duminică, 8 decembrie, 2019

Ai un pont? Sună-ne acum! Suntem tot timpul pe fază!

+40 755 977 819

2 C
Buzău
duminică, 8 decembrie, 2019

CIUMA ROȘIE. Într-o stație de autobuz de pe Bălcescu, în Buzău, am pățit o întâmplare care m-a pus pe gânduri

Tot ce se întâmplă azi îmi confirmă că dileala e generalizată… Un bătrân, aparent onorabil, îmbrăcat elegant, m-a înjurat ieri de mamă din cauză...

Cele 5 mari urgențe ale Guvernului Orban. De la presiunea pentru creionarea unui buget sustenabil pentru 2020, până la întărirea statului de drept

Guvernul Orban are câteva puncte fierbinți pe care ar trebui să le rezolve în perioada următoare, de la presiunea pentru creionarea unui buget sustenabil...
BUZĂU Drumul de fier Braşov-Buzău, visul neîmplinit al unei căi ferate care trebuia...

Drumul de fier Braşov-Buzău, visul neîmplinit al unei căi ferate care trebuia să lege Transilvania de Muntenia

Anca Alexandrescu, femeia care reprezenta interfața lui Liviu Dragnea la Guvernul Dăncilă, s-a întors! Fosta consilieră a...

Anca Alexandrescu, fosta consilieră a lui Liviu Dragnea, a fost văzută luni, la Palatul Parlamentului. Conform unor surse din...

Gabriel Oprea, în stafful PSD. Cum a ajuns fesul „interesului național”, purtat șmecherește de o asociație obscură...

Gabriel Oprea și-a premeditat revenirea în PSD, pe ușa din dos, înființând, la finalul lunii mai 2019, o asociație...

Peste un miliard și jumătate de euro în 30 de ani ori despre cum întreține Republica România...

„Puțini am fost, mulți am rămas“, spuneau cândva, plini de năduf, bătrânii ilegaliști PCR, puși față în față cu...

TOPUL DE AZI

Mihai Fifor, implicat în cazul permiselor false de port-armă din Caraș Severin? În dosar, cinci suspecți au fost arestați, iar prefectul județului este anchetat sub control judiciar

*Prefectul de Caraș-Severin, anchetat sub control judiciar în cazul permiselor de port-armă vândute de polițiști, a demisionat. Procurorii îl...

CIUMA ROȘIE. Într-o stație de autobuz de pe Bălcescu, în Buzău, am pățit o întâmplare care m-a pus pe gânduri

Tot ce se întâmplă azi îmi confirmă că dileala e generalizată… Un bătrân, aparent onorabil, îmbrăcat elegant, m-a înjurat...

Carmen Adriana Ichim, o DĂNCILĂ înfiptă cu sula în fruntea JUDEȚULUI BUZĂU, informează: TOT ce se scrie de RĂU despre BARAJUL SIRIU e FAKE NEWS! Planul secret al dănciloaiei de la Buzău

Credeați că e proastă? Nuuu! Carmen Adriana Ichim, prefectul județului Buzău, e și proastă și nimfomană! Așadar, și-a chemat...

Codruța Kovesi a primit la Bruxelles premiul ”Femeia la putere” pentru activitatea din România. La București, penalii din PSD voiau să o „premieze” cu ceva ani de pușcărie

Procurorul șef al Parchetului European, Laura Codruța Kovesi, a primit premiul ”Femeia la putere” acordat de European Movement International...
GEORGE LIXANDRU
GEORGE LIXANDRUhttps://expresssud-est.ro/
Nu te întreba de ce ți-e dor de acasă – întreabă-te ce trebuie să faci ca să fii acasă şi pune-te pe treabă. Deoarece României îi trebuie oameni care SUNT acasă și plini de viaţă.

Aceasta e istoria unei idei vizionare: construirea unei căi ferate care să lege Transilvania de Muntenia, trecând Carpații prin Pasul Buzău. E însă o istorie scurtă, încheiată înainte de vreme: construcţia s-a oprit în mai multe rânduri, înainte şi după Primul Război Mondial, şi în 1931 de tot, atunci când nu mai erau de realizat decât cei aproximativ 40 de kilometri ce despărțeau Întorsura Buzăului de Nehoiaşu. Părţi ale unui proiect uriaş, cele două staţii rămân pentru totdeauna uitate „puncte terminus” ale unor linii ferate secundare.

Premisele acestui proiect pot fi identificate încă din anul 1862, când, în textul unui memoriu tratând problema realizării „celei dintâi căi ferate din România Unită”, ilustrul om politic şi ziarist George Bariţiu (1812-1893) considera că viitorul traseu ar fi trebuit „să lege Giurgiul cu Bucureştiul şi, trecând prin Ploieşti, să se apropie de munţi”.

Buzău-Nehoiaşu, primul tronson al căii ferate, e inaugurat în 1909

Punerea în practică a ambițiosului deziderat avea să demareze însă abia patru decenii mai târziu, la 24 martie 1907, când în „Monitorul Oficial” nr. 276 este publicat textul Înaltului Decret Regal Nr. 1129, prin care era aprobată construcţia viitoarei linii ferate particulare „de utilitate publică” Buzău-Nehoiaşu, primul tronson al proiectatei căi ferate Buzău-Braşov.

Citește și: Fostul deputat Mihail Boldea, condamnat la șapte ani de închisoare cu executare. Decizia nu este definitivă

Realizată de antrepriza inginerului Maximillian Schiffer, din fondurile puse la dispoziţie de banca „Marmorosch-Bank &Co.”, noua cale ferată a fost deschisă circulaţiei în ziua de 30 ianuarie 1909, exploatarea sa urmând a fi realizată de „Societatea anonimă a căii ferate Buzău-Nehoiaşu”, în baza unei convenţii încheiate cu Direcţiunea Generală a Căilor Ferate Române.

Cu toate că, în anul 1913, administraţia feroviară naţională prevedea realizarea unui studiu vizând prelungirea liniei până la Întorsura Buzăului, izbucnirea Primului Război Mondial a făcut ca această idee să fie abandonată.

Între cele două războaie se construiește şi tronsonul Hărman – Întorsura Buzăului

După încheierea conflagrației mondiale, dar mai ales după reunificarea României, problema deschiderii unei noi legături feroviare transcarpatice avea să revină în actualitate: proiectul s-a regăsit în toate cele patru programe de dezvoltare ale reţelei feroviare naţionale, ce au fost elaborate succesiv între anii 1920-1926. În acest context, prin legea publicată în „Monitorul Oficial” nr. 80 din data de 12 iulie 1923, linia „Braşov-Buzău” era considerată „lucrare de utilitate publică”, iar Direcţiei Generale a Căilor Ferate Române îi e acordat un credit în valoare de 100 de milioane de lei pentru realizarea sa.

Citește și: Românica mea

În toamna aceluiași an, construcţia drumului de fier transcarpatic a fost reluată, șantierul său mutându-se de această dată în Transilvania, la Hărman, o mică staţie situată pe linia magistrală Braşov-Deda. După şapte ani şi jumătate, în ziua de 25 iunie 1931, răsună, la Întorsura Buzăului, șuieratul primul tren. Dar, ca şi cu două decenii în urmă, la Nehoiaşu, lucrările se opresc din nou. Iar, peste puţină vreme, situaţia geopolitică a Europei se degradează rapid, ceea ce face ca aproape toate fondurile de care dispunea Direcţia Generală CFR să fie realocate către alte proiecte mult mai necesare în cazul izbucnirii unui nou conflict militar.

Urmarea: cei aproximativ 40 de kilometri de traseu ce mai trebuiau construiți pentru a îndeplini doritul vis al românilor de pe cele două părţi ale Carpaţilor nu aveau să mai fie realizați niciodată – iar cele două staţii de cale ferată, de la Întorsura Buzăului şi Nehoiaşu, rămân, pentru totdeauna, doar nişte uitate „puncte terminus” ale unor linii ferate secundare.

La Teliu, cel mai lung tunel feroviar din România

Pentru ca proiectatul „drum de fier” transcarpatic să poată străpunge culmile întâlnite pe tronsonul său cuprins între Braşov şi Întorsura Buzăului, a fost necesară însă construcţia a trei tuneluri, cel mai important dintre ele, de la Teliu, măsurând nu mai puţin de 4.379 de metri. Monumentala lucrare de arhitectură feroviară, ce rămâne şi în prezent cea mai lungă construcţie de acest tip din România, a fost realizată de antrepriza germană „Julius Berger Tiefbau Aktien Gesselschaft-Berlin”, excavarea sa demarând de la nord către sud, în ziua de 15 iulie 1924.

După aproape un an, în ziua de 5 iulie 1925, o altă echipă de tunelişti a început să lucreze în sens contrar, dinspre actuala staţie de cale ferată Întorsura Buzăului, cele două galerii întâlnindu-se în ziua de 1 octombrie 1926, la o distanţă de 3.363 de metri de portalul nordic al tunelului şi 1.013 metri de cel sudic. Finalizat la 30 septembrie 1928, deschis circulaţiei în ziua de 25 iunie 1931 şi inaugurat abia trei ani mai târziu, la 24 iunie 1934, tunelul a fost proiectată astfel încât să nu stânjenească o eventuală dezvoltare ulterioară a atât de necesarei legături transcarpatice; gabaritul său permitea instalarea unei linii ferate electrificate cu două fire de circulație, linie care nu se va mai construi însă niciodată.

Astăzi, numai câteva trenuri de pasageri ale companiei private care a preluat în concesiune, în 2005, calea ferată Hărman-Întorsura Buzăului mai străbat zilnic bătrânul tunel – şi doar șuieratul tainic al vântului ce se strecoară uneori prin portaluri mai spune povestea proiectului vizionar de traversare a Carpaţilor… (Sursa: historia.ro)

Ți-a plăcut articolul? Scrie un comentariu!

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

duminică, 8 decembrie, 2019
Buzău
ceață
2 ° C
2 °
2 °
93 %
4.1kmh
40 %
Dum
5 °
lun
9 °
mar
8 °
mie
6 °
joi
8 °

EDITORIAL

CIUMA ROȘIE. Într-o stație de autobuz de pe Bălcescu, în Buzău, am pățit o întâmplare care m-a pus pe gânduri

Tot ce se întâmplă azi îmi confirmă că dileala e generalizată… Un bătrân, aparent onorabil, îmbrăcat elegant, m-a înjurat ieri de mamă din cauză de liberali. Adică, din când în când mai scriu și despre securiștii din PNL ori USR și afacerile lor, iar asta mă etichetează drept pesedist, ciuma roșie etc… Citește și: MARCEL CIOLACU este noul PREȘEDINTE interimar...

NEWS

Mihai Fifor, implicat în cazul permiselor false de port-armă din Caraș Severin? În dosar, cinci suspecți au fost arestați, iar prefectul județului este anchetat...

*Prefectul de Caraș-Severin, anchetat sub control judiciar în cazul permiselor de port-armă vândute de polițiști, a demisionat. Procurorii îl acuză că făcea presiuni asupra...

Codruța Kovesi a primit la Bruxelles premiul ”Femeia la putere” pentru activitatea din România. La București, penalii din PSD voiau să o „premieze” cu...

Procurorul șef al Parchetului European, Laura Codruța Kovesi, a primit premiul ”Femeia la putere” acordat de European Movement International și European Women’s Lobby în...

CIUMA ROȘIE. Într-o stație de autobuz de pe Bălcescu, în Buzău, am pățit o întâmplare care m-a pus pe gânduri

Tot ce se întâmplă azi îmi confirmă că dileala e generalizată… Un bătrân, aparent onorabil, îmbrăcat elegant, m-a înjurat ieri de mamă din cauză...

Anca Alexandrescu, femeia care reprezenta interfața lui Liviu Dragnea la Guvernul Dăncilă, s-a întors! Fosta consilieră a lui Liviu Dragnea și apropiată a tuturor...

Anca Alexandrescu, fosta consilieră a lui Liviu Dragnea, a fost văzută luni, la Palatul Parlamentului. Conform unor surse din PSD, această încearcă să își...

Marcel Ciolacu – o Dăncilă masculinizată în fruntea PSD. Val de gafe într-un discurs public! Cum s-a făcut de râs noul președinte al PSD....

Marcel Ciolacu s-a făcut de râs. Noul șef al PSD a comis un val de gafe rușinoase într-un discurs public. Viorica Dăncilă, recunoscută pentru...

un hohot de râs
oameni pamflet

S-ar putea să-ți placă și:
EXPRESS SUD-EST

ÎMPREUNĂ CONSTRUIM JURNALISMUL DE CARE ROMÂNIA ARE NEVOIE!

Ai citit acest articol deoarece niște ziariști idealiști s-au încăpățânat să creadă că își pot face meseria fără patroni și fără interese ascunse. EXPRESS SUD-EST este o publicație care se autofinanțează din publicitate și din donațiile cititorilor. Ne poți susține.