miercuri, 20 martie, 2019

ziar dependent doar de adevăr

|

contactați-ne: +40 755 977 819

13.3 C
Buzău
miercuri, 20 martie, 2019

Mai crede Tăriceanu în Dragnea? Despre o poveste de iubire pe ducă...

Povestea de iubire dintre Calin Popescu Tăriceanu și Liviu Dragnea e fumată, gata, între cei doi s-a produs deja o separație în fapt! Urmează...

După ce zilele trecute se apucase de respectabilitate, Dragnea Teleormăneanul s-a apucat...

În ziua protestului generat de lipsa de infrastructură, propaganda PSD anunță: “Autostrada Moldovei începe azi!”. Asta după ce, zilele trecute, Dragnea Teleormăneanul declarase că...

ziar dependent doar de adevăr

|

contactați-ne: +40 755 977 819

  • ACTUALITATE
  • ȘTIRI SUD-EST
  • SPECIAL

Drumul de fier Braşov-Buzău, visul neîmplinit al unei căi ferate care trebuia să lege Transilvania de Muntenia

editorialul zilei

Mai crede Tăriceanu în Dragnea? Despre o poveste de iubire pe ducă și despre strategiile pe care le are la îndemână liderul ALDE. Ce...

Povestea de iubire dintre Calin Popescu Tăriceanu și Liviu Dragnea e fumată, gata, între cei doi s-a produs deja o separație în fapt! Urmează doar pronunțarea divorțului, cel mai probabil imediat după, dacă nu chiar înainte de europarlamentare. Alegeri la care ALDE va merge separat, ce-i aia lista comună,...

Aceasta e istoria unei idei vizionare: construirea unei căi ferate care să lege Transilvania de Muntenia, trecând Carpații prin Pasul Buzău. E însă o istorie scurtă, încheiată înainte de vreme: construcţia s-a oprit în mai multe rânduri, înainte şi după Primul Război Mondial, şi în 1931 de tot, atunci când nu mai erau de realizat decât cei aproximativ 40 de kilometri ce despărțeau Întorsura Buzăului de Nehoiaşu. Părţi ale unui proiect uriaş, cele două staţii rămân pentru totdeauna uitate „puncte terminus” ale unor linii ferate secundare.

Premisele acestui proiect pot fi identificate încă din anul 1862, când, în textul unui memoriu tratând problema realizării „celei dintâi căi ferate din România Unită”, ilustrul om politic şi ziarist George Bariţiu (1812-1893) considera că viitorul traseu ar fi trebuit „să lege Giurgiul cu Bucureştiul şi, trecând prin Ploieşti, să se apropie de munţi”.

Buzău-Nehoiaşu, primul tronson al căii ferate, e inaugurat în 1909

Punerea în practică a ambițiosului deziderat avea să demareze însă abia patru decenii mai târziu, la 24 martie 1907, când în „Monitorul Oficial” nr. 276 este publicat textul Înaltului Decret Regal Nr. 1129, prin care era aprobată construcţia viitoarei linii ferate particulare „de utilitate publică” Buzău-Nehoiaşu, primul tronson al proiectatei căi ferate Buzău-Braşov.

Citește și: Fostul deputat Mihail Boldea, condamnat la șapte ani de închisoare cu executare. Decizia nu este definitivă

Realizată de antrepriza inginerului Maximillian Schiffer, din fondurile puse la dispoziţie de banca „Marmorosch-Bank &Co.”, noua cale ferată a fost deschisă circulaţiei în ziua de 30 ianuarie 1909, exploatarea sa urmând a fi realizată de „Societatea anonimă a căii ferate Buzău-Nehoiaşu”, în baza unei convenţii încheiate cu Direcţiunea Generală a Căilor Ferate Române.

Cu toate că, în anul 1913, administraţia feroviară naţională prevedea realizarea unui studiu vizând prelungirea liniei până la Întorsura Buzăului, izbucnirea Primului Război Mondial a făcut ca această idee să fie abandonată.

Între cele două războaie se construiește şi tronsonul Hărman – Întorsura Buzăului

După încheierea conflagrației mondiale, dar mai ales după reunificarea României, problema deschiderii unei noi legături feroviare transcarpatice avea să revină în actualitate: proiectul s-a regăsit în toate cele patru programe de dezvoltare ale reţelei feroviare naţionale, ce au fost elaborate succesiv între anii 1920-1926. În acest context, prin legea publicată în „Monitorul Oficial” nr. 80 din data de 12 iulie 1923, linia „Braşov-Buzău” era considerată „lucrare de utilitate publică”, iar Direcţiei Generale a Căilor Ferate Române îi e acordat un credit în valoare de 100 de milioane de lei pentru realizarea sa.

Citește și: Românica mea

În toamna aceluiași an, construcţia drumului de fier transcarpatic a fost reluată, șantierul său mutându-se de această dată în Transilvania, la Hărman, o mică staţie situată pe linia magistrală Braşov-Deda. După şapte ani şi jumătate, în ziua de 25 iunie 1931, răsună, la Întorsura Buzăului, șuieratul primul tren. Dar, ca şi cu două decenii în urmă, la Nehoiaşu, lucrările se opresc din nou. Iar, peste puţină vreme, situaţia geopolitică a Europei se degradează rapid, ceea ce face ca aproape toate fondurile de care dispunea Direcţia Generală CFR să fie realocate către alte proiecte mult mai necesare în cazul izbucnirii unui nou conflict militar.

Urmarea: cei aproximativ 40 de kilometri de traseu ce mai trebuiau construiți pentru a îndeplini doritul vis al românilor de pe cele două părţi ale Carpaţilor nu aveau să mai fie realizați niciodată – iar cele două staţii de cale ferată, de la Întorsura Buzăului şi Nehoiaşu, rămân, pentru totdeauna, doar nişte uitate „puncte terminus” ale unor linii ferate secundare.

La Teliu, cel mai lung tunel feroviar din România

Pentru ca proiectatul „drum de fier” transcarpatic să poată străpunge culmile întâlnite pe tronsonul său cuprins între Braşov şi Întorsura Buzăului, a fost necesară însă construcţia a trei tuneluri, cel mai important dintre ele, de la Teliu, măsurând nu mai puţin de 4.379 de metri. Monumentala lucrare de arhitectură feroviară, ce rămâne şi în prezent cea mai lungă construcţie de acest tip din România, a fost realizată de antrepriza germană „Julius Berger Tiefbau Aktien Gesselschaft-Berlin”, excavarea sa demarând de la nord către sud, în ziua de 15 iulie 1924.

După aproape un an, în ziua de 5 iulie 1925, o altă echipă de tunelişti a început să lucreze în sens contrar, dinspre actuala staţie de cale ferată Întorsura Buzăului, cele două galerii întâlnindu-se în ziua de 1 octombrie 1926, la o distanţă de 3.363 de metri de portalul nordic al tunelului şi 1.013 metri de cel sudic. Finalizat la 30 septembrie 1928, deschis circulaţiei în ziua de 25 iunie 1931 şi inaugurat abia trei ani mai târziu, la 24 iunie 1934, tunelul a fost proiectată astfel încât să nu stânjenească o eventuală dezvoltare ulterioară a atât de necesarei legături transcarpatice; gabaritul său permitea instalarea unei linii ferate electrificate cu două fire de circulație, linie care nu se va mai construi însă niciodată.

Astăzi, numai câteva trenuri de pasageri ale companiei private care a preluat în concesiune, în 2005, calea ferată Hărman-Întorsura Buzăului mai străbat zilnic bătrânul tunel – şi doar șuieratul tainic al vântului ce se strecoară uneori prin portaluri mai spune povestea proiectului vizionar de traversare a Carpaţilor… (Sursa: historia.ro)

GEORGE LIXANDRU
GEORGE LIXANDRUhttps://expresssud-est.ro/
Nu te întreba de ce ți-e dor de acasă – întreabă-te ce trebuie să faci ca să fii acasă şi pune-te pe treabă. Deoarece României îi trebuie oameni care SUNT acasă și plini de viaţă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

opinia zilei

După ce zilele trecute se apucase de respectabilitate, Dragnea Teleormăneanul s-a apucat fix ieri și de construit autostrăzi! Ce valoare au aceste cuvinte în...

În ziua protestului generat de lipsa de infrastructură, propaganda PSD anunță: “Autostrada Moldovei începe azi!”. Asta după ce, zilele trecute, Dragnea Teleormăneanul declarase că vrea candidați "respectabili" la europarlamentare, din partea formației pe care o conduce. Ei, da, iată-l punând piciorul în prag, cu tărie, pentru infrastructură și alegerile...

topul de azi

În „căruceru” lui Livache Pop. Cine este Aida Căruceru, deputata PSD care a distribuit pe Facebook o poză în care susține, în mod fals,...

Depulata, scuzați, deputata PSD Aida Căruceru, fidelă lui Liviu Dragnea, a distribuit pe Facebook o poză în care Klaus Iohannis apare alături de mai...

Marian Dragomir, făcut foc pe șefii de la București! Primarul din Brăila, către conducerea PSD: ”Mai terminați odată cu Legile Justiției!”

Primarul PSD al Brăilei, Marian Dragomir, a îndemnat conducerea centrală de la București să abandoneze subiectul Legilor Justiției, pentru că nu face bine partidului. Dragomir...

Mai crede Tăriceanu în Dragnea? Despre o poveste de iubire pe ducă și despre strategiile pe care le are la îndemână liderul ALDE. Ce...

Povestea de iubire dintre Calin Popescu Tăriceanu și Liviu Dragnea e fumată, gata, între cei doi s-a produs deja o separație în fapt! Urmează...

Marius Iacob, procuror-șef adjunct al DNA, a demisionat. Iacob fusese, ieri, sancționat disciplinar cu “avertisment” de ÎCCJ, dând astfel dreptate Inspecției Judiciare

Marius Iacob, procurorul-șef adjunct al DNA, a demisionat din funcție. Decizia acestuia vine după ce luni, 19 martie, ÎCCJ a dat dreptate Inspecției Judiciare...

Pădurile din Vrancea, în pericol: se taie mii de hectare, iar de plantare se ocupă „mama natură”

Pădurile din Vrancea, în pericol! Deși din județ au dispărut însumat, fie prin tăiere la ras, fie prin exploatarea obișnuită, peste 5.000 de hectare...

știri
SUD-EST

du-te la categorie

Promisiuni și vise pe ruinele cazinoului din Constanța. Clădirea nu a fost distrusă de războaie sau de...

În lumea civilizată, în orașele cu ieșire la mare, faleza este un loc minunat, o poveste frumoasă. La noi, la Constanța, faleza este o tristețe, sporită de impozanta clădire a cazinoului. Simbolul orașului a ajuns o ruină. În perioada dintre cele două războaie, cazinoul din Constanța era cel mai chic loc de la Marea Neagră. Baluri, spectacole, viață, aristocrați, jocuri de noroc, oameni bogați, un simbol al unei lumi demult dispărute. A fost la un pas să dispară din cauza conflictelor, dar a fost refăcut. Astăzi, cazinoul arată ca...

George Scupra, primarul orașului Ovidiu din Constanța, prezentat la summitul Partidului Popular European ca...

Primarul orașului Ovidiu, George Scupra, a fost dat exemplu în ceea ce privește atragerea de fonduri europene, la summitul Partidului Popular European. La acest eveniment, George Scupra a reprezentat regiunea de sud-est a României, scrie ziarul constănțean CONSTANȚA 100%. Citește și: Compania de Apă Buzău: o schimbare cu aceeași putoare....

Compania de Apă Buzău, o schimbare cu aceeași putoare. După ce l-a lăsat pe...

Compania de Apă Buzău a anunțat zilele acestea majorarea tarifului pentru metrul cub de apă livrat la robinete. Managerul Companiei de Apă, Simona Săvulescu, susține că majorările vor fi aplicate prin impunerea unui plan tarifar, odată cu implementarea unui nou proiect cu fonduri europene. Citește și: După ce zilele trecute...

Podul lui Tudose a pornit să treacă Dunărea. Bine ar fi să nu se...

Lucrările la Podul lui Tudose, cel mai mare pod din România, au fost demarate. Anunțul a fost făcut pe Facebook chiar de fostul prim-ministru Mihai Tudose. Acesta prezintă o fotografie realizată cu ajutorul unei drone. Ministerul Transporturilor a emis în 19 decembrie autorizația de începere a lucrărilor de construire la...

Buzău. Adela Petre, creatoarea de artă populară distinsă de UNESCO cu titlul de „Tezaur...

Doliu în lumea artiștilor populari. Creatoarea Adela Petre, care a fost distinsă cu titlul de „Tezaur Uman Viu” a murit. Avea 89 de ani și era recunoscută în întreaga lume pentru modul în care promova cultura, portul și vorba românească.  Citește și: Literatura buzoiană și ariditatea ei sau despre cum...

După ce a câștigat contractul pentru lucrările de proiectare și construire ale noului pod...

Scriam odată că, cel mai probabil, podul de 500 de milioane de euro de la Brăila, care ar urma să devină cea mai scumpă investiție a României din ultimii 27 de ani, nu o să se facă niciodată. Sau nu în timpul vieții noastre. Și nu spuneam asta, așa...

„Pe aici nu se trece”, în varianta PSD Buzău. Cortul Pro România pentru strângerea...

Cortul Pro România, amplasat în Piața Dorobanți din municipiul Buzău, unde se strâng semnături pentru alegerile europarlamentare, a fost vandalizat în acest weekend. Reprezentanții partidului au anunțat Poliția, care a demarat o serie de cercetări. Citește și: Alina Mungiu-Pippidi: Adina Florea e în conflict de interese pentru că a vrut...
miercuri, 20 martie, 2019
Vremurile sunt cum sunt, dar să vedem cum stăm cu vremea
Buzău
cer senin
13.3 ° C
13.3 °
13.3 °
48 %
0.9kmh
0 %
mie
12 °
joi
13 °
vin
18 °
sâm
16 °
Dum
20 °

weekend

Focurile Vii, locul de baștină a Flăcării olimpice. O minune ascunsă de o infrastructură jalnică, fapt ce a dus la o situație caracteristică pentru...

Focurile Vii. Un fenomen rar, o locație superbă, un loc cu iz de legendă, chiar mitic dacă este să-i credem pe cei care spun că a inspirat Flacăra Olimpică… Toate acestea sunt ascunse însă de o infrastructură jalnică, fapt ce a dus la o situație caracteristică pentru întreg turismul...

redacția express sud-est

CONSTANTIN LUPU
Pentru a schimba lumea, trebuie să te schimbi în primul rând pe tine. Abia apoi poți să cutezi la așa ceva.
COSMIN NEACȘU
Dacă dorim să continuăm a trăi aici, acasă, este nevoie de o schimbare de atitudine.
LUMINIȚA CÂMPEAN
Schimbarea este legea evoluției umane. De aceea, cei care rămân încremeniți în trecut sau prezent, sunt sigură că vor rata viitorul.
GEORGE LIXANDRU
Nu te întreba de ce ți-e dor de acasă – întreabă-te ce trebuie să faci ca să fii acasă şi pune-te pe treabă. Deoarece României îi trebuie oameni care SUNT acasă și plini de viaţă.
GHEORGHE ARGHIR
Să ai speranță, să îmbrățișezi o posibilitate după alta – cu siguranță asta îl caracterizează pe OM! E timpul să ieșim dintre dărâmăturile comunismului. E timpul să înfruntăm viața așa cum este ea!

la zi
EXPRESS

du-te la categorie

Constantin Mitulețu, noul șef al Autorității Electorale Permanente, propus de PSD, suspendă controalele la...

Noul președinte al Autorității Electorale Permanente (AEP), Constantin Mitulețu, a decis suspendarea tuturor controalelor la partidele politice privind subvențiile primite de la bugetul statului în 2017 și 2018, invocând "nerespectarea prevederilor legale", a anunțat AEP. Constantin Mitulețu a fost numit în funcție la propunerea PSD, partid vizat de o anchetă...

CCR L-A „GRAȚIAT” PE DRAGNEA! Prin DECLARAREA protocoalelor secrete cu SRI ca fiind NECONSTITUȚIONALE,...

Decizie crucială luată ieri de Curtea Constituțională cu privire la protocoalele secrete încheiate între Parchetul general şi SRI: CCR consideră că protocoalele sunt neconstituționale! CCR deschide, practic, "Cutia Pandorei": dosare grele ar putea fi aruncate în aer, rămâne de văzut ce va conține motivarea Curții și ce va spune...

Augustin Lazăr a decis că dosarul Tel Drum rămâne la DNA. Miliția lui Dragnea,...

Procurorul General a decis miercuri că dosarul Tel Drum, inițiat de DNA urmează să fie instrumentat tot de procurorii anti-corupție, și nu de Secția specială pentru investigarea magistraților (SIIJ), care ceruse să îi fie transferat. Procurorul Adina Florea a solicitat de patru ori DNA transmiterea dosarului Tel Drum, în care...

Aprozarele lui Dragnea Teleormăneanul sau despre cum să sifonezi zeci de milioane de euro...

Reînființarea sistemului de magazine de stat de tip Aprozar este noua obsesie a lui Liviu Dragnea. Inspirat de președintele turc Erdogan, Dragnea trebuie să recunoască totuși că ideea nu este nouă pe plaiurile mioritice. Aprozarele lui Dragnea. Mai țineți minte Economatele, magazinele sociale cu prețuri mici din Sectorul 5, ale...

Joaca de-a Parlamentul! Bătaie de joc pe bugetul românilor: PSD și ALDE au mimat...

Bugetul a trecut de Parlament nemodificat. Șeful statului a cerut să fie refăcute calculele, deoarece guvernul nu ar avea atât de mulți bani. Miercuri, parlamentarii au votat să-i trimită președintelui Klaus Iohannis legea sub aceeași formă. Bătaie de joc în Parlament. PSD și ALDE au mimat dezbaterile pe bugetul pe 2019....

Interlopul Nuțu Cămătaru a scăpat de pușcărie. A beneficiat de legea PSD-ALDE privind recursul...

Condamnat la sfârșitul anului 2017 la cinci ani și cinci luni de închisoare, Nuțu Cămătaru a fost deja eliberat. Interlopul a beneficiat de legea recursului compensatoriu, susținută de ministrul Tudorel Toader și votată în Parlament de PSD-ALDE-UDMR. Interlopul Nuțu Cămătaru nici măcar nu s-a chinuit să-și găsească avocat. A avut...

reportajul zilei

Focurile Vii, locul de baștină a Flăcării olimpice. O minune ascunsă de o infrastructură jalnică, fapt ce a dus la o situație caracteristică pentru...

Focurile Vii. Un fenomen rar, o locație superbă, un loc cu iz de legendă, chiar mitic dacă este să-i credem pe cei care spun că a inspirat Flacăra Olimpică… Toate acestea sunt ascunse însă de o infrastructură jalnică, fapt ce a dus la o situație caracteristică pentru întreg turismul...

Telefon:

+40 755 977 819

E-mail:

georgelixandru@live.com

miercuri, 20 martie, 2019

© EXPRESS SUD-EST. Toate drepturile rezervate