
77,072
1,665
55,046
20,361
Algeria
75,867
2,294
49,421
24,152
Palestine
73,196
645
59,538
13,013
Uzbekistan
71,774
604
69,054
2,116
Denmark
71,654
789
56,032
14,833
Ireland
70,711
2,023
23,364
45,324
Kyrgyzstan
69,885
1,237
61,160
7,488
Nigeria
66,439
1,168
62,241
3,030
Slovenia
65,778
1,097
44,558
20,123
Singapore
58,165
28
58,071
66
Malaysia
56,659
337
42,480
13,842
Macedonia
55,127
1,546
32,894
20,687
Ghana
50,941
323
49,599
1,019
Lithuania
48,226
392
11,032
36,802
Afghanistan
44,988
1,695
35,976
7,317
El Salvador
37,562
1,081
34,297
2,184
Albania
33,556
716
16,230
16,610
Norway
33,183
311
20,956
11,916
Montenegro
31,618
444
20,031
11,143
S. Korea
31,353
510
26,722
4,121
Luxembourg
31,111
273
22,004
8,834
Australia
27,843
907
25,533
1,403
Cameroon
23,842
435
22,177
1,230
Finland
21,936
384
15,300
6,252
Côte d'Ivoire
21,148
131
20,819
198
Sri Lanka
20,508
90
14,497
5,921
Uganda
18,165
181
8,675
9,309
Zambia
17,454
357
16,701
396
Madagascar
17,341
251
16,657
433
Sudan
16,052
1,197
9,737
5,118
Senegal
15,897
330
15,516
51
Mozambique
15,109
126
13,229
1,754
Angola
14,634
337
7,351
6,946
Namibia
13,897
145
13,234
518
French Polynesia
13,286
68
4,842
8,376
Latvia
13,236
162
1,635
11,439
Guinea
12,841
75
11,853
913
Maldives
12,758
46
11,615
1,097
DRC
12,278
329
11,386
563
Tajikistan
11,932
86
11,312
534
French Guiana
11,042
70
9,995
977
Jamaica
10,343
239
5,518
4,586
Cabo Verde
10,302
104
9,791
407
Botswana
9,992
31
7,692
2,269
Estonia
9,956
92
5,720
4,144
Zimbabwe
9,308
273
8,288
747
Haiti
9,224
232
7,886
1,106
Gabon
9,150
59
8,999
92
Malta
9,004
113
6,831
2,060
Cyprus
8,947
44
2,055
6,848
Guadeloupe
8,225
144
2,242
5,839
Mauritania
8,167
169
7,609
389
Cuba
7,879
132
7,356
391
Réunion
7,689
35
6,660
994
Bahamas
7,431
163
5,652
1,616
Syrian Arab Republic
7,295
380
3,155
3,760
Trinidad and Tobago
6,475
115
5,622
738
Andorra
6,304
76
5,405
823
Swaziland
6,233
120
5,869
244
Malawi
6,009
185
5,443
381
Rwanda
5,726
47
5,197
482
Nicaragua
5,725
159
4,225
1,341
Hong Kong
5,702
108
5,267
327
Djibouti
5,668
61
5,555
52
Congo
5,632
93
3,887
1,652
Suriname
5,297
116
5,173
8
Iceland
5,289
26
5,065
198
Belize
5,249
120
2,877
2,252
Guyana
5,154
146
4,034
974
Equatorial Guinea
5,137
85
5,005
47
Mayotte
5,122
49
2,964
2,109
Central African Republic
4,911
63
1,924
2,924
Uruguay
4,763
71
3,764
928
Aruba
4,737
45
4,607
85
Martinique
4,732
37
98
4,597
Somalia
4,445
113
3,412
920
Mali
4,326
146
3,044
1,136
Thailand
3,920
60
3,766
94
Gambia
3,726
123
3,582
21
South Sudan
3,064
60
2,912
92
Benin
2,916
43
2,579
294
Togo
2,854
64
2,274
516
Burkina Faso
2,754
68
2,552
134
Guinea-Bissau
2,422
43
2,309
70
Sierra Leone
2,406
74
1,828
504
Yemen
2,107
609
1,459
39
Lesotho
2,086
44
1,276
766
New Zealand
2,031
25
1,953
53
Curaçao
1,773
3
1,031
739
Chad
1,648
101
1,476
71
Liberia
1,551
82
1,331
138
San Marino
1,428
44
1,149
235
Niger
1,381
70
1,166
145
Vietnam
1,312
35
1,151
126
Liechtenstein
1,156
12
952
192
Channel Islands
1,094
48
887
159
Sint Maarten
1,012
25
900
87
Sao Tome and Principe
981
17
926
38
Gibraltar
967
5
871
91
Turks and Caicos Islands
746
6
700
40
Diamond Princess
712
13
659
40
Saint Martin
690
12
598
80
Mongolia
672
0
342
330
Burundi
664
1
575
88
Taiwan
618
7
549
62
Papua New Guinea
612
7
588
17
Comoros
596
7
572
17
Monaco
583
3
518
62
Eritrea
558
0
473
85
Tanzania
509
21
183
305
Faroe Islands
500
0
497
3
Mauritius
494
10
433
51
Bhutan
382
0
360
22
Isle of Man
369
25
332
12
Cambodia
306
0
296
10
Cayman Islands
265
2
245
18
Barbados
260
7
241
12
Bermuda
227
9
200
18
Saint Lucia
223
2
106
115
Seychelles
166
0
159
7
Caribbean Netherlands
161
3
155
3
Brunei
149
3
145
1
Antigua and Barbuda
139
4
128
7
St. Barth
127
0
94
33
Saint Vincent and the Grenadines
84
0
78
6
Dominica
77
0
63
14
British Virgin Islands
71
1
70
0
Macao
46
0
46
0
Grenada
41
0
30
11
Lao People's Democratic Republic
39
0
24
15
Fiji
35
2
33
0
New Caledonia
32
0
32
0
Timor-Leste
30
0
30
0
Holy See (Vatican City State)
27
0
15
12
Saint Kitts and Nevis
20
0
19
1
Greenland
18
0
18
0
Solomon Islands
16
0
5
11
Saint Pierre Miquelon
16
0
12
4
Falkland Islands (Malvinas)
16
0
13
3
Montserrat
13
1
12
0
Western Sahara
10
1
8
1
MS Zaandam
9
2
0
7
Marshall Islands
4
0
1
3
Anguilla
4
0
3
1
Wallis and Futuna
2
0
1
1
Samoa
1
0
0
1
Vanuatu
1
0
0
1
Updated on 24 November 2020 5:39

TOPUL DE AZI

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.