vineri, 19 iulie, 2019

ziar dependent doar de adevăr

|

contactați-ne: +40 755 977 819

26 C
Buzău
vineri, 19 iulie, 2019

ziar dependent doar de adevăr

|

contactați-ne: +40 755 977 819

  • ACTUALITATE
  • ȘTIRI SUD-EST
  • SPECIAL

Drumul de fier Braşov-Buzău, visul neîmplinit al unei căi ferate care trebuia să lege Transilvania de Muntenia

editorial

Ionel Banu lu’ Hașdeu și procesul intentat de Andrei Alexandru Voicu, elevul care a primit nota doi la purtare pentru îndrăzneala de a o...

Pierderea de către Ionel Banu, directorul liceului Hașdeu din Buzău, a procesului intentat de Andrei Alexandru Voicu, elevul care a primit nota doi la purtare pentru îndrăzneala de a o critica pe cântăreața libidinoasă a liceului, a scos de sub preșul Ministerului Învățământului un munte de gunoi cu damfuri pesediste. Pierderea acestui proces de către Banu nu poate fi trecută cu vederea și datorită condițiilor în care învățământul românesc...

Aceasta e istoria unei idei vizionare: construirea unei căi ferate care să lege Transilvania de Muntenia, trecând Carpații prin Pasul Buzău. E însă o istorie scurtă, încheiată înainte de vreme: construcţia s-a oprit în mai multe rânduri, înainte şi după Primul Război Mondial, şi în 1931 de tot, atunci când nu mai erau de realizat decât cei aproximativ 40 de kilometri ce despărțeau Întorsura Buzăului de Nehoiaşu. Părţi ale unui proiect uriaş, cele două staţii rămân pentru totdeauna uitate „puncte terminus” ale unor linii ferate secundare.

Premisele acestui proiect pot fi identificate încă din anul 1862, când, în textul unui memoriu tratând problema realizării „celei dintâi căi ferate din România Unită”, ilustrul om politic şi ziarist George Bariţiu (1812-1893) considera că viitorul traseu ar fi trebuit „să lege Giurgiul cu Bucureştiul şi, trecând prin Ploieşti, să se apropie de munţi”.

Buzău-Nehoiaşu, primul tronson al căii ferate, e inaugurat în 1909

Punerea în practică a ambițiosului deziderat avea să demareze însă abia patru decenii mai târziu, la 24 martie 1907, când în „Monitorul Oficial” nr. 276 este publicat textul Înaltului Decret Regal Nr. 1129, prin care era aprobată construcţia viitoarei linii ferate particulare „de utilitate publică” Buzău-Nehoiaşu, primul tronson al proiectatei căi ferate Buzău-Braşov.

Citește și: Fostul deputat Mihail Boldea, condamnat la șapte ani de închisoare cu executare. Decizia nu este definitivă

Realizată de antrepriza inginerului Maximillian Schiffer, din fondurile puse la dispoziţie de banca „Marmorosch-Bank &Co.”, noua cale ferată a fost deschisă circulaţiei în ziua de 30 ianuarie 1909, exploatarea sa urmând a fi realizată de „Societatea anonimă a căii ferate Buzău-Nehoiaşu”, în baza unei convenţii încheiate cu Direcţiunea Generală a Căilor Ferate Române.

Cu toate că, în anul 1913, administraţia feroviară naţională prevedea realizarea unui studiu vizând prelungirea liniei până la Întorsura Buzăului, izbucnirea Primului Război Mondial a făcut ca această idee să fie abandonată.

Între cele două războaie se construiește şi tronsonul Hărman – Întorsura Buzăului

După încheierea conflagrației mondiale, dar mai ales după reunificarea României, problema deschiderii unei noi legături feroviare transcarpatice avea să revină în actualitate: proiectul s-a regăsit în toate cele patru programe de dezvoltare ale reţelei feroviare naţionale, ce au fost elaborate succesiv între anii 1920-1926. În acest context, prin legea publicată în „Monitorul Oficial” nr. 80 din data de 12 iulie 1923, linia „Braşov-Buzău” era considerată „lucrare de utilitate publică”, iar Direcţiei Generale a Căilor Ferate Române îi e acordat un credit în valoare de 100 de milioane de lei pentru realizarea sa.

Citește și: Românica mea

În toamna aceluiași an, construcţia drumului de fier transcarpatic a fost reluată, șantierul său mutându-se de această dată în Transilvania, la Hărman, o mică staţie situată pe linia magistrală Braşov-Deda. După şapte ani şi jumătate, în ziua de 25 iunie 1931, răsună, la Întorsura Buzăului, șuieratul primul tren. Dar, ca şi cu două decenii în urmă, la Nehoiaşu, lucrările se opresc din nou. Iar, peste puţină vreme, situaţia geopolitică a Europei se degradează rapid, ceea ce face ca aproape toate fondurile de care dispunea Direcţia Generală CFR să fie realocate către alte proiecte mult mai necesare în cazul izbucnirii unui nou conflict militar.

Urmarea: cei aproximativ 40 de kilometri de traseu ce mai trebuiau construiți pentru a îndeplini doritul vis al românilor de pe cele două părţi ale Carpaţilor nu aveau să mai fie realizați niciodată – iar cele două staţii de cale ferată, de la Întorsura Buzăului şi Nehoiaşu, rămân, pentru totdeauna, doar nişte uitate „puncte terminus” ale unor linii ferate secundare.

La Teliu, cel mai lung tunel feroviar din România

Pentru ca proiectatul „drum de fier” transcarpatic să poată străpunge culmile întâlnite pe tronsonul său cuprins între Braşov şi Întorsura Buzăului, a fost necesară însă construcţia a trei tuneluri, cel mai important dintre ele, de la Teliu, măsurând nu mai puţin de 4.379 de metri. Monumentala lucrare de arhitectură feroviară, ce rămâne şi în prezent cea mai lungă construcţie de acest tip din România, a fost realizată de antrepriza germană „Julius Berger Tiefbau Aktien Gesselschaft-Berlin”, excavarea sa demarând de la nord către sud, în ziua de 15 iulie 1924.

După aproape un an, în ziua de 5 iulie 1925, o altă echipă de tunelişti a început să lucreze în sens contrar, dinspre actuala staţie de cale ferată Întorsura Buzăului, cele două galerii întâlnindu-se în ziua de 1 octombrie 1926, la o distanţă de 3.363 de metri de portalul nordic al tunelului şi 1.013 metri de cel sudic. Finalizat la 30 septembrie 1928, deschis circulaţiei în ziua de 25 iunie 1931 şi inaugurat abia trei ani mai târziu, la 24 iunie 1934, tunelul a fost proiectată astfel încât să nu stânjenească o eventuală dezvoltare ulterioară a atât de necesarei legături transcarpatice; gabaritul său permitea instalarea unei linii ferate electrificate cu două fire de circulație, linie care nu se va mai construi însă niciodată.

Astăzi, numai câteva trenuri de pasageri ale companiei private care a preluat în concesiune, în 2005, calea ferată Hărman-Întorsura Buzăului mai străbat zilnic bătrânul tunel – şi doar șuieratul tainic al vântului ce se strecoară uneori prin portaluri mai spune povestea proiectului vizionar de traversare a Carpaţilor… (Sursa: historia.ro)

GEORGE LIXANDRU
GEORGE LIXANDRUhttps://expresssud-est.ro/
Nu te întreba de ce ți-e dor de acasă – întreabă-te ce trebuie să faci ca să fii acasă şi pune-te pe treabă. Deoarece României îi trebuie oameni care SUNT acasă și plini de viaţă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

abonează-te gratuit la express sud-est

comentarii recente

topul de azi

Gheorghe Daniel Rece, popa din Constanța acuzat de pornografie infantilă, a fost arestat preventiv pentru 30 de zile. Două noi victime s-au adăugat „palmaresului”...

Gheorghe Daniel Rece, popa din județul Constanța cercetat pentru pornografie infantilă, a fost arestat preventiv pentru 30 de zile. Acesta este acuzat că a pus o fetiță de 13 ani din Iași să se filmeze în ipostaze indecente și să-i trimită imaginile. Victima a fost crescută timp de patru ani de către un asistent maternal.  Ancheta în cazul preotului Gheorghe Daniel Rece, acuzat de pornografie infantilă s-a extins, odată cu...

OVIDIU BADEA, BUGETARUL MILIONAR care face bani NEFĂCÂND NIMIC. Despre cum fură PSD din bugetul de stat prin intermediul salariilor MEGA-NESIMȚITE, în timp ce...

Într-o țară cu mii de școli cu wc-ul în curte, cu spitale care mai mult se dărâmă decât se construiesc, un pesedist încasează pentru anul 2019 suma de 1,94 milioane lei pentru o funcție de director de institut, potrivit Ordinului Ministrului nr. 337 din 23 mai 2019. Probabil că doar întâmplarea a făcut să se ajungă la informația aceasta. Întrebarea este câte astfel de situații absolut halucinante mai sunt,...

Corina Corbu, noul președinte al ÎCCJ. Acuzată, în urmă cu cinci ani, de complicitate la favorizarea făptuitorului, noua șefă a Înaltei Curți NU este...

Corina Corbu, singurul magistrat care şi-a depus candidatura pentru funcţia de președinte al Înaltei Curți de Casație şi Justiție (ICCJ), a susținut  joi interviul în fața membrilor Secției pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii (CSM).  Magistrații au validat-o pentru această funcție. Corina Corbu are o experiență interesantă la ÎCCJ. Ea este în prezent președinte al secției de Contencios de la ÎCCJ. Corina Corbu a avut și probleme cu justiția....

S-a aflat CINE a pierdut DROGURILE găsite pe plaja MĂRII NEGRE în luna martie! O tonă de cocaină „a supraviețuit“ până pe uscat şi...

Procurorii DIICOT au făcut publice date noi în dosarul drogurilor recuperate în martie 2019 din Marea Neagră, scrie Adevărul. Din rechizitoriu procurorilor reiese că grupul traficanților de droguri era format din mai multe persoane, de cetățenie sârbă, spaniolă şi română. Cel mai probabil, rețeaua era coordonată de șefii unei grupări interlope din Serbia, iar scopul a fost de a transporta o cantitate de cel puțin 3 tone de cocaină cu...

Încă un PESEDIST delirează pe BANII NOȘTRI! Declarație cinică a lui DANIEL OSMANOVICI, purtătorul de cuvânt al CNAS: Oamenii mor oricum. Și cu, și...

Declarație cinică făcută de purtătorul de cuvânt al CNAS, miercuri, în cea de-a 17-a zi în care sistemul informatic din sănătate nu a funcționat. Daniel Osmanovici, purtătorul de cuvânt al instituției, a declarat, pentru RFI, că „oamenii mor oricum. Și cu, și fără sistem“, scrie Hotnews. „Medicii nu pot să efectueze niciun fel de operațiuni medicale fără să le înregistreze prin cardul național de sănătate. În caz contrar, aceștia riscă...

S-a aflat CINE a pierdut DROGURILE găsite pe plaja MĂRII NEGRE în luna martie! O tonă de...

Procurorii DIICOT au făcut publice date noi în dosarul drogurilor recuperate în martie 2019 din Marea Neagră, scrie Adevărul. Din rechizitoriu procurorilor reiese că grupul traficanților de droguri era format din mai multe persoane, de cetățenie sârbă, spaniolă şi română. Cel mai probabil, rețeaua era coordonată de șefii unei grupări interlope din Serbia, iar scopul a fost de a transporta o cantitate de cel puțin...

Viitorul elevilor, „îngropat” de bani și de „prestigiul” unității de învățământ. Despre „Fenomenul Brăila“ și cum reușește administrația PSD...

La examenul de Bacalaureat trebuie să participe doar elevii cel mai bine pregătiți, sau trebuie să fie un examen la care toți pot obține rezultate mai mult sau mai puțin bune? Este mai important prestigiul unității de învățământ sau șansa unui copil de a progresa? Sunt întrebări lansate în spațiul...

Nicușor Constantinescu o să-i țină de urât, mult timp, lui Mazăre. Fostul președinte al Consiliului Județean Constanța a fost...

Fostul președinte al Consiliului Județean Constanţa, Nicușor Constantinescu, a fost condamnat în dosarul în care era acuzat că a plătit 30 de milioane de lei din bugetul CJ pentru plantarea de perdele forestiere şi pentru alte proiecte care, de fapt, nu s-au realizat. Nicușor Constantinescu este acuzat că în calitate...

„Afacerea” Apă Canal SA Galați. Cum au reușit autoritățile gălățene să scumpească apa potabilă și canalizarea de două ori...

O situație aiuritoare, cu iz penal, se întâmplă zilele acestea la Galați, unde compania Apă Canal SA a majorat, cu acordul autorităților, de două ori în numai trei zile (mai precis la 1 și la 3 iulie 2019) tarifele la apa potabilă și la canalizare, cu un total de...

Aflată într-o vizită „de lucru” în orașele de la Dunăre, premierul Viorica Dăncilă s-a trezit că este în campanie...

Promisiuni de campanie țesute cu ață albă. Premierul Viorica Dăncilă a prezentat cu surle și trâmbițe la Galați exact ce vor să audă atât brăilenii cât și gălățenii, și anume informații referitoare la viitorul drum expres Galați-Brăila. Aceasta a dat vineri asigurări că banii pentru execuție nu sunt o...

Escrocherii în lanț în Primăria Buzău! Pe modelul Metalurgica, primarul Constantin Toma și gașca de penali din PSD falimentează...

La nivelul Primăriei municipiului Buzău, condusă spre un înfloritor dezastru (sâc!) de pesedistul Constantin Toma, se întâmplă fapte care ar trebui să intre urgent în atenția DNA și Agenției Naționale de Integritate! Deși instituția buzoiană riscă să intre cât de curând într-un colaps social și financiar, proiectele europene fiind...

Delta Dunării: persoanele care nu şi-au ridicat încă permisele de pescuit familial sau comercial le vor putea primi chiar...

Persoanele din Deltă care nu şi-au ridicat încă permisele de pescuit familial sau comercial de la sediul Administrației Rezervației Biosferei Delta Dunării (ARBDD) le vor putea primi chiar în comunitățile din care fac parte, a declarat marți, pentru AGERPRES, guvernatorul Rezervației, Cătălin Ţibuleac. Citește și: Felix Stroe vrea să pună...

opinia zilei

Viitorul elevilor, „îngropat” de bani și de „prestigiul” unității de învățământ. Despre „Fenomenul Brăila“ și cum reușește administrația PSD să pună „bomboane” de 10...

La examenul de Bacalaureat trebuie să participe doar elevii cel mai bine pregătiți, sau trebuie să fie un examen la care toți pot obține rezultate mai mult sau mai puțin bune? Este mai important prestigiul unității de învățământ sau șansa unui copil de a progresa? Sunt întrebări lansate în spațiul public, recent, după ultimele sesiuni de Evaluare Națională și de Bacalaureat. Citește și: Cum „construiește” PSD spitale pe bandă rulantă. Singura...

dezvăluiri
Express sud-est