joi, 26 noiembrie, 2020
4 C
Buzău
joi, 26 noiembrie, 2020
4 C
Buzău
Ești aici EXPRESS SUD-EST GALAȚI | Zona Port, bogată în istorie, uitată de autorităţi

GALAȚI | Zona Port, bogată în istorie, uitată de autorităţi

NEWS

Adrian Zoican, candidatul PNL la Primăria Buzău, împiedicat să intre la urne din cauza termometrului / Ce temperatură avea candidatul liberal

Accesul în secția de votare a candidatului PNL la Primăria Buzău, medicul Adrian Zoican, a fost restricționat din cauza unei erori a termometrului cu care era măsurată temperatura alegătorilor. Acesta a fost nevoit să aștepte duminică ca să își poată exercita dreptul la vot,...

PNL, învins umilitor la Buzău. Blatul jegos pe care „liberalii” buzoieni îl fac de ani de zile cu PSD-ul lui Ciolacu, i-a adus acestuia...

PNL, învins umilitor la Buzău. Blatul pe care „liberalii” buzoieni îl fac de ani de zile cu PSD-ul lui Ciolacu, i-a adus acestuia victoria atât de necesară pentru a rămâne la conducerea PSD. Citește și: Rețeta candidatului comun PNL și USR PLUS a funcționat și...

Rețeta candidatului comun PNL și USR PLUS a funcționat și pentru debarcarea lui Marian Oprișan. Cine este Oprișan și ce-a făcut în ultimii 20...

Marian Oprișan a pierdut funcția de președinte al Consiliului Județean Vrancea, pe care o deținea de aproape 20 de ani. În locul său a câștigat șefia consiliului județean candidatul comun al PNL și USR PLUS, Cătălin Dumitru Toma, acesta fiind ales prin vot direct, prevedere...

Cândva o zonă care mustea de viaţă, acum un cartier prăfuit şi uitat, care nu mai are nimic din sclipirea de altădată. Bărbații la costum cu pălărie şi doamnele cu rochii lungi care se plimbau cândva pe străzile pietruite, oprindu-se la câte o patiserie, îmbiați de mirosul prăjituri, constituie un peisaj apus de mult, din vremea în care cartierul reprezenta inima oraşului. Cine mai ţine minte faimoasele berării din zona Port sau pescăriile noastre, din care acum au rămas doar ruinele? Prea puţini. Nu mulţi mai ştiu că Galațiul a fost, rând pe rând, cel mai renumit târg de peşte sau cea mai importantă piaţă de cherestea. Tot la noi se negociau şi preţurile la carne, brânză, miere, vin, ceară şi alte produse. Şi totul se întâmpla în zona Port, de unde a început, de fapt, să se dezvolte oraşul, scrie ziarul „Viața liberă” din Galați.

Cu toate astea, autorităţile continuă să ignore cartierul deşi există numeroase probleme care îi supără pe gălățenii care locuiesc acolo.

La întâlnirea cu cititorii de joia trecută, mai mulţi oameni din zonă ne-au spus că şi-ar dori ca şi în cartier la ei să se facă investiţii, aşa cum s-au făcut în alte părţi. Una dintre marele probleme a celor de acolo e că atunci când creşte nivelul Dunării, apele sale inundă strada şi ajung până la blocurile din imediata apropiere a Palatului Navigației. Nu de puţine ori, oamenii s-au trezit cu subsolurile inundate din această cauză.

A.D, în vârstă de 64 de ani, ne-a spus cu părere de rău că în ultimii ani nu s-a făcut nimic pentru cartier şi că tot ce au primit au fost nişte promisiuni care nu s-au concretizat. „S-au mai peticit străzile ici-colo, în rest nimic substanțial”, a declarat acesta.

Cartierul are într-adevăr nevoie de o înfrumusețare, care, însă, întârzie să apară. Există multe clădiri vechi care nu sunt îngrijite, dar şi străzi pline de gropi care dau impresia că nu te-ai afla în oraş.

Cartier pictat în nuanțe închise

Primul lucru de carte te lovești atunci când ajungi în zona Port e atmosfera apăsătoare care pare să planeze peste tot. Peste tot unde ţi-ai arunca privirea nu vezi decât blocuri gri şi bătrâne, maşini înghesuite, clădiri scorojite, bănci ruginite şi străzi care nu au mai văzut asfalt de mult timp. Cu cât intri mai adânc în cartier cu atât constați că totul pare să fie pictat în nuanțe închise. Nu există niciun parc unde gălățenii să se poată relaxa, de altfel, spaţiile verzi sunt o adevărată raritate prin părțile locului. În schimb, fabricile şi întreprinderile sunt mai la tot pasul. Odată ajuns în inima cartierului mirosul de ulei de floarea soarelui devine greu de ignorat, însă gălățenii din Port s-au obişnuit. Pentru ei mirosul şi peisajul sunt la ordinea zilei.

E drept, cartierul Port este îmbătrânit, uitat de vreme şi de cei care ar fi trebuit să investească, dacă nu de dragul lui, măcar de dragul istoriei care se află în spatele lui.

Forţaţi să aştepte autobuzul sub cerul liber

Aşa cum am mai menţionat şi în articolele dedicate exclusiv stațiilor de autobuz, lipsa refugiilor este o problemă pregnantă în multe zone din oraş. E firesc, deci, că nici în Port situaţia nu e diferită. În staţia de autobuz de lângă Liceul Tehnologic de Marină oamenii sunt nevoiţi să aştepte autobuzul sub cerul liber. Singura lor opțiune fiind să se adăpostească sub prelatele chioșcurilor aflate în staţie. Oamenii se plâng că atunci când vine frigul curentul din zonă este greu de suportat.

Scări lăsate în paragină

Puţini ştiu că între strada Alexandru Ioan Cuza, care trece prin spatele Primăriei, şi Strada Dogăriei există încă două seturi de trepte care facilitează accesul către zona Port, aşa numitele vaduri, Negroponte şi Cărăbuş.

Oamenii din zonă cu care am vorbit ne-au spus că nimeni nu a făcut nimic pentru scările respective deşi s-a cerut asta în nenumărate rânduri. Aceştia şi-ar fi dorit ca autorităţile să intervină şi să consolideze treptele. „E o zonă cu mult potenţial, însă nimeni nu doreşte să investească. Păcat de ele”, a spus cu părere de rău un domn în vârstă de cincizeci de ani care locuieşte în zonă.

Ceva mai sus, se află Vadul Cărăbuş, doar că acesta este într-o stare şi mai avansată de degradare.

Ce îşi doresc oamenii să se schimbe în cartier

Una dintre cele mai vechi probleme ale cartierului este lipsa unei pieţe adecvate pentru locuitorii săi. Până acum câţiva ani, gălățenii din zona Port, cunoscută şi sub numele de „Valea Oraşului”, îşi puteau face cumpărăturile necesare din Piaţa Moruzzi, aflată în spatele Spitalului CFR. Acum, din păcate, aceasta nu mai funcţionează. Din această cauză, oamenii îşi doresc cu disperare o piaţă nouă sau poate un supermarket de unde să se poată aproviziona fără să mai fie nevoie să se deplaseze atât de mult pentru asta.

„Pentru cei în vârstă e foarte greu să se ducă să-şi facă cumpărăturile. Dacă nu au rude care să îi ajute atunci sunt nevoiţi să meargă până la cea mai apropiată piaţă”, ne-a spus un domn nemulțumit de situaţia respectivă.

„Când se topește zăpada e cel mai rău”

A doua dorință a celor din zonă este să fie asfaltate toate străzile pentru că, după spusele lor, când plouă ele se umplu de noroi şi când e cald, de praf. „Când se topește zăpada e cel mai rău pentru că apa băltește cu zilele în gropile din asfalt”, a punctat M.I, în vârstă de 50 de ani, care a venit la întâlnirea cu cititorii de joia trecută.

Oamenii sunt nemulțumiți că nu s-a intervenit şi pe străduțele mai mici şi mai înguste din cartier şi că, deşi li s-a promis asfaltare, aceasta întârzie să apară.

Câinii fără stăpân sunt o altă problemă cu care se confruntă cei din „Valea Oraşului”. Oamenii spun că animalele se adună în haită şi că noaptea e foarte periculos de ieşit. Pe lângă asta, căţeii latră şi facă gălăgie. O parte din cei veniţi să vorbească cu noi au fost de părere că serviciul de ecarisaj nu îşi face treaba şi că degeaba se tot plătesc taxe, câinii înmulțindu-se în fiecare an. Alţii, în schimb, consideră că problema vine şi de la oameni. „Mulţi oameni abandonează animale pe unde apucă. Dacă nu există amenzi, nu există legi, aşa se întâmplă” a conchis S.L, în vârstă de 60 de ani.

Cât despre starea generală în care se află cartierul aceasta rămâne neschimbată, autorităţile nearătând niciun fel de interes pentru a face ceva concret.

Garajele, nelipsite chiar şi în Port

La întâlnirea cu cititorii de joia trecută ni s-a adus în atenţie problema garajelor, omniprezentă în mai toate cartierele din oraş. Şi aici oamenii sunt nemulțumiți de prezenţa bateriilor de garaje care sufocă spațiul şi aşa mic dintre blocuri.

Mulţi dintre cei care au vorbit cu noi şi-au exprimat dorinţa ca în locul lor să fie amenajat un parc, un spaţiu de relaxare. „Nu avem unde să ieşim şi noi să stăm la aer curat. Dacă le-ar dărâma, ar putea fi suficient loc pentru un parc mic”, ne-a spus o doamnă care şi-a dorit să rămână anonimă.

Într-adevăr, în zona Port, lipsa parcurilor e o adevărată problemă, care rămâne însă fără rezolvare. Oamenii spun că s-au săturat să aştepte ca autorităţile să întreprindă ceva şi pentru cartierul lor.

Cât despre garaje, mulţi dintre proprietari nu le folosesc pentru a îşi adăposti maşina, ci pe post de magazie. Oamenii se plâng că unii chiar au simţit nevoia să se asigure că au toate condiţiile aşa că şi-au tras şi curent electric, chiar dacă prin metode improvizate. Alţii, se pare, merg mai departe şi fac şi grătare în faţa garajelor, fără să ţină cont că asta îi poate deranja pe cei ce locuiesc la blocurile din apropiere.

Prea multe maşini, prea puţine locuri de parcare

Una dintre primele probleme care ne-a fost expusă la întâlnirea cu cititorii de joia trecută e cea a lipsei locurilor de parcare. Nevoia de parcări este mare, dar se pare că autorităţile nu aud şi continuă să ignore situaţia. „Poate dacă ar mai dărâma din garajele astea, care oricum nu au maşini în ele, poate s-ar mai putea face ceva. Aşa, fiecare parchează pe unde apucă. Asta e situaţia”, a conchis dezamăgit C.I, de 56 de ani.

Vadul „George Enescu”, lăsat să se degradeze

Zona Port ascunde multe secrete, despre care ştiu mai mult cei care locuiesc în zonă. De pildă, nu mulţi au idee că între strada Dogăriei şi strada Egalității există o arteră de legătură, pentru că restul oraşului a dat-o uitării.

Este vorba despre Vadul „George Enescu” care, la o primă vedere, seamănă mai degrabă cu un deal decât cu o stradă, dar care este, de fapt, o o rută de acces rapid către cartierele Port şi Centru.

Din păcate, această „scurtătură” nu este deloc întreținută de autorităţi, care nu au ridicat un deget pentru a o reabilita. Atunci când plouă pentru că se formează bălţi şi noroi care fac ca drumul să fie greu de parcurs, iar atunci când e prea cald se ridică praful şi abia dacă mai poţi respira. Vadul a fost asfaltat în trecut, spun cei de locuiesc în apropiere şi care trec des pe acolo, dar de câţiva ani încoace a fost cu totul ignorat. Când temperaturile scad situaţia e iar îngrijorătoare, pentru că din cauza gheţii care se formează pe drum, există pericolul de accidentare deoarece vadul se află în pantă.

Din păcate, autorităţile nu s-au arătat interesate de reabilitatea vadului, aşa că acesta va continua să se degradeze până ce, probabil, nu va mai rămâne nimic, conchide „Viața Liberă”.

Statistici Covid-19

Country/Region
Confirmed cases
Deaths
Recovered
Active cases
USA
13,139,882
268,262
7,808,059
5,063,561
India
9,266,705
135,261
8,679,138
452,306
Brazil
6,166,898
170,799
5,512,847
483,252
Russia
2,187,990
38,062
1,685,492
464,436
France
2,170,097
50,618
156,552
1,962,927
Spain
1,622,632
44,037
0
1,578,595
UK
1,557,007
56,533
0
1,500,474
Italy
1,480,874
52,028
637,149
791,697
Argentina
1,390,388
37,714
1,217,284
135,390
Colombia
1,270,991
35,860
1,174,959
60,172
Mexico
1,070,487
103,597
798,037
168,853
Germany
983,731
15,381
656,400
311,950
Peru
954,459
35,727
884,747
33,985
Poland
924,422
14,988
469,527
439,907
Iran
894,385
46,207
625,606
222,572
South Africa
775,502
21,201
716,444
37,857
Ukraine
677,189
11,717
317,395
348,077
Belgium
561,803
15,938
36,569
509,296
Chile
544,092
15,138
520,180
8,774
Iraq
542,187
12,086
472,054
58,047
Indonesia
511,836
16,225
429,807
65,804
Czechia
505,215
7,611
417,657
79,947
Netherlands
498,653
9,109
0
489,544
Turkey
467,730
12,840
385,480
69,410
Bangladesh
454,146
6,487
369,179
78,480
Romania
440,344
10,541
313,885
115,918
Philippines
424,297
8,242
387,266
28,789
Pakistan
386,198
7,843
334,392
43,963
Saudi Arabia
356,067
5,825
344,787
5,455
Canada
347,466
11,710
277,232
58,524
Morocco
336,506
5,539
284,496
46,471
Israel
332,317
2,826
320,069
9,422
Switzerland
309,469
4,393
211,500
93,576
Portugal
274,011
4,127
189,356
80,528
Austria
260,512
2,667
189,059
68,786
Sweden
230,514
6,555
0
223,959
Nepal
226,026
1,389
207,998
16,639
Jordan
198,021
2,442
131,181
64,398
Ecuador
187,230
13,288
164,009
9,933
Hungary
185,687
4,114
44,020
137,553
UAE
162,662
563
151,044
11,055
Panama
158,532
3,002
139,356
16,174
Bolivia
144,276
8,933
120,209
15,134
Kuwait
141,217
871
134,033
6,313
Serbia
140,608
1,315
31,536
107,757
Dominican Republic
139,396
2,315
113,263
23,818
Qatar
137,851
237
134,950
2,664
Japan
135,400
2,001
114,725
18,674
Costa Rica
134,520
1,674
82,611
50,235
Bulgaria
133,060
3,367
42,620
87,073
Armenia
130,870
2,068
103,055
25,747
Belarus
128,449
1,119
107,452
19,878
Kazakhstan
128,400
1,990
114,821
11,589
Oman
122,579
1,391
113,856
7,332
Lebanon
120,341
950
71,236
48,155
Guatemala
119,989
4,107
108,854
7,028
Georgia
118,690
1,124
98,781
18,785
Egypt
114,107
6,585
102,201
5,321
Croatia
111,617
1,501
89,425
20,691
Ethiopia
107,109
1,664
66,574
38,871
Honduras
106,116
2,888
47,006
56,222
Azerbaijan
102,396
1,224
66,963
34,209
Moldova
101,203
2,209
83,789
15,205
Venezuela
100,817
880
95,669
4,268
Slovakia
99,304
732
53,547
45,025
Greece
97,288
1,902
9,989
85,397
Tunisia
91,307
2,983
66,459
21,865
China
86,490
4,634
81,550
306
Bahrain
86,185
340
84,335
1,510
Myanmar
83,566
1,810
63,366
18,390
Bosnia
83,328
2,429
48,210
32,689
Libyan Arab Jamahiriya
79,797
1,125
50,914
27,758
Kenya
79,322
1,417
52,974
24,931
Paraguay
78,878
1,691
56,025
21,162
Algeria
78,025
2,329
50,712
24,984
Palestine
76,727
665
60,499
15,563
Denmark
74,204
802
58,148
15,254
Uzbekistan
72,227
606
69,477
2,144
Ireland
71,187
2,033
23,364
45,790
Kyrgyzstan
71,171
1,251
62,544
7,376
Slovenia
69,306
1,199
47,770
20,337
Nigeria
66,805
1,169
62,493
3,143
Malaysia
59,817
345
46,501
12,971
Singapore
58,195
28
58,091
76
Macedonia
57,451
1,600
34,970
20,881
Lithuania
53,757
449
12,655
40,653
Ghana
51,225
323
50,127
775
Afghanistan
45,716
1,737
36,232
7,747
El Salvador
37,884
1,086
34,595
2,203
Albania
34,944
743
17,031
17,170
Norway
34,268
316
20,956
12,996
Montenegro
32,808
459
21,229
11,120
S. Korea
32,318
515
26,950
4,853
Luxembourg
32,100
288
22,630
9,182
Australia
27,864
907
25,546
1,411
Cameroon
23,915
437
22,177
1,301
Finland
22,652
388
16,800
5,464
Sri Lanka
21,469
96
15,447
5,926
Côte d'Ivoire
21,168
131
20,843
194
Uganda
18,890
191
8,832
9,867
Zambia
17,535
357
16,755
423
Madagascar
17,341
251
16,657
433
Sudan
16,649
1,210
9,908
5,531
Senegal
15,927
331
15,540
56
Mozambique
15,302
128
13,459
1,715
Angola
14,821
340
7,517
6,964
Latvia
14,273
184
1,686
12,403
Namibia
14,006
145
13,339
522
French Polynesia
13,783
70
4,842
8,871
Guinea
12,949
76
11,922
951
Maldives
12,854
46
11,681
1,127
DRC
12,365
331
11,433
601
Tajikistan
12,008
86
11,395
527
French Guiana
11,116
70
9,995
1,051
Estonia
10,541
97
6,052
4,392
Cabo Verde
10,526
104
9,900
522
Jamaica
10,488
247
5,623
4,618
Botswana
9,992
31
7,692
2,269
Zimbabwe
9,508
274
8,336
898
Cyprus
9,453
47
2,055
7,351
Malta
9,253
122
7,062
2,069
Haiti
9,248
232
7,916
1,100
Gabon
9,173
59
9,016
98
Guadeloupe
8,344
149
2,242
5,953
Mauritania
8,246
171
7,646
429
Cuba
8,026
133
7,470
423
Réunion
7,836
39
6,660
1,137
Bahamas
7,469
163
5,733
1,573
Syrian Arab Republic
7,459
391
3,271
3,797
Trinidad and Tobago
6,503
116
5,655
732
Andorra
6,428
76
5,542
810
Swaziland
6,272
120
5,901
251
Malawi
6,018
185
5,450
383
Hong Kong
5,867
108
5,295
464
Nicaragua
5,784
160
4,225
1,399
Rwanda
5,779
47
5,317
415
Djibouti
5,670
61
5,575
34
Congo
5,632
93
4,988
551
Belize
5,423
129
2,986
2,308
Martinique
5,413
40
98
5,275
Iceland
5,312
26
5,110
176
Suriname
5,305
117
5,184
4
Guyana
5,236
147
4,242
847
Mayotte
5,181
49
2,964
2,168
Equatorial Guinea
5,137
85
5,005
47
Uruguay
4,988
73
3,923
992
Central African Republic
4,911
63
1,924
2,924
Aruba
4,778
45
4,632
101
Mali
4,461
148
3,060
1,253
Somalia
4,445
113
3,412
920
Thailand
3,942
60
3,788
94
Gambia
3,727
123
3,587
17
South Sudan
3,073
61
2,938
74
Benin
2,974
43
2,579
352
Togo
2,889
64
2,320
505
Burkina Faso
2,777
68
2,567
142
Guinea-Bissau
2,422
43
2,309
70
Sierra Leone
2,408
74
1,829
505
Yemen
2,124
611
1,474
39
Lesotho
2,092
44
1,277
771
New Zealand
2,040
25
1,955
60
Curaçao
1,929
3
1,057
869
Chad
1,655
101
1,494
60
Liberia
1,578
83
1,340
155
San Marino
1,492
44
1,221
227
Niger
1,419
70
1,170
179
Vietnam
1,321
35
1,153
133
Liechtenstein
1,183
14
985
184
Channel Islands
1,147
48
960
139
Sint Maarten
1,036
25
919
92
Gibraltar
991
5
895
91
Sao Tome and Principe
982
17
926
39
Turks and Caicos Islands
746
6
700
40
Diamond Princess
712
13
659
40
Mongolia
712
0
345
367
Saint Martin
690
12
598
80
Burundi
673
1
575
97
Papua New Guinea
645
7
588
50
Taiwan
625
7
555
63
Comoros
607
7
579
21
Monaco
594
3
530
61
Eritrea
558
0
473
85
Tanzania
509
21
183
305
Faroe Islands
500
0
498
2
Mauritius
497
10
440
47
Bhutan
386
0
367
19
Isle of Man
369
25
338
6
Cambodia
307
0
298
9
Cayman Islands
269
2
249
18
Barbados
263
7
243
13
Bermuda
239
9
205
25
Saint Lucia
235
2
109
124
Seychelles
166
0
159
7
Caribbean Netherlands
161
3
155
3
Brunei
150
3
145
2
Antigua and Barbuda
140
4
129
7
St. Barth
127
0
94
33
Saint Vincent and the Grenadines
84
0
78
6
Dominica
77
0
63
14
British Virgin Islands
71
1
70
0
Macao
46
0
46
0
Grenada
41
0
30
11
Lao People's Democratic Republic
39
0
24
15
Fiji
38
2
33
3
New Caledonia
32
0
32
0
Timor-Leste
30
0
30
0
Holy See (Vatican City State)
27
0
15
12
Saint Kitts and Nevis
22
0
19
3
Greenland
18
0
18
0
Solomon Islands
17
0
5
12
Saint Pierre Miquelon
16
0
12
4
Falkland Islands (Malvinas)
16
0
13
3
Montserrat
13
1
12
0
Western Sahara
10
1
8
1
MS Zaandam
9
2
0
7
Marshall Islands
4
0
1
3
Anguilla
4
0
3
1
Wallis and Futuna
3
0
1
2
Samoa
1
0
0
1
Vanuatu
1
0
0
1
Updated on 26 November 2020 10:22

TOPUL DE AZI

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.